برگزیت؛ کوتاهی بوریس جانسون در حفاظت از کسب‌وکارهای کوچک

یک‌سوم کسب‌وکارها می‌گویند آماده ترک بریتانیا هستند

آقای جانسون به دلیل ناتوانی در انجام وعده‌اش در اجرای برگزیت، هدف انتقادات زیادی قرار گرفته است-SCOTT HEPPELL / POOL / AFP

رهبران کسب‌وکارهای کوچک بریتانیا،  بوریس جانسون را متهم کرده‌اند که در حفاظت از آنان در مقابل آسیب‌های برگزیت، قصور کرده است. یک سوم از کسب‌وکارهای کوچک گفته‌اند که برای پرهیز از این آسیب‌ها، آماده ترک بریتانیا هستند.

 یک نظرسنجی قبل از برگزیت، استراتژی نخست‌وزیر بریتانیا را به شدت به چالش کشیده است. نتایج این نظرسنجی که با ایندیپندنت به اشتراک گذاشته شده، از ابهامات در چشم‌انداز کسب‌وکارهای کوچک خارج از اتحادیه اروپا پرده برمی‌دارد.  

نظرسنجی فوق نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از صاحبان کسب‌وکارها نگران تاثیر «منفی» بر کارشان هستند، و تقریبا یک‌سوم از آنان از این نگرانند که تجارت سهل و بدون مانع اتحادیه اروپا و برتانیا دستخوش تغییر شده و دسترسی‌شان به بازار اتحادیه اروپا محدود شود. 

تنها ۲۲ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که از جدایی از اتحادیه اروپا پشیمان نیستند. ۳۵ درصد گفته‌اند از دست دادن «تجارت آزاد» با اتحادیه اروپا، ۲۹ درصد گفته‌اند از دست دادن سهولت سفر، بزرگترین افسوس‌شان است. 

۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند از عملکرد دولت در حفاظت از کسب‌وکارها در فرایند برگزیت، ناراضی‌اند. 

یک‌سوم از صاحبان کسب‌وکارها گفته‌اند برای آن‌که در اتحادیه اروپا و بازار بزرگش بمانند، انتقال کسب‌وکار و کوچ به آن‌ سوی کانال را به عنوان گزینه مدنظر دارند. 

اوت واتر، مدیر عامل سازمان مجری نظرسنجی گفت:‌ «اگر جای بوریس جانسون بودم، خیلی نگران می‌شدم- گمان نمی‌کنم که دولت به کسب‌وکارهای کوچک توجه داشته باشد.» 

نظرسنجی در زمانی انجام شده که نگرانی‌ از آمادگی دولت به قربانی کردن کسب‌وکارهای کوچک به اوج خود رسیده است. 

با خروج بریتانیا از بازار واحد و اتحادیه گمرک در اتحادیه اروپا، موانع تجاری و مقررات مرزی غیرقابل‌اجتناب خواهد بود حتی اگر آقای جانسون به معامله مورد نظر خود برای مقررات بدون تعرفه دست یابد. 

کسب‌وکارهای کوچک همچنین گفته‌اند ممکن است حق انتقال داده‌ را از دست بدهند، شرکت‌های مالی گفته‌اند حقوقشان در انتقال تجاری در اتحاریه اروپا در خطر است و برخی دیگر از شرکت‌ها گفته‌اند از وام‌های اتحادیه اروپا محروم می‌شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فدراسیون کسب‌وکارهای کوچک از نخست وزیر خواستند بدون اتلاف وقت توضیح دهد که چه در انتظارشان است. 

در نظرسنجی که توسط شرکت پژوهشی سنسسواید انجام شده و ایندیپندنت آن را مشاهده کرده، کمی بیش از هزار نفر از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک، کارکنان آزاد و کارآفرین‌ها شرکت کردند. 

شرکت‌کنندگان در نیمه دسامبر، و اغلب پس از پیروزی جانسون در انتخابات، به پرسش‌ها جواب دادند. 

آقای واتر، مدیر عامل شرکت سنسسواید گفت شواهدی هست که نشان می‌دهد شرکت‌های خدمات مالی در مواجهه با واقعیت برگزیت و در ماه دسامبر، کوچ به فرانسه و آلمان را آغاز کرده‌اند. 

او گفت:‌ «تعجبی نیست که هنوز پس از سه سال، ابهام و سردرگمی زیادی وجود دارد.» 

 واتر همچنین گفت:‌ «شرکت‌ها حمایت لازم را در آمادگی برای برگزیت ردیافت نکردند و این به حس امنیت و ثباتشان در بریتانیا اثر می‌گذارد. به نظر می‌رسد که دولت نگران شرکت‌های بزرگ است، شرکت‌هایی که سود کلانی دارند، ولی منظور ما در اینجا شرکت‌های کوچکی است که به زودی با موانع مواجه خواهند شد.» 

آقای جانسون به دلیل ناتوانی در انجام وعده‌اش در اجرای برگزیت، هدف انتقادات زیادی قرار گرفته است، آن هم در حالی که کار تدوین قوانین جدید تجاری هنوز انجام نشده است. 

 او روز پنجشنبه گفت که قوانین بازرسی مرزی ناگزیر خواهد بود و اکنون این نگرانی وجود دارد که نخست‌وزیر در سخنرانی هفته آینده خود از پاسخگویی به این پرسش‌ها دربماند. 

مایک چری، رییس فدراسیون کسب‌وکارهای کوچک در روز برگزیت گفت:‌ «با پایان یک فصل از برگزیت، فصلی دیگر آغاز می‌شود، و زمان اندکی باقی است تا جزئیات مهمی تثبیت شود و این توافق جاه‌طلبانه به نفع همه بریتانیا کار کند.» 

چری گفت:‌ «با فقط ۱۱ ماه فرصت تا انجام دوره انتقالی، کسب‌وکارهای کوچک در اسرع وقت، به تصویری واضح از مسیر پیش رو نیاز دارند.» 

© The Independent