دیدار بوریس جانسون با اعضای کابینه

ملاقاتی در آستانه اقدام احتمالی مخالفان برای متوقف کردن برگزیت

بوریس جانسون

BEN STANSALL / AFP

در آستانه اقدام احتمالی مخالفان برای متوقف کردن برگزیت بدون توافق، گمانه‌زنی‌ها درباره برگزاری انتخابات پیش از موعد افزایش یافته‌ است. این همزمان است با این‌که بوریس جانسون کابینه را فراخواند.

قرار است نخست‌وزیر در یک مراسم برنامه‌ریزی نشده آغاز مجلس جدید، در باغ داونینگ استریت (دفتر نخست وزیری) برای همه نمایندگان حزب محافظه‌کار سخنرانی کند. این سخنرانی کمی پس از دیدار او با اعضای رده بالای تیمش برای بحث درباره چالش‌های احتمالی رویدادهای روز سه‌شنبه صورت می‌گیرد.

درک عمومی بر این است که ساختمان شماره ۱۰(دفتر نخست وزیری) آماده است هرگونه اقدام نمایندگان برای کنترل برنامه قانون‌گذاری را نوعی رای اعتماد به موضع نخست‌وزیر در قبال برگزیت تلقی کند.

یکی از منابع نزدیک به دفتر نخست وزیری با تایید ملاقات کابینه گفت: «آن‌ها قرار است درباره پاسخ دولت گفت‌وگو کنند؛ در پاسخ به نمایندگانی که بدون موافقت مردم قصد دارند کنترل برنامه قانون‌گذاری را از دولت بگیرند و به اپوزیسیون و به (جرمی) کوربین بدهند. این طور دیده می‌شود که رای احتمالی فردا نشانه‌ای است از اعتماد به موضع دولت در مذاکرات برای رسیدن به توافق. دولت آن را این‌گونه تلقی خواهد کرد».

با این حال، این خیلی محتمل نیست که هر چالشی که در چنین چارچوبی شکل بگیرد، خودبه‌خود، مکانیزم یا ساختار برگزاری انتخابات زودرس را، بر اساس مفاد قانون دوره‌های ثابت پارلمانی، به راه خواهد انداخت.

اگر در روزهای آینده تصمیم به برگزاری انتخابات قطعی شود، تاریخ آن ممکن است روز ۱۷ اکتبر - دو هفته پیش از آخرین مهلت هالووینی برگزیت و روز برگزاری اجلاسی در بروکسل باشد که در آن روشن خواهد شد آیا توافق قابل حصول است یا نه.

قرار است «اتحاد شورشی» متشکل از حزب کارگر، حزب لیبرال-دموکرات و توری‌های مخالف برگزیت بدون توافق، درخواست برگزاری جلسه‌ای اضطراری در مجلس عوام در روز سه‌شنبه را بدهند.

اگر درخواست آن‌ها قبول شود، که انتظار می‌رود چنین باشد، آن‌ها تلاش خواهند کرد از این جلسه برای کنترل برنامه مجلس عوام در روز چهارشنبه استفاده کنند تا بتوانند قانونی را به تصویب برسانند که جلوی برگزیت بدون توافق را بگیرد، و از نخست‌وزیر بخواهند درخواست تمدید مهلت مذاکرات (از مهلت ۳۱ اکتبر فعلی) را بدهد.

توافق با کابینه، در مورد این‌که رای روز سه‌شنبه باید به عنوان رای اعتماد به دولت تلقی شود، عملی‌کردن تهدید بوریس جانسون را آسان‌تر می‌کند. او تهدید کرده که عضویت حزب توری را از هر نماینده‌ای که همسو با دولت رای ندهد، خواهد گرفت. این نمایندگان در انتخابات آتی، دیگر نخواهند توانست با عنوان نماینده حزب توری کاندیدا شوند.

این‌که آیا دولت به قانونگذاری‌های مجلس عمل خواهد کرد یا نه، در ابهام باقی خواهد ماند. مایکل گوو، از طرفداران سرسخت برگزیت بدون توافق، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی، تایید نکرد که دولت به تصمیمات پارلمان گردن خواهد نهاد.

سخنگوی رسمی آقای جانسون امروز گفت «هر دولتی تابع قانون است» ولی از ارائه پاسخی روشن‌تر در مورد رای‌گیری پیش رو، اجتناب کرد.

دفتر نخست وزیری سعی کرده نمایندگان محافظه‌کاری را تحت فشار قرار دهد که قصد دارند علیه برگزیت بدون توافق رای دهند. استدلال آن‌ها این است که این موضع‌گیری دست دولت را در مذاکرات با بروکسل خواهد بست.

به گفته سخنگوی دفتر نخست‌وزیری «بسیار غیرمنطقی خواهد بود که نمایندگانی، که توافق پیشین را تا کنون سه بار رد کرده‌اند، بخواهند دست نخست‌وزیر را در مذاکرات پیشرو با شورای اروپا در ماه اکتبر ببندند».

طبق قانون دوره‌های ثابت پارلمانی که در دولت ائتلافی دیوید کامرون تصویب شد، برای برگزاری انتخابات پیش از موعد قبل از ژوئن ۲۰۲۲، نخست‌وزیر باید دو-سوم آرای مجلس عوام را کسب کند. نکته مهم این است که با این سناریو نخست‌وزیر خواهد توانست زمان‌بندی انتخابات را کنترل کند.

اگر نخست وزیر در جلب رای اعتماد مجلس عوام با یک رای شکست بخورد، دوباره انتخابات برگزار می‌شود؛ مگر این‌که دولتی دیگر بتواند طی چهارده روز بعدی از پارلمان رای اعتماد بگیرد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent