به پیشنهاد پزشک ایرانی، نوازنده‌ای حین جراحی مغز ویولن نواخت

پزشکان می‌خواستند از آسیب ندیدن عملکرد دست چپ این نوازنده مطمئن شوند

بیماری در بیمارستان کینگز کالج لندن، هنگامی که جراحان توموری را از داخل مغزش بیرون می‌آوردند، ویولن می‌نواخت.

گروه پزشکی برای آن که مطمئن شود بخش‌هایی از مغز داگمار ترنر ۵۳ ساله که حرکات و هماهنگی‌های ظریف دست را کنترل می‌کند، در جراحی دقیق میلی‌متری‌شان آسیب ندیده است، از او خواستند که در طول جراحی ویولن بنوازد.

خانم ترنر، مشاور سابق امور مدیریتی از جزیره وایت است و پس از آن که در سال ۲۰۱۳ در حین همراهی در اجرای یک سمفونی دچار حمله شد، تشخیص دادند که غده‌ای در مغز وی وجود دارد.

این ویولن‌نواز وفادار ارکستر سمفونی جزیره وایت، نگران بود که مبادا بر اثر جراحی دیگر نتواند بنوازد.

غده در سمت راست قسمت قدامی مغز او و در نزدیکی ناحیه‌ای قرار داشت که حرکات ظریف دست چپ را در اختیار دارد.

کیومرث اشکان، استاد دانشگاه و جراح مغز و اعصاب مشاور بیمارستان کینگز کالج، برای انجام جراحی و کاهش دادن خطر برنامه‌ای چید.

این متخصص غده‌های مغزی که خود دارای مدرک موسیقی و پیانونوازی چیره‌دست است، نگرانی خانم ترنر بابت از دست دادن مهارت‌های موسیقیایی‌اش را درک می‌کرد.

پزشکان قبل از جراحی، دو ساعت تمام به دقت از مغز او نقشه‌نگاری کردند تا نواحی فعال در هنگام ویولن‌نوازی و بخش‌های کنترل کننده زبان و حرکت را شناسایی کنند.

جراحان بعد از آن که عمل برش و گشودن جمجمه را انجام دادند، بیمار را از حالت بی‌هوشی خارج کردند.

خانم ترنر هنگامی که جراحان غده را برمی‌داشتند ویولن می‌نواخت و متخصصان بیهوشی و درمان‌گران، به دقت وی را تحت نظر داشتند.

استاد اشکان می‌گوید: «بیش از ۹۰ درصد غده و از جمله تمام بخش‌هایی از آن را که احتمال می‌دادیم فعالیت تهاجمی داشته باشد، برداشتیم، بی آن که به عملکرد دست چپ وی لطمه‌ای وارد شود.»

خانم ترنر هم می‌گوید: «از ۱۰ سالگی ویولن می‌زنم و شیفته این ساز هستم. حتی از فکر این که نتوانم دیگر ویولن بزنم، قلبم می‌گرفت.»

سه روز بعد از جراحی، حال خانم ترنر به قدری خوب بود که از بیمارستان مرخص شد و به نزد همسر و پسرش برگشت.

سالانه حدود ۴۰۰ جراحی غده مغز در بیمارستان کینگز کالج در جنوب لندن انجام می‌گیرد و در اغلب موارد، بیمار را از حالت بیهوشی خارج می‌کنند تا آزمون‌های زبانی انجام دهد.

بیشتر از زندگی