سی هزار یورو جایزه برای یافتن گرگ

این حیوان گویا دوباره آبستن شده بود و شکارچیان منکر کشتن آن شده‌اند.

pexels

در بل‍ژيك گرگ كم‌يابی به همراه توله‌هایش گم شده است و به هر كسی كه اطلاعاتی در مورد زنده يا مرده بودن آن‌ها بدهد ۲۶۷۰۰ يورو(۳۰ هزار پوند) جايزه میدهند.

اين گرگ كه «نايا» نام دارد دوباره آبستن شده بود و آخرين بار او را پنج ماه پيش به همراه جفت‌اش ديده‌اند. اين در حالی است كه هواداران محيط زيست شكارچيان را عامل ناپديد شدن اين حيوان میدانند.

نايا نخستين گرگي است كه در يك قرن گذشته در بلژيك ديده شده است و نخستين بار  ژانويه‌ پارسال او را در شمال شرقی بلژيك ديده بودند. اين در حالی است كه سازمان حفاظت محيط زيست بلژيك(ANB) میگويد «تقريباً يقين دارند» اين گرگ و احتمالاً توله‌هایش كشته شده‌اند.

قرن‌ها شكار كردن گرگ‌ها و هم‌چنين تكه تكه شدن اراضی روستايی بر اثر جاده‌سازی و ساختمان‌سازی و تشديد كشاورزی سبب شده است گرگ‌ها در قسمت اعظم اروپای مركزی جزو گونه‌های منقرض شده به شمار آيند.

طبق مقررات اتحاديه‌ اروپا گرگ‌ها مشمول بالاترين وضعيت حفاظتی هستند و حفاظت از آن‌ها اجباری است.

اما طبق اعلام سازمان حفاطت محيط زيست اروپا (يورونيچر) دام‌داران از حمله‌ گرگ‌ها به گوسفندان شكايت كرده‌اند و اگر گرگی در انظار نمايان شود هم‌چنان هدف تيراندازی قرار مي‌گيرد.

«نايا» كه در شرق آلمان به دنيا آمد با گرگ نری به نام «آگوست» جفت شده است و اين گرگ برایشان غذا تهيه مي‌كرد و به لانه میآورد.

در اواخر ماه مه دوربين ديد در شب سازمان محيط زيست بلژيك در مرز هلند تصاويری از اين گرگ و توله‌هاي‌اش را ثبت كرد و از آن به بعد كسی آن‌ها را نديده است.

مدتی بعد باتریهای قلاده‌ الكترونيكی نصب شده بر گردن اين گرگ هم از كار افتاد.

به گفته‌ پژوهشگاه جنگل و طبيعت(اينبو) گرگ نر نيز از اواخر ماه مه غذای به آشيانه‌ گرگ‌ها نياورد. طبق اعلام سازمان محيط زيست بلژيك گمان میرود كه آگوست يكی از سه گرگ وحشی به جا مانده در بلژيك باشد و دوباره به زندگی انفرادی روی آورده باشد.

سه گروه خصوصی هوادار محيط‌زيست (سازمان حفاظت از پرندگان فلاندرز، گروه حقوق حيوانات و مركز امداد طبيعت) در ابتدا برای معرفی كردن افراد مظنون به كشتن اين گرگ‌ها ۲۰ هزار يورو جايزه تعيين كرد. اكنون سازمان حفاظت از پرندگان فلاندرز اعلام كرده است كه يك تاجر ناشناس بلژيكی هم ۱۰ هزار يورو به اين مبلغ اضافه كرده است.

پژوهشگاه جنگل و طبيعت میگويد نايا به طور قطع مرده است وگرنه عكسی از او در شبكه‌ انبوه دوربين‌های فيلم‌برداری ثبت میشد اما با توجه به آن كه لاشه‌ای به دست نيامده اين سازمان در مورد چگونگی كشته شدن اين ماده گرگ اظهار نظر نكرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروهی از شكارچيان فلاندرز نيز اين ادعاها را شايعه‌پراكنی خواند و تهديد كرد از دو عضو گروه‌های حفاظت محيط زيست بلژيك به خاطر آن كه «بدون دليل طي چند روز اتهامات زننده‌ای» را مطرح كرده‌اند شكايت خواهد كرد.

سازمان حفاظت از پرندگان فلاندرز نيز از دريافت ده‌ها رايانامه حاوی راهنمايیهايی خبر داد كه از حساب‌های اختصاصی پست الكترونيكی برای آن‌ها ارسال كرده بودند و اين نامه‌ها را برای مقامات ارسال كردند اما اين سازمان هم تأييد كرد كه هيچ مداركی وجود ندارد تا بتوان بر اساس آن شكايت كرد.

اين سازمان در وبگاه خود نوشته‌است: «همچنان به وظيفه‌ خود به عنوان وكيل مدافع حيات وحش ادامه میدهيم و بر اين باور هستيم تعيين جايزه‌ نقدی به تحقيقات جان تازه‌ای خواهد داد».

«حضور مقامات انتظامی در تحقيقات راجع به نايا سبب شده است موارد متعددی از سوء‌استفاده شكارچيان (شكار در دوره‌هاي شكار ممنوع) و صيدهای برخلاف مقررات برملا شود كه در غير اين صورت برملا نمیشد».

طبق ادعای اين گروه كمبود نيروی ديدبانی سبب شده است تا پرندگان و پستان‌داران هر روز قربانی سوء‌استفاده‌ها شوند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان