ویروس کرونا؛ نگرانی از کمبود ماسک در ایران

تعداد قربانیان کرونا از آمار مرگ‌ومیر در اثر ویروس سارس فراتر رفت

براساس آخرین آمارها بیش از ۸۰۰ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند  - Mark RALSTON / AFP

پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان، شهروندان ایرانی نیز با نگرانی‌های بسیاری درباره این بیماری مواجه شدند. از یک سو ضدونقیض گویی مقامات وزارت بهداشت ایران درباره میزان شیوع بیماری در کشورهای هم‌سایه و هم‌چنین خودداری از ارائه آمار دقیق و رسمی از ابتلا و یا امکان ابتلا ایرانیان به این ویروس مرگ‌بار و از سوی دیگر رشد سریع میزان مبتلایان به این ویروس و هم‌چنین افزایش تعداد مرگ و میر بابت ویروس کرونا باعث شده تا نگرانی‌های شهروندان ایرانی نسبت به این بیماری بیشتر از پیش شود. 

یکی از نگرانی‌هایی که این روزها ذهن شهروندان ایرانی را درگیر کرده است احتمال مواجه با کمبود «ماسک محافظ» در فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی‌ست و یا سودجویی گروهی در بازار تجهیزات پزشکی که شاید منجر به گران‌فروشی در بخشی از شهرهای ایران شود. 

امروز یک‌شنبه بیستم بهمن ماه، مودت همایی، سرپرست اداره نظارت و بازرسی اداره‌کل تجهیزات و ملزومات پزشکی ایران با تاکید بر عدم کمبود ماسک در کشور، گفت: «با کلیه متخلفین در فروش ماسک‌های تقلبی و فاقد اصالت و هرگونه گرانفروشی ماسک برخورد قاطع انجام شده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.»

این مقام مسئول در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، درباره آخرین وضعیت تامین ماسک در کشور هم، گفت که «در حال حاضر تامین‌کنندگان داخلی ماسک در کشور در سایت اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی مشخص هستند و تامین ماسک باید از طریق همین شرکت‌ها انجام شود».

مودت همایی هم‌چنین گفته که « ۱۱۵ تا ۱۶ تولید کننده ماسک در کشور داریم و در عین حال برای واردات ماسک‌هایی هم که نمونه مشابه داخلی آن‌ها در کشور وجود ندارد،‌ اقدام شده است».

وی با بیان اینکه افزایش قیمت هرگونه ماسک و کالای پزشکی، ممنوع است، گفت: «در حال ایجاد قیمت مصوب برای ماسک‌های تولید داخلی هستیم. قیمت مصوب این ماسک‌ها به زودی بر روی سایت اداره‌کل تجهیزات پزشکی قرار می‌گیرد و مردم هم می‌توانند این قیمت‌ها را ببینند. با این اقدام می‌توان از سودجویی‌ها در این حوزه جلوگیری کرد.»

همایی درباره کمبود ماسک و نگرانی درباره کاهش شدید این محصول مهم برای شهروندان ایرانی هم تاکید کرد که «در حال حاضر هیچگونه کمبودی در حوزه ماسک وجود ندارد و به اندازه کافی ماسک داریم. جلساتی با تولید کنندگان ماسک در کشور برگزار شد و آن‌ها توجیه شدند. از آن ها خواستیم که با تمام‌ ظرفیت شان نسبت به تولید ماسک، اقدام کنند که مشکلی ایجاد نشود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته و پس از بالاگرفتن بحث‌ها درباره ویروس کرونا و تاثیر مستقیم آن در رفتارهای سیاسی کشورهای جهان، با حمایت از دولت چین ادعا کردند که این کشور در مهار بحران ویروس کرونا بسیار خوب عمل کرده است و جواد ظریف در یک گفتگوی رسانه‌ای حتی به زبان چینی هم از مقامات دولت چین برای مدیریت این بحران تشکر کرد. روندی که قبل از آن با نوشتن توئیت به زبان چینی شروع شده بود. 

امروز، یک‌شنبه بیستم بهمن‌ماه، کمیسیون بهداشت استان هوبئی چین آخرین آمار قربانیان ویروس کرونا را ۸۰۳ نفر اعلام کرد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با آمار اعلام شده قربانیان در روز یکشنبه شمار کسانی که تاکنون بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند از شمار قربانیان ویروس «سارس» در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ گذشت. ۷۷۴ نفر به دلیل ابتلا به سارس در یک دوره ۱۰ ماهه جان خود را از دست داده بودند.

این خبرگزاری هم‌چنین نوشته است که تاکنون یازده نفر در فرانسه به این ویروس مبتلا شده‌اند. 

وزارت خارجه ژاپن هم اعلام کرده است که یک مرد شهروند این کشور که با علائم ابتلا به ویروس کرونا در «ووهان» چین بستری شده بود، از دنیا رفته است. 

براساس اطلاعات جمع‌آوری شده و به نوشته خبرگزاری رویترز تاکنون ویروس کرونا در ۲۷ کشور شیوع یافته است و ۳۳۰ نفر خارج از چین به این ویروس مبتلا هستند.

از سوی دیگر مایکل ریان، یکی از مقامات سازمان بهداشت جهانی گفته که شمار مبتلایان جدید به ویروس کرونا طی چهار روز گذشته در استان هوبئی ثابت مانده که ممکن است نتیجه اقدامات دیگر باشد.

این مقام سازمان بهداشت جهانی به خبرگزاری رویترز گفته که «این به معنای آن نیست که شمار مبتلایان کاهش یافته است، بلکه چهار روز آرامش نسبی قبل از شتاب تازه احتمالی باشد».