ادامه سقوط آزاد والیبال ایران؛ سهمیه لیگ ملت‌ها هم مانند المپیک از دست می‌رود؟

دستور علی خامنه‌ای برای کنار گذاشتن مربیان خارجی و سپس انتخاب بهروز عطایی، والیبال ایران را ۱۵ سال عقب انداخت

مسابقه والیبال تیم‌های ایران و کوبا در لیگ ملت‌های سال ۲۰۲۴، خرداد ۱۴۰۳‌- وب‌سایت جماران

تیم ملی والیبال ایران بامداد یکشنبه ۶ خرداد در سومین بازی‌اش در لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ به مصاف کوبا رفت که در نهایت این مسابقه را هم با نتیجه ۳ بر ۱ واگذار کرد و سومین شکست پیاپی والیبال ایران در لیگ ملت‌های سال جاری رقم خورد. با این نتایج و ادامه روند ناکامی‌ها و سقوط آزاد چند سال اخیر، اکنون تیم ملی والیبال ایران تنها در صورت پیروزی در هر ۹ مسابقه باقی‌مانده لیگ ملت‌‌های جهان، سهمیه حضور در المپیک پاریس را به دست می‌آورد، آنچه احتمالش را می‌توان نزدیک به صفر دانست.

در همین حال، فاجعه‌ای دیگر نیز در کمین والیبال ایران است؛ با شکست بامداد یکشنبه مقابل کوبا، ایران در جدول رتبه‌بندی جهانی ۴.۴ امتیاز دیگر از دست داد و پایین‌تر از اوکراینی قرار گرفت که در لیگ ملت‌های امسال حضور ندارد. حالا والیبال ایران با ۱۹۵.۲۹ امتیاز در رتبه شانزدهم ایستاده که با این وضعیت، امکان اینکه سهمیه حضور در لیگ ملت‌های سال آینده را هم از دست بدهد، بیشتر از قبل است.

تیم ملی والیبال ایران در این دوره از رقابت‌های لیگ ملت‌ها که دارندگان سهمیه شرکت در المپیک پاریس را هم مشخص خواهد کرد، مسابقه اولش را ۳ بر ۱ به صربستان و دیدار دومش را هم ۳ بر هیچ به ایتالیا واگذار کرد. شاگردان مائوریسیو پائز برزیلی آخرین مسابقه‌شان را در هفته اول لیگ ملت‌ها ساعت ۱۲ شب یعنی نخستین ساعات بامداد دوشنبه ۷ خرداد به وقت ایران، مقابل آرژانتین برگزار می‌کنند.

برای ارزیابی کیفیت فنی سرمربی انتخاب‌شده برای تیم ملی والیبال ایران، می‌توان به مصاحبه نیکولا گربیچ، سرمربی ملی والیبال لهستان، بهترین تیم جهان، در اسفندماه اشاره کرد که گفته بود: «صادقانه بگویم، سرمربی جدید ایران را نمی‌شناسم.»

کاهش قابل‌توجه توان فنی تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های جهانی و آسیایی و سقوط در جدول رتبه‌بندی جهانی، از زمان دستور مستقیم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای کنار گذاشتن سرمربیان نامدار جهانی از هدایت تیم‌های ملی آغاز شد.

خامنه‌ای مرداد ۱۳۹۸ مقابل بازیکنان و مربیان تیم ملی والیبال جوانان ایران نشست تا برای‌ آن‌ها از ایدئولوژی‌هایش بگوید اما کمی بعد بحث سرمربی این تیم و لزوم کنار گذاشتن مربیان خارجی را پیش کشید و گفت: «نخیر؛ بنده توی کتم نمی‌رود که مربی خارجی لازم است. درباره‌ سرمربی ایرانی همیشه اعتقادم این بوده و واقعا معتقدم این مربی ایرانی برای کشور ما، باشگاه‌ها و مجموعه‌های ایرانی شایسته است. البته دخالتی نمی‌کنم، اما لزومی [به مربی خارجی] وجود ندارد. بعضی مربی‌های خارجی خوب‌اند، بعضی‌شان خوب نیستند. پول هم زیاد می‌گیرند، توقع هم زیاد دارند، گاهی کار هم انجام نمی‌دهند. حالا بعضی‌ها بیخودی احساس لزوم می‌کنند و می‌خواهند این را اثبات کنند.»

در این دیدار بهروز عطایی، سرمربی وقت تیم ملی والیبال جوانان ایران، روبروی خامنه‌ای نشسته بود و او در طول سخنانش بارها با دست به عطایی اشاره کرد؛ عطایی دقیقا دو سال بعد سرمربی‌ تیم ملی والیبال بزرگسالان ایران شد و مهر ۱۴۰۲، پس از کاهش شانس صعود به المپیک به کمتر از پنج درصد، حذف تحقیرآمیز از لیگ ملت‌ها و شکست مقابل ژاپن در فینال مسابقات آسیایی که در ایران برگزار شد، برکنار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که والیبال ایران از سال ۲۰۱۱ و حضور خولیو ولاسکو، سرمربی نامدار آرژانتینی، متحول و با جهش شگرفی مواجه شد و در اولین قدم، برای اولین بار در تاریخ به مقام قهرمانی آسیا رسید. پس از تکرار این عنوان در سال ۲۰۱۳، توانست برای نخستین بار در لیگ جهانی حضور یابد و در جام بزرگ قهرمانان جهان در همان سال نیز میان قدرت‌های برتر جهان مقام چهارم را به‌ دست آورد.

موفقیت‌های والیبال ایران پس از ولاسکو نیز ادامه یافت و والیبالیست‌های ایرانی با اسلوبودان کوواچ، مربی پرافتخار صرب، هم توانستند در لیگ جهانی ۲۰۱۴ مقام چهارم، در مسابقات قهرمانی جهان همان سال مقام ششم و در مسابقات آسیایی نیز کاپ قهرمانی را به خانه ببرند.

سپس نوبت به رائول لوزانو آرژانتینی رسید. با هدایت او، مردان ملی‌پوش ایران برای اولین‌بار به المپیک رفتند و در المپیک تابستانی ریودوژانیرو برزیل به مقام پنجم رسیدند.

در سال ۲۰۱۷، ایگور کولاکوویچ، اهل مونته‌نگرو، برای سرمربی‌گری تیم ملی والیبال ایران انتخاب شد. او توانست ایران را برای بار سوم به مقام قهرمانی آسیا برساند و در ادامه حضور سه ساله‌اش در ایران، مقام سوم جام بزرگ قهرمانان جهان سال ۲۰۱۷، مقام پنجم لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۱۹ و قهرمانی بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ را کسب کند.

در ادامه ولادیمیر الکنو روسی که در سال ۲۰۱۲ همراه با تیم ملی کشورش قهرمان المپیک لندن شده بود، هدایت تیم ملی والیبال ایران را برعهده گرفت و در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، مقام نهم این رقابت‌ها را برای ایران به‌ دست آورد.

اما در نهایت بهروز عطایی، سرمربی موردتحسین‌ رهبر جمهوری اسلامی، پس از سال‌ها حضور مربیان نامدار والیبال جهان، این تیم را در سراشیبی سقوط قرار داد تا اکنون یک سرمربی برزیلی گمنام اتوبوس والیبال ایران را به قعر دره بیندازد.

بیشتر از ورزش