ششمین مورد مبتلا به کرونا در بریتیش کلمبیا هفته گذشته از سفر به ایران بازگشته است

وزیر بهداشت پس از تکذیب شیوع کرونا در ایران اکنون از «مهار قطعی» آن سخن می‌گوید

گزارش‌های غیررسمی تعداد مرگ ناشی از کرونا را بیش از ۱۰ مورد اعلام می‌کند-عکس از ایرنا

مقامات بریتیش کلمبیا اعلام کرده‌اند که ششمین مورد ابتلا به ویروس کرونا یک زن حدود ۳۰ ساله است که هفته گذشته پس از سفر به ایران به کانادا بازگشته بود. به این ترتیب در همان زمانی که مقامات تهران خبرهای مربوط به شیوع کرونا در ایران را «شایعه« و «جنگ روانی» توصیف می‌کردند، این زن و شمار دیگری از افراد (که همچنان تعداد آنها مشخص نیست) در ایران به این ویروس آلوده شده بودند. اعلام رسمی ورود کرونا به ایران در روز چهارشنبه همزمان با خبر جان باختن دو شهروند در قم بر اثر ابتلا به این ویروس، نشانه دیگری حاکی از آن است که این افراد روزها قبل به کرونا مبتلا شده بودند.

به گزارش سی‌بی‌سی کانادا، این زن در این مدت با دیگران در ارتباط بوده و هم اکنون اعضای خانواده او در قرنطینه به سر می‌برند. 

متخصصان می‌گویند این مورد نشان می‌دهد که ویروس تا چه اندازه در خارج از چین شیوع پیدا کرده است. ویروس کرونا می‌تواند تا دو هفته در بدن بدون علامت باقی بماند و این به این معنی است که این زن احتمالا در یک هفته آخر اقامت خود در ایران به کرونا مبتلا بوده است. 

به گزارش سی‌بی‌سی کانادا به نقل از دکتر بونی هنری، این زن ساکن منطقه فریزر هلث است و شدت آلودگی او به ویروس کرونا خیلی شدید نبوده است. این زن با علایم آنفولانزا به بیمارستان مراجعه کرده و پس از انجام آزمایش‌ها و درمان اولیه اکنون دوره نقاهت خود را در خانه سپری می‌کند.

هنری می‌گوید، مقامات از اینکه این زن  تنها به ایران و نه چین یا کشوری در همسایگی کانون کرونا سفر کرده اما به این ویروس دچار شده، شگفت زده شده‌اند.

این در حالی است که تنها در دو روز گذشته دو مرگ ناشی از کرونا در ایران به  طور رسمی به ثبت رسیده و شمار مبتلایان ۵ نفر اعلام شده است.

به گفته سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران پنج نفر است که شامل دو فوتی، دو بیمار بستری در قم و یک پزشک که از اراک به قم رفته است.

البته آمار غیررسمی، تعداد جان باختگان بر اثر ابتلا به کرونا را بیش از ۱۰ نفر اعلام می‌کند.

در هفته‌های گذشته خبرهای متعددی در مورد شیوع کرونا در شهرهای ایران منتشر شد. روزنامه ایران یک روز پس از برگزاری مراسم ۲۲ بهمن، گزارش داد که یک زن ۶۳ ساله با علائم مشکوک به کرونا در تهران فوت کرده است. با این وجود مقامات جمهوری اسلامی تا روز چهارشنبه همه گزارش‌های مربوط به وجود کرونا در ایران را قویا تکذیب کردند.

اما ناگهان در روز چهارشنبه خبر ابتلای دو نفر به کرونا در قم منتشر شد و کمتر از چند ساعت بعد خبر جان باختن آنها تایید شد. روز پنجشنبه نیز سخنگوی اورژانس کشور در برابر پرسش خبرنگاران در مورد فیلمی که نشان می‌داد یک بیمار مشکوک به کرونا در حال انتقال به بیمارستان فرمانیه تهران است،‌ ناگزیر به ارایه توضیحاتی در این زمینه شد و خبر را تایید کرد.  سعید نمکی، وزیر بهداشت گفته بود کرونا به ایران راه نیافته و پاسخ همه آزمایش‌ها روی موارد مشکوک منفی بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش فارس، نمکی در تازه‌ترین موضع‌گیری، مدعی شد که «کرونا را قطعا مهار» می‌کنیم و وضعیت شیوع کرونا در قم «نرمال» است. این در حالی است که نه تنها چین به عنوان کشور منشا کرونا، بلکه بیش از ۲۹ کشور دیگر که مواردی از کرونا را گزارش کرده‌اند،‌ تا کنون ادعای «مهار قطعی» این ویروس که هنوز نه «واکسن» دارد و نه «درمان» را مطرح نکرده‌اند. تا امروز ۲ هزار و ۲۳۶ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند و ۲۹ کشور در جهان هزار و ۷۶ مورد ابتلا به این ویروس را گزارش کرده‌اند. تعداد مبتلایان در چین ۷۵ هزار و ۴۰۰ نفر برآورد می‌شود. 

اما ‌در شرایطی که بسیار از خطوط هوایی پروازها به چین را تعلیق کرده یا مقرارات سختی برای انجام این پروازها تنظیم کرده‌اند، و حتی خط هوایی عراقی در اقدامی پیشگیرانه پروازهای خود به ایران را متوقف کرده و عراق هم مرزهای خود را به روی ایران بسته،  پروازهای هواپیمایی ماهان به چین ادامه دارد و محموله‌های کمک‌های انسان‌دوستانه ایران برای چین،‌ شامل ماسک‌ راهی این کشور می‌شود.

این در شرایطی است که قیمت ماسک‌های تنفسی در ایران افزایش یافته و برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از کمبود یا نایابی ماسک است. البته مقامات وزارت بهداشت می‌گویند: «کمبود ماسک نداریم».

مقامات تهران از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از اقدامات مناسب و مسئولانه مقامات چین برای کنترل کرونا و جلوگیری از شیوع آن تقدیر کرده‌ و با زبان چینی با مردم این کشور همدری کرده‌اند. پنهان‌کاری مقامات پکن در خصوص اطلاع‌رسانی در مورد شیوع کرونا از جمله مواردی است که از نظر کارشناسان در گسترس پرشتاب آن موثر بوده است. 

عدم هماهنگی در اطلاع‌رسانی دقیق، شفاف و لحظه‌ای از سوی یک مرجع واحد و معتبر در مورد شیوع کرونا در ایران از جمله نکته‌هایی است که در روند خبررسانی ۴۸ ساعت گذشته در ایران جلب توجه می‌کند. 

سازمان جهانی بهداشت پس از شیوع گسترده ویروس کرونا،‌ وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرده است. شست و شوی دست و ضد عفونی آن،‌ پوشاندن صورت هنگام عطسه و سرفه و خودداری از حضور در اماکن شلوغ و در کنار افرادی که به علائم بیماری دچارند، می‌تواند ریسک  ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهد. پزشکان توصیه می‌کنند افراد در صورت بروز علایم این بیماری از جمله تب یا علایمی شبیه آنفولانزا به مراکز درمانی مراجعه کنند.  

بیشتر از