افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران

روابط عمومی وزارت بهداشت ابتلای چهار نفر در قم و یک نفر در اراک را تایید کرد

انتشار یک ویدئو درمورد انتقال یک بیمار مشکوک به کرونا در فضای مجازی سخنگوی اورژانس را به توضیح واداشت

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت با انتشار توییتی خبر از افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران داده است.

این مقام مسئول اعلام کرده که تا کنون ابتلای چهار نفر در قم و یک نفر در اراک قطعی است. 

کیانوش جهانپور در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفته است: «تا صبح امروز آزمایشات از  ابتلای دو مورد جدید در قم و یک مورد در اراک به کرووید۱۹ حکایت دارد، هر سه بیمار تابعیت ایرانی داشته و فرد مبتلا در اراک نیز ساکن قم و از همکاران پزشک ما است. با احتساب این موارد تعداد مبتلایان کرووید۱۹ تایید شده در کشور به پنج نفر می‌رسد.»

در تحولی دیگر، تمامی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و مراکز بهداشتی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و مرخصی تمامی مسئولان بهداشتی در استان‌ها به حالت تعلیق درآمده است.

کمیته‌ ویژه مقابله با ویروس کرونا در وزارت بهداشت از استانداری قم خواسته تا  محدودیت رفت‌وآمد به اماکن زیارتی این شهر را اجرایی کنند.   

ویروس در فرمانیه

همچنین یک روز پس از تایید جان باختن دو نفر در قم بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس تایید کرد که یک مورد مشکوک ابتلا به کرونا از بیمارستان فرمانیه تهران به بیمارستان یافت‌آباد منتقل شده است. 

در همین حال مسئول روابط عمومی بیمارستان روحانی بابل از در دست بررسی بودن شایعه حضور دو بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان روحانی بابل خبر داد. علی عالمی گفت: «۲ فرد که در بیمارستان روحانی بابل بستری بودند، علائم مشکلات تنفسی داشته و شایعه به ویروس کرونا مطرح شد که صحت و سقم آن در حال بررسی است.»

در هفته‌های اخیر،‌ گزارش‌های غیررسمی متعددی در مورد شیوع کرونا در ایران منتشر شد. حتی روزنامه ایران در گزارشی از مرگ یک زن ۶۳ ساله در تهران خبر داد که به گفته پرسنل بیمارستان به کرونا مبتلا بود. با این حال مقامات وزارت بهداشت به طور قاطع وجود ویروس کرونا در ایران را تکذیب کردند و بارها تاکید کردند، جواب آزمایش همه موارد مشکوک به کرونا، منفی بوده است. نامه‌ای در مورد شیوع ویروس کرونا در ایران خطاب به رئیس‌جمهور و با امضاء معاون درمان وزارت بهداشت که در فضای مجازی منتشر شد نیز جعلی خوانده شد و قاسم جان‌ بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت آن را تکذیب کرد. تاریخ این نامه ۲۳ بهمن‌ماه، همزمان با انتشار گزارش روزنامه ایران بود.

به گزارش پانا، سخنگوی اورژانس کشوردرباره انتشار ویدئویی که حاکی از انتقال فرد مبتلا به ویروس کرونا از بیمارستان فرمانیه است، گفت: «یک ویدئو در فضای مجازی در حال انتشار است و گفته می شود که فردی از شهروندان تهرانی مبتلا به بیماری کرونا است؛ این فرد به بیمارستان فرمانیه تهران مراجعه کرده است و به دلیل علائم مشکوک به کرونا او را به بیمارستان شهدای یافت‌آباد منتقل می‌کنند.»

وی ادامه داد: «به دلیل اینکه بیمارستان مبدأ دارای بخش ایزوله نیست از همین رو تا مشخص شدن جواب آزمایش فرد بیمار به بیمارستان شهدای یافت آباد منتقل شد.»

