تاثیر جنگ غزه و کشمکش ترامپ با دیوان دادگستری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

اگر چالش‌های حقوقی فراروی ترامپ مانعی ایجاد نکنند، بازگشت او به کاخ سفید و اکثریت‌ پیدا کردن جمهوری‌خواهان در هر دو مجلس ایالات متحده می‌تواند دست‌یافتنی باشد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین و جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی ایالات متحده‌ــ SAUL LOEB, Angela Weiss / AFP

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق این کشور در این مرحله از کارزارهای انتخاباتی که تنها چند ماه تا زمان انتخابات در ۱۵ نوامبر فاصله دارد، برای کسب پیروزی رقابت دارند. هرچند معمولا مسائل داخلی مهم‌ترین نقش را در تعیین برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ایفا می‌کنند، انتظار می‌رود این بار پرونده‌های حقوقی ترامپ و سیاست خارجی بایدن، به‌ويژه جنگ غزه، سرنوشت انتخابات را تحت تاثیر قرار دهند.

محافل مهم انتخاباتی حزب دموکرات از ادامه سیاست نرمش در قبال اسرائیل و بی‌توجهی به وضعیت فلسطینیان احساس ناامیدی می‌کنند. بایدن هم امیدوار است جنگ غزه که مانعی در کارزار انتخاباتی او است، به‌زودی پایان یابد، اما به‌ نظر می‌رسد که تا رسیدن به این هدف راه درازی در پیش است.

اگرچه برخی رای‌دهندگان بر این باورند که بایدن پس از سال‌های پرهرج‌ومرج ریاست‌جمهوری ترامپ، کاخ سفید را به وضعیت عادی بازگرداند، بسیاری از آمریکایی‌ها او را پیرتر و ضعیف‌تر از آن می‌دانند که بتواند کشورشان را به مدت چهار سال دیگر هم اداره کند. البته بایدن و ترامپ تفاوت سنی زیادی ندارند، اما ترامپ از رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا پرانرژی‌تر به نظر می‌رسد. مشکل ترامپ این است که او علاوه بر پرونده حقوقی چالش‌برانگیزش در دادگاه نیویورک، مشکلات حقوقی متعدد دیگری هم دارد که روند برنامه‌های انتخاباتی‌اش را دستخوش چالش کرده است.

انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا مانند بسیاری از دوره‌های دیگر تحت تاثیر مسائل اقتصادی قرار خواهد داشت. در حالی که تیم بایدن این واقعیت را مطرح خواهد کرد که اقتصاد آمریکا رشد قابل‌توجهی داشته و نرخ بیکاری در پایین‌ترین حد قرار دارد، تیم ترامپ و جمهوری‌خواهان به بزرگ‌نمایی تورم روی خواهند آورد؛ به‌ویژه اینکه به باور آن‌ها، نرخ تورم بالا که در ماه مارس به ۳.۵ درصد رسید و نرخ بالای بهره وام مسکن به خانواده‌های آمریکایی و خریداران جدید خانه آسیب بسیاری وارد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزون بر آن، برخی مسائل اجتماعی از جمله حق سقط جنین به‌طور گسترده‌ای در کارزارهای انتخاباتی مطرح خواهد شد. ترامپ با دانستن اینکه موضوع سقط جنین بین عموم مردم چقدر تفرقه‌انگیز است، به دنبال دستیابی به گزینه‌ای است که بر اساس آن تصمیم‌گیری درباره سقط جنین را به ایالت‌ها واگذار کند.

موضوع‌هایی مانند مهاجرت و جرائم هم در اولویت قرار خواهند داشت. ترامپ و جمهوری‌خواهان از بایدن به دلیل لغو سیاست‌های خشن ترامپ که به هجوم گسترده‌ای مهاجران در سراسر مرزهای جنوبی منجر شد، انتقاد می‌کنند. بایدن و دموکرات‌ها می‌گویند که اوایل سال جاری با جمهوری‌خواهان کنگره در مورد مهاجرت به توافق قانونی دست یافته‌اند اما ترامپ با بهره‌برداری از نفوذی که در قانون‌گذاران جمهوری‌خواه دارد، مانع اجرایی شدن توافق شد، زیرا قصد داشت از این موضوع علیه بایدن استفاده کند.

در مورد جرم و جنایت، ترامپ و جمهوری‌خواهان ادعا می کنند که جرم و جنایت در شهرهای بزرگ آمریکا در دوران بایدن افزایش یافته است. نتایج نظرسنجی گالوپ مبنی بر اینکه ۷۷ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که جرم و جنایت بیشتر شده، مصداق این مدعا است.

