پیروزی معجزه ‌آسای لیبرال‌ها در استرالیا

محافظه‌کاران در قدرت می‌مانند

در حالی که تغییر دولت در استرالیا تقریبا حتمی به نظر می‌رسید، پیروزی معجزه‌آسای لیبرال‌ها خط بطلانی بود بر تحلیل‌ها و نظرسنجی‌های پیش از انتخابات فدرال، که به قدرت رسیدن حزب کارگر را پیش بی می‌کردند. این پیروزی به اندازه‌ای غافلگیر کننده بود که اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، آن را با تولد دخترانش  پس از سال‌ها انتظارمقایسه کرد و گفت که همیشه به «معجزه» باور داشته است. 

لیبرال‌های دست راستی، ۶ سال متوالی است که دولت را در استرالیا در دست دارند. نتیجه شمارش آرای چهل و ششمین انتخابات سراسری، حاکی از آن است که آنها برای ۳ سال دیگر هم در قدرت می‌مانند، و تا کنون ۷۴ کرسی از ۱۵۱ کرسی مجلس نمایندگان را نیز به دست آورده‌اند.

موریسون که در ماه‌های اخیر محبوبیت خود را بین استرالیایی‌ها از دست داده بود، در واکنش به این پیروزی در توییتی نوشت: «استرالیا چقدر خوب است، استرالیایی‌ها چقدر خوب هستند.ممنوم.» توییتی برای قدردانی از رای دهندگانی که باوجود کاستی‌های دولت موریسون، نشان دادند که پس از اروپا و آمریکا، راست‌گرایی افراطی در استرالیا نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که در دیدگاه‌های مهاجرتی، اقتصادی و مسئله اسرائیل با موریسون اشتراک نظر دارد، جزو اولین رهبران جهان بود که این پیروزی را به او تبرک گفت. 

حزب کارگر که در ۱۱۸ سال گذشته ، ۳۸ سال رهبری استرالیا را بر عهده داشته است، در اغلب نظرسنجی‌های دو سال گذشته پیشگام انتخابات فدرالی بود. نظر سنجی نیوزپل، دو روز مانده به انتخابات، حاکی از نتیجه ۵۱درصدی برای حزب کارگر در مقابل نتیجه ۴۹درصدی برای لیبرال‌ها بود. اطمینان در مورد پیروزی این حزب به اندازه‌ای بود که شرکت های شرط‌بندی پیش از اعلام نتیجه، صدها هزار دلار به افرادی پرداخت کردند که پیروزی حزب کارگر را پیش‌بینی کرده بودند. شرکت «اسپورتز بت» یکی از این شرکت‌هاست که یک میلیون دلار ضرر کرده است و اکنون باید مبالغی به پیش‌بینی کنندگان پیروزی لیبرال‌ها بپردازد.

حزب کارگر  وعده داده بود که در نخستین روز آغاز به کار، دستمزدها را افزایش دهد،با گازهای گلخانه‌ای و تغییرات اقلیمی مبارزه کند، بودجه حمایت‌های مرتبط با خشونت‌های خانگی را دو برابر کند، بر خلاف لیبرال‌ها اورشلیم را به رسمیت نشناسد، به خانه‌دار شدن مردم کمک کند، و پناه‌جویان بیشتری بپذیرد. 

در مقابل، لیبرال‌ها به رهبری موریسون، کاهش مالیات برای 25 میلیون استرالیایی را وعده دادند و متعهد شدند که تا پایان ماه جاری میلادی، آن وعده را اجرا کنند. کاهش شمار مهاجران و فراهم آوردن امکان خرید مسکن با فقط ۵ درصد سپرده برای افرادی که بار اول صاحب خانه می‌شوند، از دیگر شعارهای انتخاباتی دست راستی‌ها بود. 

برآوردهای اولیه از نتیجه انتخابات نشان می‌دهد که به‌طور کلی، لیبرال‌ها در وعده‌های اقتصادی بهتر از حزب رقیب عمل کردند. اما افزایش نگرانی مردم از شرایط اقتصادی و مالیات‌ها موجب پیروزی لیبرال ها شد. یک نقطه قوت دیگر برای موریسون این بود که گرچه او بین استرالیایی‌ها محبوب نبود، اما بیل شورتن، رقیب او بسیار نامحبوب‌تر بود و حتی قبل از اعلام نتیجه، ناگزیر به کناره‌گیری شد. از سوی دیگر، باوجود قوی بودن جایگاه اجتماعی دوست‌داران محیط زیست، وعده مبارزه با گازهای گلخانه‌ای که حزب کارگر روی آن تاکید داشت، چنان که انتظار می‌رفت، نظر رای دهندگان را جلب نکرد. 

لیبرال‌ها و حزب رقیب در موضوع مهاجرت دو موضع کاملا متفاوت را به نمایش گذاشتند. در حالی که موریسون بارها از سخت‌گیرانه‌تر کردن قوانین مهاجرتی و کاهش شمار پناه‌جویان سخن گفته بود، حزب کارگر وعده داد که آغوش خود را به روی پناه‌جوبان باز می‌کند. سیاست‌های مهاجرتی از جمله مواردی بود که توجه استرالیایی‌های مخالف پذیرش پناه‌جویان  را به سوی موریسون و حزب او جلب کرد. 

در سال‌های اخیر، جنبش‌های نژادپرستانه و ضد مهاجر در استرالیا تقویت شده است. اما حتی پیش از آن نیز نظر سنجی‌ها نشان می‌داد که بخش قابل توجهی از استرالیایی‌ها با سیاست‌های حامی افزایش مهاجران و پناهجویان موافق نیست. بحث‌هایی که پس از کشتار مسلمانان در دو مسجد در نیوزلند در استرالیا مطرح شد، نمونه عینی رواج این نوع نگرش در بخشی از جامعه و سیاستمداران بود. 

همچنین، در انتخابات استرالیا حدود ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند که همه آنها لزوما به حضور در انتخابات علاقه‌ای ندارند. طبق قانون، شرکت در انتخابات برای تمامی شهروندان بالای ۱۸ سال اجباری است و رای دهندگانی که در اثر بی‌علاقگی به رای دادن، تا دقیقه ۹۰ تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند، نقش مهمی در تغییر سرنوشت انتخابات دارند. 

موریسون از روز دوشنبه فصل جدیدی را آغاز می‌کند. نخستین چالش پیش روی او، کاهش مالیات‌هاست که باید تا ۱۰ روز دیگر عملی شود. چنانچه لیبرال‌ها از فرصت معجزه‌آسای پیروزی در انتخابات به‌درستی استفاده کنند، چشم انداز روشن‌تری برای باقی ماندن در قدرت پیش رو خواهند داشت.

© The Independent