۳۱ حمله به طالبان در ۳۱ روز؛ احمد مسعود می‌گوید شکست دادن طالبان ممکن است

رهبر جبهه مقاومت ملی می‌گوید چریک‌های این جبهه برای حملات بزرگ‌تر علیه طالبان آماده‌اند

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغاستان، در مصاحبه با مجله بریتانیایی اسپکتیتور با اشاره به افزایش حملات این جبهه به طالبان در شهرهای مختلف به‌ویژه در کابل که یکی از آخرین آن‌ها در ۵۰۰ متری کاخ ریاست‌جمهوری (ارگ شاهی)، محل کار نخست‌وزیر طالبان، انجام شد، تاکید کرد: «من ۱۰۰ درصد مطمئنم که شکست دادن طالبان ممکن است.»

البته مسعود اعلام کرد که جبهه مقاومت ملی برای شکست دادن طالبان و برپایی یک جمهوری دموکراتیک که مشروعیتش را از مردم بگیرد، به «حمایت مناسب»، سلاح‌ها و امکانات احتیاج دارد.

جبهه مقاومت ملی افغانستان از زمان تاسیس در آستانه فروپاشی دولت جمهوری در اوت ۲۰۲۱، از هیچ کشوری کمک نظامی دریافت نکرده‌ و احمد مسعود بارها در مصاحبه‌هایش تاکید کرده که در برابر طالبان که بیش از هفت میلیارد دلار تسلیحات آمریکایی در اختیار دارند، «با دست‌ خالی» می‌جنگد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجله اسپکتیتور با اشاره به حملات جبهه مقاومت ملی به طالبان نوشت که اکنون فصل دیگری از جنگ در افغانستان آغاز شده‌ است. به نوشته این مجله، از حدود سال ۲۰۰۴ که طالبان برای بار دوم جنگ و شورش را در افغانستان آغاز کردند، جنگ هر سال در فصل بهار تشدید می‌شد. پس از فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت، جبهه مقاومت ملی افغانستان و جبهه آزادی افغانستان سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در استان‌های پنجشیر، بغلان، بدخشان و تخار، با طالبان درگیری‌های سنگینی داشتند، اما پس از وارد شدن تلفات سنگین به نیروهای این جبهه‌ها و از بین رفتن قرارگاه‌ها و مخفی‌گاه‌های آنان در دل کوه‌ها، به عملیات چریکی روی آوردند و در نزدیک به یک‌ سال اخیر، در هیچ موردی با طالبان رودررو درگیر نشده‌اند. چریک‌های این جبهه بیشتر در مراکز شهرها و با پرتاب نارنجک، کار گذاشتن مین، حمله با اسلحه سنگین از فاصله چند متری و ترور فرماندهان طالبان با این گروه می‌جنگند.

احمد مسعود آوریل ۲۰۲۳ در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفته بود که نیروهای جبهه مقاومت ملی با تغییر راهبرد نظامی از جنگ جبهه‌ای به نبرد چریکی، اینک «در همه‌جا حضور دارند.» او در گفت‌وگویش با اسپکتیتور نیز روش مبارزه چریکی علیه طالبان را موثر دانست و گفت حالا سربازانش بدون اینکه به دست طالبان بیفتند، حملات زیادی را در کابل و دیگر شهرها انجام می‌دهند. مسعود افزود: «در ۳۱ روز گذشته، ما فقط در کابل ۳۱ حمله به طالبان انجام داده‌ایم.»

احمد مسعود در مورد اینکه نیروهای جبهه مقاومت ملی سلاح موردنیازشان را چگونه و از کجا تهیه می‌کند توضیحی نداد، اما مجله اسپکتیتور نوشت که نیروهای این جبهه سلاح‌های به‌جامانده از نیروهای آمریکایی و روس را از بازارهای غیرقانونی تهیه می‌کنند.

پس از خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی از افغانستان، وزارت دفاع آمریکا در آوریل ۲۰۲۲ گزارش داد که تسلیحات پیشرفته آمریکایی از جمله هزاران خودرو زرهی، تانک، پهپاد، وسایل برقراری ارتباط در مناطق کوهستانی، دوربین دید در شب و دیگر تجهیزات این نیروها در افغانستان باقی ماندند و به دست طالبان افتادند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، بارها از عملکرد دولت بایدن در عملیات خروج از افغانستان انتقاد کرد و گفت اگر او به جای بایدن بود، یا تسلیحات آمریکایی را از افغانستان خارج می‌کرد یا آن‌ها را تخریب می‌کرد تا به دست طالبان نیفتند.

در حدود دوسال و هشت ماه سلطه طالبان بر افغانستان، سلاح‌های آمریکایی رهاشده در این کشور از مناطق مختلف از جمله پاکستان و هند هم سر در آورده‌اند. گروه‌های شورشی فعال در این کشورها از آن‌ها برای حملات مسلحانه استفاده می‌کنند. با این حال، نیروهای جبهه‌های مخالف طالبان نیز به سلاح‌هایی که در بازارهای غیرقانونی در افغانستان دست‌به‌دست می‎‌شوند دسترسی دارند. البته طالبان از زمان بازگشت به قدرت، از بازداشت صدها قاچاقچی اسلحه و کشف و ضبط ده‌ها انبار سلاح خبر داده‌اند؛ آنچه به نظر می‌رسد دسترسی به سلاح‌های موجود در بازارهای غیرقانونی را نیز محدود کرده است. با وجود این، احمد مسعود با اشاره به افزایش حملات جبهه مقاومت ملی به طالبان، گفت: «چریک‌های جبهه مقاومت ملی برای حملات بزرگ‌تری به طالبان هم آماده‌اند.»

مسعود با یادآوری اینکه جبهه مقاومت ملی از هیچ کشوری کمک دریافت نمی‌کند، افزود: «من به سربازان پنتاگون یا وزارت دفاع نیازی ندارم اما  برای دولت بریتانیا که با مشکل مهاجرت غیرقانونی افغان‌ها به آن کشور مواجه است، پیشنهادی دارم: اگر بریتانیا بودجه موردنیاز جبهه مقاومت ملی را تامین کند، این به حل بحران مهاجرت کمک خواهد کرد، چون افرادی که از ترس طالبان مهاجرت می‌کنند، ترجیح می‌دهند در جنگ برای آزادی کشورشان بمیرند تا در راه مهاجرت و با غرق شدن در آب‌های یونان یا کانال مانش.»