فیلمبرداری از دست زدن فک وحشی در زیر آب برای نخستین بار

محقق دانشگاه نیوکاسل ۱۷ سال آزگاردر تلاش برای شکار این لحظه بود

این فیلم به روشنی نشان می‌دهد که فک خاکستری نر با زدن باله‌هایش به هم این صدا را پدید می‌آورد - عکس از ویدیوی یوتیوب

محققان توانسته‌اند از فک وحشی خاکستری در حین «کف زدن» فیلم بگیرند و برای نخستین بار «صدای رگباری» آن در زیر آب را ضبط کنند.

این فیلم را طی تحقیقی بین‌المللی به سرپرستی دانشگاه موناش در استرالیا گرفته‌اند و نتایج آن روز ی‌شنبه در مجله دانش پستانداران دریایی انتشار یافت.

فک خاکستری نر، دست زدن را برای قدرت‌نمایی انجام می‌دهد تا به رقبا هشدار دهد که نزدیک نشوند و همسر احتمالی را هم جذب کند.

این دست زدن «سروصدای بلند و بالابسامدی» پدید می‌آورد که تمام سروصداهای پس‌زمینه را کنار می‌زند و «علامت واضحی» برای فک‌های نزدیک ارسال می‌کند.

قبلاً فکر می‌کردند که این صدا از حنجره فک بیرون می‌آید اما فیلم جدیدی که دکتر بن بورویل، در حوالی جزایر فارن در سواحل نورتمبرلند گرفته، به روشنی نشان می‌دهد که فک خاکستری نر با زدن باله‌هایش به هم این صدا را پدید می‌آورد.

آقای بورویل، که محقق دانشگاه نیوکاسل است، می‌گوید: «در حال غواصی در اطراف جزایر فارن بودم که برای نخستین بار کف زدن فک نر بزرگی را در زیر آب دیدم. این کف زدن اثر فوری داشت و نرهای رقیب را به سرعت پراکنده کرد. صدای آن خیلی بلند بود و ابتدا آنچه را می‌دیدم باور نمی‌کردم. چطور فک می‌تواند در زیر آب که هوایی نیست تا بین باله‌های‌اش فشرده شود با کف زدن چنین صدای بلندی ایجاد کند؟»

او در ادامه گفت: « در گذر سالیان بارها این صدای رگباری و واضح کف زدن را شنیده بودم و اطمینان داشتم که صدای کف زدن است، اما ۱۷ سال آزگار طول کشید تا از فک در حین این کار فیلم بگیرم.»

آقای بورویل افزود: « یک روز از دور صدای کف زدن را شنیدم. فوری دگمه ضبط را زدم و به قول ارشمیدس: یافتم! به آنچه می‌خواستم رسیدم.»

نویسنده اصلی این گزارش، دکتر دیوید هاکینگ، از دانشگاه موناش، می‌گوید: «شاید کشف فک‌هایی که کف می‌زنند به خاطر آن که بابت انجام این کار در باغ‌وحش‌ها و آبزیگاه‌ها مشهور هستند چندان عجیب به نظر نرسد. اما باید توجه داشت که در باغ‌وحش‌ها کف زدن را به حیوانات آموزش می‌دهند تا ما را سرگرم کنند؛ در حالی که فک‌های خاکستری این کار را به صورت خودآموخته در محیط طبیعی انجام می‌دهند.»

او افزود: «کف زدن رفتار اجتماعی مهمی برای فک خاکستری است و اگر با مانعی مواجه شود بر زاد و ولد و بقای این گونه اثر منفی می‌گذارد.»

دکتر هاکینگ گفت، می‌دانیم که آلودگی‌های صوتی که انسان پدید می‌آورد در سایر شکل‌های ارتباط بین جانوران دریایی و از جمله ارتباط صوتی نهنگ‌ها «اختلال» ایجاد می‌کند.

او همچنین اضافه کرد: «در نتیجه اگر از وجود چنین رفتارهایی اطلاع نداشته باشیم در حفاظت از آن‌ها دچار مشکل می‌شویم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی