وزیر حمل و نقل ترکیه: همه دنیا دیدند که لاشه هلی‌کوپتر را ما پیدا کردیم

ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای ادعا کرد عملیات پهپاد آکینجی ناموفق بود

تصویری که از پهپاد ترکیه‌ای پس از پایان عملیات ثبت شد و تصاویری از اخبار ادعای تولید پهپاد در ایران و درخواست کمک از ترکیه‌ــ ایندیپندنت فارسی

عبدالقادر اورال‌اوغلو، وزیر حمل‌ونقل ترکیه، در واکنش به ادعاهای مقام‌های جمهوری اسلامی و اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که همه جهان به صورت زنده مشاهده کردند که لاشه هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی را پهپاد ترکیه‌ای پیدا کرد.  

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای مدعی شد که پهپاد ترکیه‌ای به دلیل «نداشتن تجهیزات تشخیص و کنترل زیر ابر، موفق نشد محل سقوط بالگرد را دقیق اعلام کند و به ترکیه بازگشت».

در این اطلاعیه همچنین ادعا شد که «پهپادهای پیشرفته ایران» که به رادار «سام» مجهزند، برای ماموریت در شمال اقیانوس هند بودند و به دلیل فاصله طولانی آن‌ها با محل سقوط هلی‌کوپتر، نیروهای امدادی «ناگزیر» از راه زمینی عملیات جست‌وجو را آغاز کردند.

مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌اش مدعی شد که در نهایت در ساعت‌های اولیه صبح دوشنبه، نقطه دقیق سقوط هلی‌کوپتر را نیروهای امداد زمینی و پهپادهای ایرانی که از ماموریت در شمال هند فراخوانده‌ شده بودند، کشف کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی درخواست از ترکیه برای اعزام پهپاد را تلویحا رد کرد و ادعا کرد که پیشنهاد کمک ابتدا از طرف ترکیه مطرح شد.

با این حال روایت مقام‌ها و رسانه‌های ترکیه‌ای با روایت جمهوری اسلامی از نحوه پیدا شدن لاشه هلی‌کوپتر و اینکه چه کسانی نخستین‌بار به محل حادثه رسیدند، متفاوت است.

وزیر حمل‌ونقل ترکیه که پیش‌تر افشا کرده بود که هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی یا سیستم ترانسپورتر نداشت یا خاموش شده بود، روز چهارشنبه در مصاحبه دیگری با تلویزیون سی‌ان‌ان ترکیه ادعای جمهوری اسلامی را مبنی بر نقش پهپادهای ایرانی رد کرد و گفت که هنگام جست‌وجوی پهپاد ترکیه‌ای، هیچ پهپاد دیگری در منطقه وجود نداشت.

این مقام دولتی ترکیه ضمن اشاره به پخش زنده دوربین پهپاد آکینجی در خبرگزاری رسمی آناتولی افزود که ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی «مصرف داخلی» دارد؛ همه دنیا زنده و ثانیه به ثانیه مشاهده کردند که لاشه هلی‌کوپتر را پهپاد آکینجی پیدا کرد.

وزیر حمل‌ونقل ترکیه با تاکید بر اینکه برای بحث با مقام‌های جمهوری اسلامی بنایی ندارد، گفت که ترکیه درباره این موضوع وظیفه همسایگی‌اش را «به‌درستی» انجام داد.

او پیشنهاد کمک از سوی ترکیه را نیز رد کرد و گفت: «مقام‌های جمهوری اسلامی، حدود یک ربع قبل از ساعت ۴ عصر با ما تماس گرفتند و درخواست کمک و اعزام پهپاد دید در شب کردند، ما دو پهپاد را فعال کردیم ولی آن‌ها نتوانستند پرواز کنند، سپس پرواز آکینجی عملیات جست‌وجو را آغاز  کرد.» وزیر حمل‌ونقل ترکیه در پایان تاکید کرد که زمان پیدا شدن لاشه هلی‌کوپتر با هنگامی که آکینجی نقطه حادثه را شناسایی کرد، مطابقت دارد.

سخنان وزیر حمل‌ونقل ترکیه به‌طور گسترده‌ای در رسانه‌های این کشور بازنشر شد و آن‌ها با اشاره به حضور زودهنگام خبرنگار سی‌ان‌ان ترک در نزدیکی محل حادثه و پخش گزارش زنده، به ادعاهای مقام‌های جمهوری اسلامی واکنش نشان دادند. گزارش زنده صبح دوشنبه خبرنگار سی‌ان‌ان ترک از نزدیکی محل حادثه در حالی‌ که هنوز هیچ‌یک از نیروهای امدادی جمهوری اسلامی در منطقه حضور نداشتند، در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان نیز به‌طور گسترده‌ای فراگیر شد.

تصاویر زنده‌ای که خبرگزاری آناتولی از عملیات پهپاد آکینجی پخش کرد، نیز بیش از دو میلیون بازدیدکننده داشت و بیش از ۲۰۰ هزار نفر هم به صورت زنده از طریق سایت فلایت‌رادار، مسیر حرکت این پهپاد را دنبال کردند.

پهپاد آکینجی پس از پایان عملیات و در راه بازگشت به مقصد، تصویری به شکل‌ ماه و ستاره‌ای درون آن را ثبت کرد که نشان پرچم ترکیه است. پس از آن نیز رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، گفت که آکینجی «پس از یک عملیات موفق» به کشور بازگشت.

روز چهارشنبه سلجوق بایراکتار، داماد رجب طیب اردوغان و رئیس‌ هیئت‌مدیره شرکت بایکار ترکیه، نیز در دانشگاه استانبول گفت که پهپاد آکینجی ترکیه با جست‌وجو درون دره‌ها و پرواز در ارتفاع پایین یک عملیات امداد و شناسایی ویژه را اجرا کرد. به گفته بایراکتار، به دلیل دور بودن محل پرواز، نیروهای مسلح ترکیه برای اجرای عملیات پهپاد آکینجی از ماهواره‌های ترک‌ست نیز استفاده کردند. او در ادامه افزود: «شاید پهپاد آکینجی تنها پهپاد موجود در جهان است که امکان اجرای چنین عملیاتی را دارد.»

تلاش مقام‌های جمهوری اسلامی برای ناموفق جلوه دادن عملیات پهپاد ترکیه‌ای و ادعای اینکه پهپادهای ایرانی لاشه هلی‌کوپتر را پیدا کرده‌اند، می‌تواند به این دلیل باشد که تا مدت‌ها ادعا می‌کردند، با تولید پهپادهای دید در شب به یکی از قطب‌های اصلی تولید پهپاد در دنیا تبدیل شده‌اند.

با این حال، شواهد موجود نشان می‌دهد که پهپادهای تولید جمهوری اسلامی حتی برای پیدا کردن جسد رئیس‌جمهوری منصوب رهبر جمهوری اسلامی نیز قادر به کمک نبودند و در نهایت مقام‌های ایرانی از ترکیه درخواست کمک کردند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، شامگاه دوشنبه ۳۰ اردیبهشت، پس از ساعت‌های جست‌وجوی ناموفق تایید کرد که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از ترکیه درخواست کمک کرده است.