خالدی تصریح کرد: «افراد مشکوک به بیماری کرونا در بخش ایزوله منفی بستری می‌شوند و جواب آزمایش این بیماران حدود ۱۲ ساعت بعد مشخص می‌شود.»

از سوی دیگر علی ربیعی، سخنگوی دولت با اشاره به اینکه نیازمند همکاری همه شهروندان هستیم در توییتر نوشت: « پیشگیری و مقابله با کرونا در وزارت بهداشت با حضور وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، راه و شهرسازی، سخنگوی دولت و نماینده ستادکل نیروهای مسلح تشکیل می‌شود.»

ایرنا هم گزارش داد، جلسه قرارگاه تصمیم گیری درباره ویروس کرونا با حضور وزیر بهداشت، صبح امروز (پنجشنبه) در وزارت بهداشت تشکیل شد.
این در حالی است که با اعلام خبر جان باختن دو نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در قم، مدارس و دانشگاه‌های قم به منظور آنچه که پیش‌گیری از ابتلا به این ویروس خوانده شده،‌ تعطیل شدند. در فاصله چند ساعت در روز چهارشنبه، خبر ابتلای دو نفر به کرونا،‌ درگذشت آنها و تایید آزمایش‌های تکمیلی مربوط به مبتلا بودن آنها به کرونا منتشر شد.

ایرنا نیز گزارش داد که همه مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان قم امروز تعطیل هستند. محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز گفت، مراکز درمانی در قم در حال آماده‌باش است و افراد مشکوک به دو بیمارستان کامکار و فرقانی منتقل می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 دو نفری که در قم جان خود را از دست داده‌اند، در روزهای قبل ناقل بیماری بوده‌اند. وزارت بهداشت هنوز اعلام نکرده که این افراد از چه زمانی و در چه شرایطی به ویروس آلوده شده‌اند،‌ آزمایش‌ها چه زمانی انجام شده و آنها تا قبل از شناسایی چه می‌کرده‌اند. از گفته‌های کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت اینچنین به نظر می‌رسد که دو فرد فوت شده سالمند بوده و به دلیل نقص سیستم ایمینی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری نگهداری شده‌اند.

یکی از مهمترین نکته‌ها در مورد شیوع ویروس کرونا این است که دوره نهفتگی آن می‌تواند تا دو هفته به طول بیانجامد. از همین رو گفته می‌شود خانواده این افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستند. گفتنی است برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که افراد فوت شده سفر خارجی نداشته و اخیرا از قم نیز خارج نشده بودند. البته این خبرها هنوز از سوی مقامات تایید یا تکذیب نشده‌اند.

با وجود اینکه ویروس کرونا از شهر ووهان چین به سرعت در حال گسترش به دیگر کشورهای جهان  است و تا صبح امروز ، ۲ هزار و ۱۱۸ نفر را به کام مرگ کشیده  و حدود  ۷۵ هزار نفر را مبتلا کرده، محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم می‌گوید مردم نگران نباشند، کرونا در قم «کنترل» شده است. البته روشن نیست او بر اساس چه معیارهایی از کنترل ویروسی سخن می‌گوید که علاوه بر چین،‌ ده‌ها کشور در سراسر جهان را گرفتار کرده است. هیچ یک از این کشورها ادعا نکرده‌اند که ویروس را کنترل کرده‌اند و همچنان درمورد تهدید‌های ناشی از این ویروس هشدار می‌دهند. سازمان بهداشت جهانی در مورد ویروس کرونا وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرده است.

اما توصیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم این است که مردم نکته‌های بهداشتی  را رعایت کنند و نگران شیوع بیماری نباشند.

توصیه سازمان جهانی بهداشت در مورد جلوگیری از ابتلا به این ویروس، شستشوی صحیح و کامل دست‌ها و قرار نگرفتن در کنار افرادی است که به علایم بیماری دچار هستند. استفاده افراد مبتلا یا مشکوک به بیماری از ماسک، تا حدودی از پخش شدن ویروس جلوگیری می‌کند. 

بیشتر از