ولیعهد اردن: خواهان ارتباط با ایرانیم

حسین بن عبدالله دوم از ناتوانی جامعه جهانی در توقف جنگ غزه انتقاد کرد

حسین بن عبدالله دوم، ولیعهد اردن‌‌ــ Royal Court

حسین بن عبدالله، ولیعهد اردن، در گفت‌وگو با خبرگزاری العربیه، به مسائل خاورمیانه،‌ ارتباط اردن با کشورهای عرب و همسایه پرداخت و از ادامه جنگ غزه انتقاد کرد.

بزرگ‌ترین فرزند ملک عبدالله دوم در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه اردن در سال‌های گذشته توانسته از آشفتگی‌های منطقه‌ای به‌سلامت خارج شود، تاکید کرد: «مسئله مهم نگاه به آینده است. برای ما این مهم است که آموزش و صنعت را توسعه دهیم، گردشگری را رونق ببخشیم، سرمایه‌گذاری بیشتری جذب و بازارهای جدید ایجاد کنیم.»

او در بخشی از این مصاحبه، با اشاره به آمادگی اردن برای همکاری با کشورهای عربی، بر منافع امنیتی، اقتصادی و سیاسی که می‌توان از طریق افزایش همکاری‌ها به دست آورد، تاکید کرد.

ولیعهد اردن درباره جمهوری اسلامی ایران هم گفت: «ما همراه با سایر کشورهای عربی بر اساس اصل حسن همجواری و مداخله نکردن در امور سایر کشورها، به دنبال روابط دوستانه با ایرانیم»

او در عین حال به تلاش‌های اخیر برای قاچاق مواد مخدر و سلاح به داخل اردن از طریق مرزهای شمالی اشاره کرد و این اقدام‌ها را «عملیات‌ سازمان‌یافته» گروه‌های مسلح توصیف کرد که هدفشان ضربه زدن به امنیت ملی اردن است. شاهزاده حسین بن عبدالله بدون اشاره به نام کشوری خاص، تاکید کرد: «هر گونه نقض حاکمیت اردن از پیش شکست‌خورده است و با آن مقابله خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه پانزدهم مه (۲۶ اردیبهشت) در گزارشی به نقل از دو منبع آگاه نوشت که اردن یک توطئه قاچاق سلاح به این کشور را خنثی کرده است که ظن آن می‌رود عاملش جمهوری اسلامی ایران باشد و برای کمک به اجرای اقدام‌های خرابکارانه از طریق مخالفان این پادشاهی متحد آمریکا طرح‌ریزی شده باشد.

منابع آگاه در اردن به رویترز گفته‌اند که این تسلیحات را شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در سوریه برای یک گروه وابسته به اخوان‌المسلمین در اردن ارسال کرده‌اند که با شاخه نظامی گروه فلسطینی حماس ارتباط دارد. به گفته آن‌ها انبار تسلیحات ارسالی به اردن کشف و ضبط و اعضای این گروه از جمله اردنی‌های فلسطینی‌تبار اواخر ماه مارس بازداشت شده‌اند.

اردن که میزبان یک پایگاه نظامی ایالات متحده است، از یک‌ سو با اسرائیل و از سوی دیگر با سوریه و عراق مرز مشترک دارد که هر دو محل استقرار شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران‌اند.

ولیعهد اردن با اشاره به آخرین تحولات غزه، از ناتوانی کشورهای جهان برای توقف آنچه در غزه رخ می‌دهد اظهار ناامیدی کرد و افزود: «تا به امروز ۳۵ هزار نفر کشته شده‌اند که ۷۰ درصد آن‌ها زن و کودک بوده‌اند. چه عددی قرار است دنیا را مجاب کند که کاری انجام دهد؟ همه ما از ناتوانی جامعه جهانی در توقف این کشتار شوکه شده‌ایم. مردم منطقه ما اعتمادشان را به جامعه بین‌المللی و اعتبار آن از دست داده‌اند و حق با آن‌ها است.»

او با انتقاد از ضعف جامعه بین‌الملل در توقف آنچه در حال حاضر در غزه رخ می‌دهد،‌ دولت اسرائیل را به تلاش برای برافروختن آتش یک جنگ منطقه‌ای متهم کرد و افزود: «ما با دولتی مواجهیم که تحت کنترل یک نگرش افراطی است و وزیرانی دارد که به نسل‌کشی فلسطینی‌ها دامن می‌زنند.»

شاهزاده حسین بن عبدالله با تاکید بر اهمیت طرح صلح عربی سال ۲۰۰۲ که عربستان سعودی ارائه کرد به اسرائیل در ازای اعطای حقوق فلسطینیان روابط عادی با جهان عرب را پیشنهاد داده بود، افزود: «صلح واقعی تنها با حمایت عمومی محقق می‌شود و اگر مردم باور نداشته باشند که حقوق فلسطینی‌ها احقاق شده است، نه به صلح اعتماد می‌کنند و نه عادی‌سازی روابط را می‌پذیرند.»

شاهزاده حسین درباره رابطه اردن با عربستان سعودی هم گفت: «ما یک رابطه تاریخی و آینده مشترک داریم و این فقط یک شعار نیست.»

او با تحسین چشم‌‌انداز شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای کشورش، خاطرنشان کرد: «این به نفع منطقه است که مشارکت‌ در همه جبهه‌ها اعم از سیاسی، امنیتی و اقتصادی، ادامه یابد، زیرا در نهایت امنیت و ثبات ما به هم گره خورده است.»

بیشتر از جهان