ریشی سوناک، وزیر دارایی جدید بریتانیا

ریشی سوناک در پی کناره‌گیری ساجد جاوید سمت او را بر عهده گرفت

سوناک در سال ۲۰۰۹ با دختر میلیاردر هندی، نارایانا مورتی، بنیانگذار «اینفوسیس»، ازدواج کرد- ISABEL INFANTES / AFP

با کناره‌گیری جنجال برانگیز ساجد جاوید از وزارت دارایی بریتانیا، «ریشی سوناک» به این سمت منصوب شده است.

آقای سوناک که در مقام معاونت وزارت دارایی بریتانیا قرار داشت، در پی خودداری رئیس سابقش برای ادامه کار، در آن سمت قرار گرفت.

انتصاب آقای سوناک ۳۹ ساله، آن هم تنها پس از پنج سال نمایندگی پارلمان، او را دومین جوانترین وزیر دارایی بریتانیا در صد سال گذشته پس از جورج آزبورن کرده است که در سال ۲۰۱۰ در سن ۳۸ سالگی وارد ساختمان شماره ۱۱ داونینگ استریت (مقر وزیر دارایی بریتانیا) شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای سوناک در حالی این سمت را پذیرفته است که باید تا تاریخ ۱۱مارس (کمتر از یک ماه دیگر) بودجه سالیانه کشور را تحویل دهد. توجه محافل بر این نکته متمرکز است که آیا او وضع مالیات‌ها و هزینه‌های دولت را که سلفش آقای جاوید درنظر گرفته بود، تغییر خواهد داد، یا نه.

گقته می‌شود اصرار آقای جاوید بر مقرراتش پیرامون برقراری تعادل در عایدات و هزینه‌های دولت تا نیمه دوره پارلمان آینده و محدود کردن مبلغ وام‌های دولتی به  ۳ درصد تولید ناخالص ملی، علت تنش میان او و بوریس جانسون، نخست وزیر، بوده است که با هدف ترغیب اقتصاد، سخت مشتاق سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های ساختمانی است.   

سوناک در سال ۲۰۱۵ به نمایندگی مجلس عوام بریتانیا از ناحیه «ریچموند» انتخاب شد و در سال ۲۰۱۸ توسط ترزا می، نخست وزیر سابق بریتانیا، به عنوان یکی از مدیران جزء وزارت محیط زیست منصوب شد.

در آخرین سال مبارزات انتخاباتی بریتانیا، او همراه با هم حزبی‌اش «رابرت مریک»، نماینده رو به ترقی پارلمان که آرمان «یک ملت» را تبلیغ می‌کرد، و نیز «الیور داودِن»، علنا و با سرو صدا از بوریس جانسون حمایت کرد. به پاداش آن، آقای سوناک در ماه ژوئیه به سمت وزیر ارشد در جلسات کابینه منصوب شد. 

آقای سوناک که فرزند یک پزشک عمومی و داروساز است، در سال ۲۰۰۹ با دختر میلیاردر هندی، نارایانا مورتی، بنیانگذار «اینفوسیس»، ازدواج کرد. این دو در زمان تحصیل در دانشگاه استانفورد کالیفرنیا با هم آشنا شدند. 

© The Independent

بیشتر از جهان