نخل طلا به فیلم «آنورا» رسید و جایزه ویژه هیئت داوران کن به رسول‌اف

محمد رسول‌اف پس از دریافت جایزه‌ برای فیلم «دانه انجیر معابد»، از حکومت جمهوری اسلامی انتقاد کرد و گفت: «مردم ایران به گروگان گرفته شده‌اند»

هفتادوهفتمین دوره جشنواره سینمایی کن که از چهاردهم ماه مه آغاز شده بود، شامگاه شنبه ۲۵ مه (پنجم خرداد) به پایان رسید.

این دوره از جشنواره فیلم کن برای سینماگران مستقل ایرانی اهمیت ویژه‌ای داشت. علی عباسی و محمد رسول‌اف، دو کارگردان ایرانی که با آثاری به نام‌های «کارآموز» و «دانه انجیر معابد» در کن ۲۰۲۴ شرکت کرده بودند، از بخت‌های دریافت جایزه این رویداد سینمایی معتبر محسوب می‌شدند و درنهایت هم رسول‌اف توانست جایزه ویژه هیئت داوران را به دست آورد.

فیلم «دانه انجیر معابد» که در داخل ایران اما بدون مجوز و بدون سانسورهای رایج مدنظر جمهوری اسلامی از جمله حجاب اجباری ساخته شد، در بخش مسابقه جشنواره کن به نمایش درآمد و با استقبال گسترده‌ای مواجه شد. به گزارش رسانه‌های سینمایی از جمله ورایتی، تماشاگران پس از نمایش این اثر، رسول‌اف را که مخفیانه از ایران خارج شده بود، به مدت ۱۲ دقیقه تشویق کردند.

پیش از اعلام خبر خروج رسول‌اف از ایران، بابک پاک‌نیا وکیل این کارگردان سرشناس، روز چهارشنبه ۸ مه (۱۹ اردیبهشت) در شبکه اجتماعی ایکس، از ابلاغ حکم پنج‌ سال حبس او به اجرای احکام خبر داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسول‌اف هنگام دریافت جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کن، با انتقاد از حکومت جمهوری اسلامی خطاب به حاضران گفت: «مردم ایران به گروگان گرفته شده‌اند.»

این فیلمساز ۵۱ ساله از اعضای گروه فیلمسازی‌اش که نتوانسته بودند در جشنواره شرکت کنند، یاد کرد و گفت که آن‌ها تحت فشار نیروهای امنیتی و حاکمیت ستمگر و مستبد جمهوری اسلامی قرار دارند.  او همچنین با یاد کردن از توماج صالحی که در زندان با حکم اعدام مواجه است، افزود: «قلبم در کنار مردمم در ایران است که هر روز با یک فاجعه از خواب بیدار می‌شوند.»

در همین حال، نخل طلای هفتادوهفتمین دوره جشنواره کن به کمدی‌ــ‌درامی به نام «آنورا» (Anora)، ساخته شان بیکر، کارگردان آمریکایی، رسید. به گزارش خبرگزاری رویترز، داستان «آنورا» درباره یک رقصنده و کارگر جنسی جوان عجیب و غریب است که با پسر یک الیگارش روس آشنا و پس از آن درگیر ماجراهایی می‌شود.

«آنورا» که توانست ۲۱ فیلم دیگر بخش مسابقه، از جمله فیلم‌های کارگردانان مطرحی مانند فرانسیس فورد کاپولا و دیوید کراننبرگ، را کنار بزند، یکی دیگری از مجموعه‌ فیلم‌های شان بیکر به شمار می‌رود که با محوریت کارگران جنسی ساخته شده‌اند. از جمله این آثار می‌توان به فیلم «راکت سرخ» در سال ۲۰۲۱ و «پروژه فلوریدا» با بازی ویلم دافو در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد.

شان بیکر هنگام دریافت نخل طلای کن، پس از اینکه از ستاره فیلم، مایکی مدیسون، و همچنین سامانتا کوان، همسر و تهیه‌کننده‌ اثرش، تشکر کرد، گفت: «این جایزه به همه کارگران جنسی در گذشته و آینده تقدیم می‌شود.»

گرتا گرویگ، رئیس هیئت داوران این دوره جشنواره کن، هم «آنورا» را «فیلمی فوق‌العاده انسانی» نامید و گفت که این اثر، «قلب‌ها را تسخیر می‌کند».

شنبه‌ شب در ادامه مراسم اهدای جوایز کن، جایزه بزرگ داوران، دومین جایزه برتر پس از نخل طلا، به فیلم «تمام آنچه به عنوان نور تصور می‌کنیم»، (All We Imagine as Light)، ساخته پایال کاپادایا، تعلق گرفت. این اولین باری است که یک کارگردان هندی این جایزه را برنده می‌شود. داستان این فیلم در بمبئی می‌گذرد و درباره دوستی سه زن است.

جایزه بهترین فیلمنامه نیز به فیلم ترسناک «ماده» (The Substance) به کارگردانی کورالی فارگیت تعلق گرفت که داستان یک هنرپیشه زن معروف پابه‌سن‌گذاشته است.

جایزه کارگردانی به میگل گومز برای «تور بزرگ» (Grand Tour) تعلق گرفت و در ادامه، اثری به نام «امیلیا پرز» (Emilia Perez) به کارگردانی ژاک اودیار برنده جایزه داوران و همچنین برنده «بهترین بازیگر زن» برای همه بازیگرانش شد. این فیلم موزیکال درباره یک رئیس کارتل مکزیکی است که از مرد به زن تبدیل می‌شود.

کارلا سوفیا گاسکون، بازیگر تراجنسیتی فیلم «امیلیا پرز»، جایزه‌ای را که به عنوان بهترین بازیگر زن دریافت کرده بود، به «همه ترنس‌هایی که رنج می‌برند» تقدیم کرد. او اولین بازیگر زن تراجنسیتی است که برنده این جایزه شده است.

جسی پلمونز، بازیگر آمریکایی، هم توانست نخل طلای بهترین بازیگر مرد تازه‌ترین دوره جشنواره کن را به دست بیاورد. او برای ایفای سه نقش مختلف‌ــ یک افسر پلیس، عضو یک فرقه و مردی که هر عمل او را رئیسش کنترل می‌کندــ در سه‌گانه پوچ‌گرایانه «انواع مهربانی‌ها» (Kind of Kindness) به کارگردانی یورگوس لانتیموس این جایزه را دریافت کرد.

در ادامه این شب سینمایی، نخل طلای افتخاری هم به جورج لوکاس، کارگردان آمریکایی، اهدا رسید و فیلم «آرماند» به کارگردانی هالفدان اولمان تندل، نوه اینگمار برگمان، دوربین طلایی هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم کن را برنده شد.

در بخش فیلم کوتاه، نیز نخل طلا به «مردی که نمی‌توانست ساکت بماند» اثر نبویسا اسلیپچویچ، کارگران کروات، رسید و فیلم کوتاه «بد برای یک لحظه»، ساخته دنیل سورس، جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کرد.

جایزه بهترین فیلم مستند هفتادوهفتمین جشنواره کن نیز که عصر جمعه اهدا شد، به «ارنست کول: گم‌شده و پیداشده» (Ernest Cole: Lost and Found)، ساخته رائول پک، و «در آستانه رویاها» (On the Brink of Dreams)، اثر نادا ریاض، رسید.

بیشتر از فرهنگ و هنر