بازگشت دانشجویان ایرانی مقیم ووهان به تهران

ویروس کرونا: ۴۹۲ مورد مرگ و ۲۴۵۰۰ مبتلا

همراه با دانشجویان ایرانی تعدادی از اتباع کشورهای همسایه نیز به تهران منتقل شدند-عکس ازخبر‌آنلاین

یک پرواز اختصاصی بامداد امروز (چهارشنبه) دانشجویان ایرانی مقیم شهر ووهان چین، کانون ویروس کرونا را به ایران بازگرداند.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ضمن اعلام این خبر در صفحه توییتر خود نوشت: «کاروان دانشجویان و هموطنان ایرانی مقیم ووهان با پرواز اختصاصی به موطن بازگشت و پس از انجام بررسی‌ها و اقدامات اولیه در محلی از پیش‌ تعیین شده، آنها تحت مراقبت‌های بهداشتی قرار می‌گیرند و به قرنطینه اعزام خواهند شد.»

خبرآنلاین گزارش داده که این افراد به مدت دو هفته قرنطینه می‌شوند. 

خبرگزاری مهر به نقل از یک منبع آگاه در وزارت راه گزارش داده که در این پرواز علاوه بر ۵۳ ایرانی، تعدادی از شهروندان کشورهای همسایه نیز حضور داشتند. گزارش‌های غیر رسمی حاکی از آن است که شهروندان لبنان، سوریه و عراق نیز مسافر این پرواز بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع آگاه در مورد اینکه چرا ورود هواپیمای حامل ایرانیان مقیم چین پوشش رسانه‌ای نداشت به مهر گفت:«امکان حضور اصحاب رسانه وجود نداشت.»

مهر در این گزارش ادعا کرده که مسافران در حین معاینات در زمان پرواز،‌ علایم ابتلا به ویروس را نداشته‌اند.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایلنا، درباره وضعیت دانشجویان ایرانی مقیم ووهانِ چین پس از ورود به کشور گفت: «یک مکان اقامتی برای این افراد پیش‌بینی شده بود که این افراد به مدت ۱۴ روز در این مکان اقامتی حضور خواهند داشت.»

گویا در ادامه گفت: «من صبح امروز این افراد را ملاقات کردم، همه آن‌ها حالشان خوب بود و هیچ مشکلی نداشتند.»

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره خبر بستری شدن دو بیمار مبتلا به ویروس کرونا در یکی از بیمارستان‌های تهران  نیز گفت: «تاکنون هیچ فردی در کشور به ویروس کرونا مبتلا نشده است.» 

به گفته گویا، تاکنون ۹ مورد بیمار مشکوک گزارش شده است که پس از انجام آزمایش‌های لازم مشخص شده‌ این افراد به ویروس کرونا مبتلا نبوده‌اند.

این در حالی است که در چند روز اخیر و پس از تقدیر و تشکر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از اقدامات موفق و مسئولانه دولت چین در  مقابله با این ویروس و جلوگیری از شیوع آن، رسانه‌های داخلی به وضوح اخبار مربوط به تلفات انسانی و شیوع این بیماری را به طور بسیار محدود پوشش داده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان، تا بامداد امروز، ۴۹۲ نفر بر اثر ابتلا به این ویورس در چین جان باخته‌اند و ۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر نیز مبتلا شده‌اند. تنها در شب گذشته ۶۸ مورد جدید مرگ گزارش شده که دو مورد آن خارج از چین بوده است.

این ویروس به بیش از ۲۵ کشور جهان سرایت کرده و بیش از ۱۷۰ نفر را خارج از چین مبتلا کرده است. امروز هنگ‌کنگ سومین مورد مرگ را گزارش کرد. این در حالی است که یک کشتی کروز با ۳ هزار و ۷۰۰ مسافر از مبدا ژاپن نیز مواردی از ابتلا به این بیماری را گزارش داده است.

در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان محدودیت‌ پرواز به چین و پذیرش پروازها از این کشور را اعمال می‌کنند،‌ اما هنوز روشن نیست ضد و نقیض گویی مسئولین جمهوری اسلامی در مورد توقف پروازها به چه نتیجه‌ای می‌رسد.

بیشتر از