ویروس کرونا؛ اعلام وضعیت اضطراری برای جهانیان

رئیس مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت: ویروس کرونا حتما به ایران می‌آید

سازمان بهداشت جهانی، در پی شیوع ویروس کرونا اعلام وضعیت اضطراری جهانی کرد. تعداد مبتلایان به این بیماری هر روز در حال افزایش است و آمارها می‌گوید که تاکنون به بیش از هشت هزار نفر رسیده است. از دلایل اصلی این اعلام وضعیت اضطراری ضعف برخی کشورهای جهان در سیستم بهداشتی عنوان شده است. 

پس از اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان بهداشت جهانی، چهار تن از روسای ارشد پزشکی  بریتانیا «سطح خطر» را در بریتانیا از «کم» به «متوسط» ارتقا دادند. 

 سازمان بهداشت جهانی هم‌چنین از اقدامات چین در کنترل شیوع بیماری در شهر ووهان تقدیر کرد و گفت که «ما همه با هم در این مسیر همراه هستیم». مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، تدروس آدهانوم گفت که «دولت‌ها باید برای کنترل شیوع این بیماری روحیه «همبستگی» داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت،  تدروس آدهانوم  هفت توصیه را به شرح زیر ارائه کرد:

۱ - دلیلی برای مداخله غیرضروری در سفرها و تجارت بین‌المللی وجود ندارد و ما محدودیت در تجارت و سفر را توصیه نمی‌کنیم.

۲ - از کشورهای با سیستم‌های بهداشتی ضعیف‌تر حمایت کنیم.

۳ - تولید واکسن، درمان‌ها و ابزارهای تشخیصی را تسریع کنیم.

۴ - با گسترش شایعات و اطلاعات غلط مبارزه کنیم.

۵ - برنامه‌های آمادگی را بازبینی؛ خلاها را شناسایی و منابع مور دنیاز برای شناسایی، ایزوله و درمان افراد مبتلا و پیشگیری از انتقال را ارزیابی کنیم.

۶ - داده‌ها، اطلاعات و تجربیات خود را با سازمان بهداشت جهانی و جهان به اشتراک بگذاریم.

۷ - تنها راه شکست دادن این شیوع این است که همه کشورها با یک روح همبستگی و مشارکت با هم همکاری کنند. ما همگی در چنین وضعیتی هستیم و فقط با هم می‌توانیم آنها را متوقف کنیم.

تا به امروز بیش از ۱۷۰ نفر به دلیل ابتلا به این بیماری از دنیا رفته‌اند. گفته می‌شود که تا به امروز هشت مورد از انتقال ویروس کرونا از طریق انسان به انسان در چهار کشور گزارش شده است. 

تا به امروز بسیاری از کشورها از جمله بریتانیا اتباع خود را از شهر «ووهان» بازگرداند.

در ایران نیز گزارش‌هایی از شناسایی دو تبعه چینی مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در شهر تبریز منتشر شد. 

رئیس مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت ایران، محمد مهدی گویا با حضور در بخش خبری شبکه دوم صداوسیما با اشاره به اینکه ویروس کرونا قطعا به ایران خواهد آمد، گفت: «اگر کشوری بتواند مدعی شود که من اجازه نمیدم این ویروس وارد بشود، ادعای غیر علمی کرده است.»

بیشتر از