دونالد ترامپ، مرد کارزار نابسامانی مهاجرت آمریکا

ترس از انتخاب مجدد دونالد ترامپ و بسته شدن مرزها، تعداد مهاجران در ماه‌های اخیر را به ۲۵۰ هزار نفر در ماه رسانده است

با نزدیک شدن پایان رسیدگی به پرونده کیفری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در دادگاه عالی ایالت نیویورک و عقب افتادن سه پرونده جنایی او در دادگاه‌های ایالات فلوریدا، جورجیا و دیوان‌عالی آمریکا در واشینگتن، پایتخت آمریکا، به نظر می‌رسد که او در پرونده رشوه به استورمی دانیلز، ستاره فیلم‌های بزرگسالان (پورن)، تبرئه شده است و می‌تواند با وقت کافی و پول فراوان به جنگ سیاسی رئیس‌جمهوری وقت، جوزف بایدن، بشتابد.

سه پرونده دیگر ترامپ با توجه به گرایش‌ سیاسی آیلین مرسدس کانن (۴۳ ساله متولد کشور کلمبیا)، قاضی ایالت فلوریدا، که خود دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۰ منصوبش کرد و نیز قبول دادخواست استیناف او در ایالت جورجیا در رابطه با عمل خلاف دادستان پرونده او و مهم‌تر از همه پرونده استیناف او در دیوان‌عالی آمریکا در خصوص با مصونیت کامل رئیس‌جمهوری از عواقب کیفری در دوران ریاست‌جمهوری، با توجه به ترکیب شش قاضی محافظه‌کار که سه تن از آن‌ها منصوب خود دونالد ترامپ‌اند، در مقابل سه قاضی لیبرال، با رای ۳ــ۶ یا ۴ــ۵ به نفع او می‌شود یا با استدلال‌های حقوقی، پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه بدوی ارجاع خواهد شد؛ در هر صورت هیچ‌کدام از سه پرونده علیه او در دادگاه‌های مذکور قبل از زمان انتخابات آمریکا در تاریخ سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ به نتیجه نمی‌رسند و حتی تشکیل نمی‌شوند و بعد از انتخابات هم در صورت پیروزی ترامپ، او از طریق وزارت دادگستری آن را مختومه اعلام می‌کند یا خودش را عفو خواهد کرد.

دونالد ترامپ با بهره گیری از چنین موقعیتی، هر فرصتی که به دست می‌آورد، از طرفی به سیاست‌های جو بایدن حمله می‌کند و از طرف دیگر، مجددا با تحریک مردم آمریکا با استفاده از کارت مهاجران غیرقانونی در آمریکا، می‌کوشد نتیجه انتخابات ماه نوامبر را به سود خود کند.

او اخیرا در مصاحبه‌ای با مجله معتبر «تایم» آمریکا گفت که در دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش، بیش از ۱۲ میلیون مهاجر غیرقانونی را از آمریکا اخراج خواهد کرد و به جای آن‌ها مهاجران جدید و سفیدپوست از کشورهای اسکاندیناوی (سوئد، نروژ، دانمارک و...) خواهد پذیرفت. ترامپ اضافه کرد که در اجرای چنین برنامه وسیعی از نیروهای ارتش و به‌خصوص پلیس محلی کمک خواهد گرفت که الزاما در حوزه اجرایی رئیس‌جمهوری نیستند اما با کاهش بودجه پلیس محلی آن‌ها را به اجرای دستوراتش مجبور خواهد کرد.

خوانندگان مطالب این نویسنده خوب به‌ یاد دارند که دونالد ترامپ در هفته دوم دوره قبلی ریاست‌جمهوری‌اش، با استفاده از قدرت دستورات اجرایی ریاست‌جمهوری، دستور منع ورود مسافران از برخی کشورهای مسلمان را صادر کرد؛ چنین دستوری اگرچه نهایتا از طرف دادگاه‌های مختلف غیرقانونی اعلام شد، آوارگی و آسیب‌های روحی و مالی به چند هزار مهاجر ایرانی را در پی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی آن دستور، درهای ورود به آمریکا به روی اکثر مسلمانان مهاجر از جمله ایرانی‌ها بسته شدند تا در نهایت دستور او لغو شد. بیشتر قربانیان چنین دستورهایی ایرانیان بودند و از آنجا که ایران کشوری مسلمان و مهم‌تر از آن دشمن آمریکا به شمار می‌آمد، دانشجویان ایرانی با وجود داشتن روادیدهای معتبر، در همان بدو ورود در فرودگاه به اتهام تروریست بودن اخراج و به ایران فرستاده می‌شدند.