ترامپ با محاکمه‌های قانونی متعددی مواجه است و این امر می‌تواند بر محبوبیت او در میان رای‌دهندگان تاثیر منفی بگذارد. با این حال و به‌رغم تمامی اتهام‌های طرح‌شده علیه ترامپ، جمهوری‌خواهان به حمایت از ترامپ ادامه خواهند داد اما دموکرات اصرار دارند که در همه پرونده‌ها شخص ترامپ مقصر است.

تنها نامزدهای مستقل می‌توانند کفه ترازو را به نفع یکی دو رقیب سنگین کنند. بنابراین در حالی که بایدن ممکن است در زمینه‌های اقتصاد و مهاجرت ضعیف قلمداد شود، ترامپ هم با توجه به چالش‌های حقوقی، وضعیت چندان خوبی قرار دارد.

علاوه بر مسائل یادشده، جنگ غزه به تشدید اختلاف میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها منجر شده و دیدگاه نسل جوان آمریکا را به تنش‌های خاورمیانه دگرگون کرده است. بایدن حامی سرسخت اسرائیل است و موضع او در قبال جنگ غزه که در پی حمله هفتم اکتبر حماس آغاز شد، بیانگر این واقعیت است. با این حال، زمانی که تلفات غیرنظامیان فلسطینیان افزایش یافت و اسرائیل کمک‌ها به غزه را محدود کرد، بایدن خود را در تنگنای سیاسی دید و بسیاری از اعضای حزب دموکرات هم از موضع دولت او در قبال جنگ انتقاد کردند و شمار زیادی از دموکرات‌ها در کنگره از بایدن خواستند ارسال تسلیحات برای اسرائیل را محدود کند.

نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات پیو نشان داد که یک‌سوم آمریکایی‌های زیر ۳۰ سال با فلسطینی‌ها ابراز همدلی می‌کنند، در حالی که شمار شهروندانی که با اسرائيل همدردی دارند به ۱۴ درصد می‌رسد. از میان آمریکایی‌های ۶۵ سال به بالا، ۴۷ درصد آن‌ها با اسرائيلی‌ها همدل‌اند، ۹ درصد آن‌ها با فلسطینی‌ها و ۲۷ درصد دیگر با هر دو طرف احساس همدلی دارند. شاید همین امر بایدن را بر آن داشت که اقدام‌های اسرائيل در نوار غزه را «فراتر از حد» توصیف کند و با توجه به اقدام‌هایی خشونت‌آمیز شهرک‌نشینان کرانه باختری علیه فلسطینیان، تحریم‌هایی را علیه برخی از شهرک‌نشینان اعمال کند. با این حال، دولت بایدن از وضع هرگونه محدودیت بر کمک نظامی یا فروش سلاح به اسرائيل خودداری کرد.

اتخاذ این‌گونه سیاست‌های یک‌جانبه، شهروندان آمریکا به‌ویژه رای‌دهندگان عرب یا مسلمانی را که در انتخابات ۲۰۲۰ از بایدن حمایت کرده بودند، دلسرد کرده است. علاوه بر آن، حدود ۹۰ درصد آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار که در سال ۲۰۲۰ به بایدن رای داده‌اند، توجه بسیاری به جنگ غزه دارند و با فلسطینی‌ها ابراز همدردی می‌کنند.

بر اساس نظرسنجی نیویورک تایمز و کالج سینا در اوایل فوریه ۲۰۲۴، از میان شهروندان آمریکایی آفریقایی‌تبار، ۳۴ درصد آن‌ها با فلسطینی‌ها و حدود ۲۸ درصد با اسرائيلی‌ها همدلی می‌کنند.

هرچند بایدن حمایت این رای‌دهندگان کلیدی را از دست می‌دهد، بعید است که شهروندان مزبور به رای دادن به ترامپ تمایل پیدا کنند.

اگرچه در حال حاضر پیش‌بینی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا دشوار است، بایدن و دموکرات‌ها به پایان جنگ در غزه، کاهش نرخ تورم و مشکلات حقوقی ترامپ امیدوارند. با این حال، اگر مواردی که نام بردیم مانعی سر راه ترامپ ایجاد نکنند، بازگشت او به کاخ سفید و اکثریت‌ یافتن جمهوری‌خواهان در هر دو مجلس ایالات متحده می‌تواند دست‌یافتنی باشد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه