هشدار تعاونی فروشگاه‌های بریتانیا درباره افزایش قیمت‌ها پس از برگزیت

این خبر برخلاف وعده‌های بوریس جانسون در ارتباط با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است

بورس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در حال چک کردن کیفیت سیب‌زمینی در ایرلند، نوامبر 2019  - Daniel LEAL-OLIVAS / POOL / AFP

به مشتریان هشدار داده شده، که حتی اگر بوریس جانسون در رسیدن به توافق تجاری با اتحادیه اروپا بعد از برگزیت موفق شود نیز انتظار افزایش قیمت‌ها و کمبود عرضه میوه و سبزیجات تازه را داشته باشند.

تعاونی فروشگاه‌های بریتانیا این هشدار را در پی آن داد که دولت اعتراف کرد تاجران از ماه ژانویه برای تقریبا تمام کالاها با چندین بازرسی مرزی مواجه خواهند شد، حتی اگر برگزیت بدون توافق اتفاق نیفتد. 

اندرو اوپی، مدیر مواد غذایی این تعاونی، گفت بدون نوسازی عمده راه‌های ارتباطی، قیمت بالاتر مواد غذایی و خالی شدن بعضی از قفسه‌های فروشگاه‌ها اجتناب ناپذیر خواهد بود.

او هشدار داد: «این وضعیت در ماه ژانویه، که ماه اصلی واردات موادی مانند میوه و سبزیجات تازه است، به ما آسیب خواهد زد. مشتریان قطعا در قفسه‌های فروشگاه‌های خود با این مشکل مواجه خواهند شد، مگر این که ما فکری اساسی به حال زیرساخت‌های خود بکنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این هشدار صریح پس از آن اظهار شد که مایکل گوو بالاخره از واقعیت ماجرای ترک بازار واحد و اتحادیه گمرکی اروپا پرده برداشت، چرا که این واقعیت برای مدت‌ها در طول کارزار انتخاباتی آن‌ها کنار گذاشته شده بود.

او به بررسی مواد غذایی و محصولات ساخته‌شده از حیوانات اشاره کرد که باید برگه‌های گمرکی لازم و مدارک ایمنی و امنیتی ضروری را داشته باشند؛ در همان حال اعتراف کرد که سیستم فناوری دیجیتال جدید برای صدور و اخذ این اطلاعات، تا سال ۲۰۲۵ آماده نخواهد شد.

آقای اوپی گفت، رانندگان و ماشین‌های تعاونی فروشگاه‌های بریتانیا که موادی مهم مانند مواد غذایی را حمل می‌کنند، یعنی چیزی حدود «هزاران ماشین این تعاونی» با ایست‌های بازرسی در بند دووِر و سایر بنادر مواجه خواهند شد.

گرچه این بازرسی‌ها ممکن است فقط ۲ دقیقه به طول انجامد، همین مقدار هم باعث وقوع ترافیکی ۲۷  کیلومتری در بندر دوور می‌شود، مگر این که زیر‌ساخت‌های جدید و راه‌های تازه ساخته شود. این بندر در حال حاضر فضای بسیار اندکی برای پارک کامیون‌ها روی آن دارد.

وقتی از او پرسیده شد چرا مشتریان باید انتظار «قفسه‌های خالی» را داشته باشند، آقای اوپی به رادیو ۴ بی‌بی‌سی گفت: «اگر تغییر جدی برای نوسازی این تسهیلات برای کار ما به وجود نیاید، قطعا در دسترسی بسیاری از محصولات با مشکل مواجه خواهیم شد. همچنین نباید فراموش کنیم که بازرسی و اصطکاک بیشتر به معنی افزایش هزینه‌های ماست که به طور مستقیم بر مشتریان تاثیر خواهد گذاشت.»

این اظهارات حاکی از آن است که گرچه برای مدتی طولانی انتظار می‌رفت، در صورت عدم توافق با اتحادیه اروپا هنگام خروج، وضعیت اقتصادی کشور به گونه وحشتناکی متلاشی شود، اکنون احتمال آن می‌رود که حتی در صورت بروز توافق نیز می‌توان انتظار چنان وحشتی را داشت.

نخست وزیر جانسون، وعده ترزا می مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا بدون اصطکاک در تجارت را کنار گذاشته تا توافقی به «سبک کانادا» را با این اتحادیه پی بگیرد که به بریتانیا اجازه می‌دهد بعضی از قوانین فعلی اتحادیه اروپا را نادیده بگیرد.

رائول روپارل، مشاور سابق خانم می در امور اروپا، به اسکای نیوز گفت: «قرارداد بوریس جانسون بسیار متفاوت است. قرارداد او بیشتر شبیه عدم هرگونه توافق تجاری است تا عضویت در اتحادیه؛ در صورتی که طرح خانم می بیشتر شبیه عضویت بود تا عدم توافق. این طرح گامی رو به عقب از قرارداد خانم می است چون او می‌خواست از هرگونه اصطکاک در مرزها و بازرسی‌های گمرکی و مقرراتی جلوگیری کند.»

اتحاد دولت‌های محلی نیز از تحمیل مقررات جدید بر دولت‌هایی هشدار داده که مسئول انجام بازرسی‌های مذکور برای محصولات وارداتی، برای مثال حیوانات زنده، هستند.

کوین بنتلی، رئیس گروه مامور برای برگزیت، گفت: «در حال حاضر، محصولات وارداتی از اتحادیه اروپا از بازرسی‌هایی یکسان با واردات سایر نقاط دنیا مواجه نمی‌شوند. انجام بازرسی‌های مشابه تاثیری قابل توجه خواهد داشت.»

آقای گوو نیز در سخنرانی روز دوشنبه خود، به تجار و شرکت‌های تجاری گفت: «باید این واقعیت را قبول کنید که به مقداری اصطکاک نیاز داریم، ما آن را به حداقل خواهیم رساند ولی مقداری از آن برای خروج ما از اتحادیه ضروری خواهد بود.»

© The Independent