تعداد مسافران ایرانی ورودی به آمریکا در سال ۲۰۱۶ (زمان دولت اوباما و توافق برجام) بیش از ۲۹۴ هزار نفر و تعداد مهاجران هشت هزار نفر بود. این ارقام در سال ۲۰۱۹ به ترتیب به ۴۲ هزار و یک هزار و ۸۰۰ نفر کاهش یافت.

بزرگ‌ترین ضربه دونالد ترامپ به مهاجران ایرانی قرار دادن «سپاه پاسداران» در فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا بود که ایرانیانی را که بدون حق انتخاب، دوران خدمت نظام وظیفه‌شان را در این نهاد گذرانده بودند، سپاهی محسوب می‌کرد. حتی کار کردن پزشکانی که در دوران سربازی در بیمارستان‌های متعلق به سپاه خدمت کرده بودند هم معاضدت، مساعدت و همکاری با سازمان تروریستی به شمار آمد و آن‌ها نیز از دریافت روادید مهاجرتی به آمریکا برای همیشه (تا تغییر قانون) منع شدند.

با انتخاب مجدد دونالد ترامپ سیاست‌های ضد مهاجرتی او (حداقل در مورد ایرانی‌ها) شدت خواهد یافت.

با قوی‌تر شدن احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات امسال، سیل مهاجران به این کشور از سمت مرزهای جنوبی آمریکا هر روز شدت بیشتری می‌گیرد. ترس از انتخاب مجدد دونالد ترامپ و بسته شدن مرزها، تعداد مهاجران در ماه‌های اخیر را به ۲۵۰ هزار نفر در ماه رسانده است.

از آغاز دولت جوزف بایدن ورود نزدیک به ۶.۵ میلیون مهاجر از مرزهای جنوبی آمریکا ثبت شده است. طبق آخرین آمار ۱۵.۶ درصد جمعیت آمریکا را مهاجران تشکیل می‌دهند و تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۴۰، از هر چهار نفر در آمریکا، یک نفر مهاجر خواهد بود.

طبق آمار «موسسه سیاست مهاجرتی»، یک پنجم مهاجران غیرقانونی در آمریکا بیش از ۲۰ سال در آمریکا زندگی کرده‌اند و دارای فرزند و وابستگی‌های دیگرند. ۱۸ درصد آن‌ها هم با شهروندان یا افراد مقیم آمریکا ازدواج کرده‌اند و یک‌سوم ‌آن‌ها حداقل یک فرزند زیر ۱۸ سال متولد آمریکا (شهروند) دارند.

هفته گذشته «موسسه مارکت واچ» با «شیوه بودجه پن وارن» اعلام کرد هزینه اخراج چنین افرادی مستلزم بودجه‌ای یک تریلیون دلاری خواهد بود. گفته می‌شود دونالد ترامپ شبیه سیب‌زمینی داغ است که بعد از مدتی سرد می‌شود و حرارتش از بین می‌رود. باید پذیرفت سیستم مهاجرتی آمریکا منسوخ شده است ولی اخراج میلیون‌ها انسان که سال‌ها در این کشور زندگی کرده‌اند، نمی‌تواند نظم جدیدی به آن ببخشد، بلکه بافت و ماهیت آن را وخیم‌تر خواهد کرد.

شکی نیست که جامعه آمریکا در انتظار فردی با جرات و با مدیریت صحیح، معقول، انسانی و عمل‌گرا است تا بدون توجه به گرایش‌های سیاسی و فردی، با طرح و پیشنهاد عفو عمومی، به نگرانی‌ها و بی‌سامانی‌های سیستم بیمار قوانین مهاجرتی آمریکا پایان دهد و نام نیکی از خود به جا گذارد.

علی‌رغم هیاهوی دائمی دونالد ترامپ، این نویسنده معتقد است او در نیمه دوم دوره دوم ریاست‌جمهوری خود می‌تواند مرد این کارزار باشد. 

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه