هزینه بستری در بخش مراقبت‌های ویژه؛ شبی ۱۲ میلیون تومان

بیماران هزینه‌ها را به دلار پرداخت می‌کنند اما خدمات حداقلی می‌گیرند

عکس تزیینی‌ــ پرستاری در حال رسیدگی به وضعیت بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه‌ــ اکونگار

فقدان سیستم درمانی جامع و کارآمد، برخوردار نبودن بسیاری از اقشار جامعه از پوشش بیمه‌ای مناسب، بدهی دولت به بیمه‌ها و نبود نظارت بر عملکرد مراکز درمانی بستری‌ شدن در بیمارستان‌ را هم به یکی از دردسرهای جدی بیماران در ایران تبدیل کرده است. در این بین، بیمارانی که باید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند، رنج مضاعفی را متحمل می‌شوند. زیرا به قول محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه پزشکی، بیماران در بسیاری مواقع، هزینه‌های دلاری پرداخت می‌کنند اما خدمات حداقلی می‌گیرند.

هاشمیان از گردش مالی هنگفت بخش‌ مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی سخن گفت و افزود که یک شب بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های دولتی دست‌کم سه میلیون تومان تمام می‌شود و کف هزینه بستری در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های خصوصی نیز شبی ۱۲ میلیون تومان است. البته در این مبلغ هزینه ویزیت‌های تخصصی و دارو‌های بیمار محاسبه نشده و این هزینه‌ها جداگانه از بیماران دریافت می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هاشمیان با بیان اینکه بخشی از هزینه بستری در بخش مراقبت‌های ویژه صرف مانیتورینگ، تخت و ونتیلاتور می‌شود، گفت که بر اساس قانون، ۳۰ درصد این هزینه به پزشک مقیم که به‌صورت شبانه‌روزی در بخش حضور دارد، پرداخت می‌شود و بخشی دیگر از این رقم نیز به بخش پرستاری اختصاص می‌یابد و بخشی‌ هم در صندوق بیمارستان باقی می‌ماند؛ به عبارت دیگر برای بهبود وضعیت بیمار یا بخش مراقبت‌های ویژه صرف نمی‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی، بدون در نظر گرفتن خدماتی که به بیماران ارائه می‌کنند، از آن‌ها پول می‌گیرند و به گفته هاشمیان، هزینه یک شب بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های خصوصی حدود ۱۲ میلیون تومان است و اینکه بیمار در یک بیمارستان فوق‌ تخصص مراقبت‌های ویژه بستری باشد یا بیمارستانی فاقد فوق تخصص، تفاوتی نمی‌کند.

در بخش‌های فوق تخصص مراقبت‌های ویژه، علاوه بر تجهیزات به‌روز دنیا، پزشک و فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه نیز حضور دارد.

هاشمیان در گفت‌وگو با سایت تابناک، به ضعف وزارت بهداشت، نبود نظارت بر عملکرد بیمارستان‌ها و نحوه هزینه‌کرد واریزی بیماران اشاره و تاکید کرد که نبود نظارت به «معضل و مشکل» بزرگ بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تبدیل شده است.

او با بیان اینکه مشکلات موجود قابل‌اصلاح‌اند، تاکید کرد که در بدنه وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، برای اصلاح وضع موجود اراده‌ای وجود ندارد و «این وزارتخانه حتی یک زیرپله ساختمانش را هم وقف دفتر آی‌سی‌یو و بیماران بدحال نمی‌کند».

پیش‌تر علی امیرسوادکوهی، رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه، نیز به خبرگزاری ایلنا گفته بود که نه‌تنها کمبود تخت‌ بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها جبران نشده است که «در شرایط بد مانده‌ایم». به گفته او، مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در سیستم درمانی ایران مغفول مانده و توجهی به آن نشده است.

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه نیز هزینه ۱۲ میلیون تومانی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه را تایید کرد و ضمن اشاره به فرسودگی تجهیزات موجود گفت که در نبود پوشش بیمه‌ای مناسب، پرداخت چنین هزینه‌هایی برای اقشار مردم از جمله بازنشستگان امکان‌پذیر نیست.

بیشتر از اقتصاد