۱۶ هزار درخت در پارک‌‌های جنگلی‌ تهران عامدانه خشک شده‌اند

درآمد شهرداری تهران از محل قطع درختان در دوره زاکانی ۱۳۵ درصد رشد داشته است

تصویری از درختان سربریده تهران‌ــ خبرگزاری موج

محمد متینی‌زاده، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، طی سخنانی در نشست «پرونده باغ‌ها و فضاهای سبز شهر تهران»، با استناد به داده‌های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تهران، گفت که حدود ۱۶ هزار پایه درخت در پارک‌ جنگلی‌های تهران «عامدانه» خشک شده‌اند که عدد بسیار قابل‌توجهی است.

این استاد دانشگاه ضمن تایید نقش شهرداری در خشک شدن درختان پایتخت، افشا کرد که در بسیاری موارد گفته می‌شود درختان دچار آفت شده‌اند، حال‌ آنکه درختان تهران نیز در سرنوشتی مشابه درختان زاگرس در نتیجه نرسیدن آب و غذا ضعیف و گرفتار آفت می‌شوند.

عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در ادامه افزود که این اتفاق در پارک‌ جنگلی‌ها «عامدانه یا ناآگاهانه» رخ می‌دهد؛ به‌این ترتیب که به درخت‌ها آن‌ها آب نمی‌دهند تا خشک شوند.

مقام‌های شهرداری تهران پس از رسانه‌ای شدن خبر قطع درختان در نقاط مختلف تهران از جمله خیابان ولی‌عصر ادعای به پایان رسیدن سن زیستی درختان و خشک شدن آنان را مطرح کردند و مدعی شدند که درختان جدید جایگزین درختان کهنسال قدیمی می‌شوند؛ ادعایی که برای متخصصان امور شهری و محیط زیست قابل باور نیست و به قول محمد متینی‌زاده، خشک شدن درختان در نتیجه نرسیدن آب و غذا است که باعث می‌شود آفات و بیماری‌ها سراغشان بیاید و به هیچ‌وجه نباید باور کرد خشک شدن درختان در آفات و بیماری‌ها ریشه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، ناصر امانی، عضو شورای شهر، افشا کرده بود که شهرداری، طی دو سال اخیر بارها با هدف پیشبرد ساخت‌وسازها برای جابه‌جایی و انتقال درختان اقدام کرده است. در هفته‌های اخیر نیز موضوع قطع درختان پارک‌ قیطریه و پارک لاله به بهانه ساخت مسجد و فرهنگسرا در کانون توجه کارشناسان و رسانه‌ها قرار گرفت و انتقادهای زیادی را متوجه شهرداری تهران کرد. با این حال، داده‌های موجود نشان می‌دهد که قطع درختان پارک‌ها به بهانه ساخت‌وساز پیش از این نیز در شهرداری تهران سابقه داشته و حالا به رویه‌ای متداول تبدیل شده است.

محمد متینی‌زاده در پیوند با این موضوع، ساخت مسجد در پارک مجاور ترمینال شرق، احداث مرکز فرهنگی در پارک تقاطع خیابان انقلاب و نامجو و ساخت موسسه خیریه امدادگران عاشورا در پارک اقاقیای خیابان رسالت تهران را مثال زد. یکی از موارد هم احداث مجتمع فرهنگی و مذهبی امام رضا در منطقه ۷ تهران است که بررسی‌های روزنامه هم‌میهن و تصاویر هوایی نشان می‌دهد تا قبل از سال ۱۳۹۰ که این مجتمع احداث شود، در آن محل یک پارک وجود داشته است. این مجتمع در مساحتی حدود پنج هزار و ۸۰۰ مترمربع در خیابان انقلاب، نبش خیابان نامجو، احداث شد و شامل دو طبقه پارکینگ، سه طبقه ساختمان اداری و بخش‌هایی مانند مسجد، صحن، آمفی‌تئاتر، کتابخانه و یک سالن برای فعالیت‌های رایانه‌ای است.

ساختمان دیگر متعلق به دفتر مرکزی موسسه خیریه امدادگران عاشورا و در پارک اقاقیا در خیابان رسالت تهران واقع است که گفته می‌شود سال ۱۳۸۱ تاسیس شد و در ۳۰ استان شعبه دارد. مقایسه تصاویر ماهواره‌ای محل ساخت این موسسه در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در محل قدیمی آن نیز یک پارک وجود داشته و معلوم نیست برای احداث آن چند درخت قطع شده است.

متینی‌زاده به مسجدی در کنار ترمینال شرق تهران هم اشاره کرد که در پارک مجاور این ترمینال ساخته شد. حال‌ آنکه در نزدیکی آن مسجدی به نام حضرت خدیجه وجود داشت. در زمان ساخت این مسجد نیز مانند ماجرای ساخت مسجد در پارک قیطریه، ادعا شد که نمازخانه‌های موجود کافی نیست و با همین ادعا، هیئت محبان آل‌یاسین سال ۱۳۹۱ مسجد مجاور پارک ترمینال شرق را ساخت.

متینی‌زاده با تاکید بر اینکه «احیا و توسعه شهری تا زمانی که قادر نیستیم از داشته‌های سبز محافظت کنیم، معنا ندارد»، به ادعاهای مقام‌های شهرداری تهران کنایه زد و گفت: «جملاتی مثل اینکه گفته می‌شود درختی را قطع می‌کنیم و جای دیگری می‌کاریم، قابل اعتنا نیست، چون اصلا جایگزینی نداریم.»

علی اعطا، عضو سابق شورای شهر تهران، نیز به بلایی که مصوبه برج‌باغ‌ها از سال ۱۳۸۲ به بعد بر سر پهنه سبز تهران آورد، اشاره کرد و تلویحا گفت که مالکان این باغ‌ها افراد و سازمان‌های بانفوذ بودند که «منفعت عمومی» را قربانی «منفعت خصوصی» کردند.

مصوبه برج‌باغ‌ها در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران تصویب شد و به موجب آن بخش زیادی از فضای سبز شهرداری تهران از بین رفت و برج‌های بلند جای آن‌ها را گرفت. قالیباف همواره مدعی بود با توسعه مصنوعی پارک‌های تهران سرانه فضای سبز را گسترش داده است؛ ادعایی که اکنون مقام‌های کنونی شهرداری نیز تکرار می‌کنند و مدعی‌اند که در جهت توسعه فضای سبز حرکت می‌کنند اما در عمل از درآمد کلان قطع درختان تهران سود می‌برند.

به گفته بهروز شیخ‌رودی، معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران، درآمد شهرداری تهران از ابتدای دوره ششم تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۲ از محل جریمه قطع درختان یک هزار و۶۰۳ میلیارد تومان بود که نسبت به دوره قبل رشدی ۱۳۵ درصدی نشان می‌دهد. این درآمد از محل صدور مجوز ساخت‌وساز در باغ‌ها و جریمه قطع درختان نصیب شهرداری شده است.