پیشنهاد دولت ترامپ؛ به جای هواوی در نوکیا و اریکسون سرمایه‌گذاری کنید

بوریس جانسون، خطر خشم واشنگتن را به جان خریده و ساخت بخش‌هایی از شبکه بریتانیا را به هواوی سپرده

هواوی و زی‌تی‌ای از چین، دو شرکت از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان سازه‌های فناوری ۵ جی هستند-Fred DUFOUR / AFP

ویلیام بار، دادستان کل ایالات متحده، گفت که امریکا و متحدانش باید با سلطه چین بر فناوری ۵ جی مقابله کنند و در شرکت‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

او در سخنرانی خود در روز پنجشنبه، به طور مشخص به نوکیا از فنلاند و اریکسون از سوئد اشاره کرد. سرمایه‌گذاری در آنها باعث می‌شود بتوانند به‌ گونه‌ای کارآمدتر علیه هواوی رقابت کنند، که ممکن است برای امنیت ملی و منافع اقتصادی کشور حیاتی باشد.

اظهارات وی در حالی عنوان شد که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، خطر خشم واشنگتن را به جان خرید و گفت که آن شرکت چینی می‌تواند بخش‌هایی از شبکه بریتانیا را بسازد.

آقای بار در مرکز مطالعات بین‌المللی و سوق‌الجیشی (Centre for Strategic and International Studies) گفت: «اگر چین بتواند به طور انحصاری بر ۵ جی سلطه داشته باشد، بر تمام فرصت‌هایی که در آینده از فناوری ۵ جی نشات خواهد گرفت یا بدان متکی و در آن تنیده است، نیز چیره خواهد شد.»

او گفت، از نقطه نظر امنیت ملی، «چین قادر خواهد بود دسترسی کشورها به این فناوری و تجهیزات را قطع کند، در حالی که شهروندان و صنایع این کشورها به آن وابسته خواهد بود. قدرت امروز ایالات متحده در استفاده از تحریم‌های اقتصادی، در مقایسه با قدرت بی‌سابقه و اهرم فشاری که به چین تسلیم می‌کنیم، ناچیز خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواوی و زی‌تی‌ای (ZTE) از چین، دو شرکت از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان سازه‌های فناوری ۵ جی هستند و شرکت اول، عرضه کننده نخست تمام قاره‌های دنیا، جز امریکای شمالی است، و سهم آن از بازار دنیا ۴۰ درصد است.

ایالات متحده هیچ عرضه‌کننده‌ای ملی برای تجهیزات ۵ جی ندارد. سهم نوکیا از بازار جهانی ۱۷ درصد و سهم اریکسون ۱۴ درصد است، اما هر دو از حمایت همه جانبه کشوری قدرتمند با بازاری گسترده محروم هستند، در حالی که هواوی از چنین موهبتی برخوردار است.

پیش بینی می‌شود که ایالات متحده از طریق کسب مالکیت برای امریکاییان یا کنترل منافع، چه به صورت مستقیم و چه به صورت قراردادی از طریق شرکت‌های امریکایی یا سایر شرکت‌های متحد، با این دو شرکت مخابراتی وارد کار شود. بهره‌مندی از بازار داخلی بزرگ امریکا و قدرت مالی این کشور، برای هر دو شرکت یا یکی از آن‌ها، آنان را در رقابت بسیار نیرومندتر خواهد کرد.

آقای بار گفت: «ما و متحدان‌مان باید به صورت جدی این رویکرد را در نظر بگیریم.»

به‌رغم اخطار واشنگتن درباره امنیت ملی و عقب ماندن در رشد اقتصادی در «صنعت اینترنت» در صورت تسلیم کنترل بازار به چین، نخست وزیر جانسون به هواوی اجازه داده است تا در ساخت شبکه کاملا فیبر نوری و شدیدا سریع ۵ جی، به بریتانیا کمک کند.

جلسه‌ شورای امنیت ملی بریتانیا به ریاست آقای جانسون، توافق کرد که شرکت هواوی بتواند در ساخت مقدماتی پروژه ۵ جی مشارکت کند و با تصویب قانونی، سهم این شرکت را از بازار بریتانیا به ۳۵ درصد محدود کرد.

تام کاتان، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، گفت که اجازه بریتانیا به هواوی برای ساخت شبکه ۵ جی «مانند این است که در دوران جنگ سرد به کاگ‌ب [آژانس جاسوسی-اطلاعاتی شوروی] اجازه می‌دادیم شبکه تلفن خود را در کشورهای ما بسازد.»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز این تصمیم بریتانیا را «خطیر» توصیف کرد و هشدار داد که اگر به هواوی چراغ سبز نشان داده شود، حاکمیت ملی بریتانیا به مخاطره خواهد افتاد.

منابع مطلع دولتی تاکید کردند که این تصمیم، بر توانایی بریتانیا برای اشتراک اطلاعات و همکاری‌های اطلاعاتی امنیتی با متحدان آن کشور اثر نخواهد گذاشت، چرا که ارتباطات دولتی به طور کامل از شبکه عمومی ارتباطات جدا است.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد