گزارش اولیه هیات بررسی سانحه هلی‌کوپتر رئیسی: مشکوک نیست، آثار گلوله دیده نشد

هیات عالی بررسی علل سانحه می‌گوید هلیکوپتر پس از برخورد با ارتفاع آتش گرفت، اما دلیل این برخورد را اعلام نکرده است

ستاد کل نیروهای مسلح، پنجشنبه شب، گزارش اولیه هیات بررسی علل سانحه هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی و همراهان او را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است که هلی‌کوپتر پس از برخورد با ارتفاع دچار آتش‌سوزی شده است، اما دلیل این ادعا اعلام نشده است و روشن نیست هلی‌کوپتر به چه دلیل بر اساس ادعای این گزارش با ارتفاع برخورد کرده است.

این گزارش اصابت گلوله یا موارد مشابه را با توجه به اجزای باقی‌مانده از هلی‌کوپتر رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش می‌گوید که هلی‌کوپتر از مسیر تعیین شده پروازی خارج نشده و خلبان هلی‌کوپتر سانحه‌دیده یک دقیقه‌و‌نیم قبل از سانحه با دو هلی‌کوپتر دیگر ارتباط برقرار کرده است.

در این گزارش آمده است که در مکالمه‌های برج مراقبت با گروه پروازی مورد مشکوکی مشاهده نشد.

در پایان این گزارش آمده است که برای بررسی برخی قطعات و اسناد، زمان بیشتری نیاز است.

در این گزارش نیز مانند اظهارات قبلی مقامات جمهوری اسلامی، تاکید شده که لاشه هلی‌کوپتر را پهپادهای ایرانی پیدا کردند. درحالی که تا پیش از ارسال گزارش صبح دوشنبه پهپاد آکینجی درباره رصد منبع گرمایی، هیچ گزارش دیگری درباره مختصات محل لاشه منتشر نشده بود.

این در حالی است که در این گزارش به ابهاماتی مانند ادعای ارتباط تلفنی با آل‌هاشم، که اسماعیلی، رئیس دفتر رئیسی مطرح کرده است، اشاره نشده است. اسماعیلی می‌گوید تا سه چهار ساعت پس از سانحه با آل‌هاشم در ارتباط بوده است.

همچنین درباره شرایط آب‌و‌هوایی زمان پرواز نیز اطلاعاتی ارایه نشده است. برخی مقامات و رسانه‌ها در ایران مدعی‌اند شرایط جوی برای پرواز نامساعد بوده، درحالی که برخی مقامات دیگر مانند اسماعیلی از آسمان صاف در زمان پرواز خبر می‌دهند.

هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی و همراهان او شامل امیرعبداللهیان حدود ساعت یک‌و‌نیم ظهر روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در شمال غرب ایران مفقود شد و پس از حدود ۱۸ ساعات جستجو لاشه آن به همراه اجسادی که اغلب سوخته بودند، پیدا شد.