کاهش رشد سفرهای هوایی به پایین‌ترین میزان در یک دهه گذشته

این آمار و ارقام در میانه کارزار رو به رشد «شرم از پرواز» در اروپا مطرح می‌شود

در سال گذشته، رشد تقاضا برای سفر هوایی در تمامی مناطق کاهش یافت. - Martin BUREAU / AFP

طبق آمار و ارقام، رشد شمار افرادی که در سال گذشته با هواپیما سفر کرده‌اند، به کمترین میزان خود در یک دهه گذشته رسیده است.

آمار انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا)، نشان می‌دهد که تقاضای مسافران برای سفر هوایی در سال ۲۰۱۹ در سرتاسر جهان در مقایسه با سال ۲۰۱۸، به میزان ۴.۲ درصد کاهش یافته است. میزان رشد تقاضا در سال ۲۰۱۸ حدود ۷.۳ درصد بود.

این میزان رشد پس از سال ۲۰۰۹، که تقاضای مسافران پس از چندین سال به کمتر از میزان متوسط ۵.۵ درصد کاهش یافت، پایین‌ترین رقم ثبت شده است.

یاتا می‌گوید، ضریب بار - که معیار سنجش میزان پر بودن هواپیما در هر پرواز است - با ۰.۷ درصد افزایش در سال گذشته، به رقم بالای ۸۲.۶ درصد رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ارقام در حالی مطرح می‌شود که کارزار «شرم پرواز» اروپا را فرا گرفته و باعث افزایش سفرهای بین‌المللی با قطار در برخی کشورها، از جمله هلند و سوئد شده است.

به گفته الکساندر دی یونیاک، مدیر کل و مدیر اجرایی یاتا، این کاهش رشد به چند چالش برمی‌گردد.

او می‌گوید: «وضعیت اقتصادی ضعیف‌تر، کاهش فعالیت تجاری در سطح جهان، و تنش‌های سیاسی و ژئوپولیتیکی باعث کاهش تقاضا شده است.»

مدیریت زیرکانه ظرفیت، و تأثیرات زمین‌گیر شدن بوئینگ ۷۳۷ مکس، باعث افزایش بی‌سابقه دیگری در ضریب بار شد و این به صنعت هواپیمایی کمک کرد تا بتواند با کاهش تقاضا کنار بیاید و عملکرد زیست ‌محیطی خود را بهبود ببخشد.

در سال گذشته، رشد تقاضا برای سفر هوایی در تمامی مناطق کاهش یافت.

شایان ذکر است، بنا بر گزارش یاتا، ترافیک خطوط هوایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه، در سال گذشته ۴.۵ افزایش یافت، که در مقایسه با رشد ۸.۵ درصدی در سال ۲۰۱۸، تا حد زیادی کاهش یافته است؛ و این نتیجه جنگ تجاری ایالات متحده و چین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اروپا، جایی که کارزار «شرم پرواز» شروع شد، ترافیک هواپیما‌ها ۴.۴ درصد افزایش یافت، که نسبت به رشد ۷.۵ درصدی در سال ۲۰۱۸، کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

مدیر کل یاتا همچنین به شیوع ویروس کرونای جدید اشاره کرد که تا کنون جان ۵۰۰ نفر را عمدتا در چین گرفته است، و باعث اعمال محدودیت‌های مسافرتی از سوی هواپیمایی‌ها و دولت‌ها برای مسافران چینی شده است.

آقای دی یونیاک افزود: «تجربه ما درباره شیوع بیماری در گذشته نشان می‌دهد که هواپیمایی‌ها استانداردها و چارچوب‌های رفتاری خوبی برای حفظ امنیت پرواز تدوین کرده‌اند. هواپیمایی‌ها مطابق مقررات بهداشتی بین‌المللی، به سازمان جهانی بهداشت و مسئولان سلامت عمومی کمک می‌کنند تا شیوع این بیماری مهار شود.»

او همچنین گفت: « در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت هیچ توصیه‌ای برای محدود کردن پرواز یا تجارت صادر نکرده است. اما مشخص است که تقاضا در مسیرهای پروازی مرتبط با چین کاهش یافته است، و هواپیمایی‌ها با کاهش ظرفیت پروازهای داخلی و بین‌المللی چین، در برابر این وضعیت واکنش نشان می‌دهند. وضعیت به سرعت در حال تغییر است، اما ما تغییرات عمده در برنامه‌های زمانی برای ماه فوریه را به دقت زیر نظر داریم.»

بیشتر از جهان