رشد ۱۳۵ درصدی درآمد شهرداری تهران از قطع درختان در دوران زاکانی

«تنه شماری از درختان پارک ملی سرخه‌حصار تراشیده‌شد تا به‌زودی قطع و به‌جای آن رستوران احداث شود»

درحالی که پس از پارک‌های قیطریه و لاله، حالا اخباری درباره برنامه شهرداری تهران برای قطع تعدادی از درختان پارک‌های خوارزمی و ستارخان برای احداث ساختمان اداری شنیده می‌شود، روزنامه هم‌میهن در گزارشی اعلام کرد که از ابتدای حضور علیرضا زاکانی در شهرداری تهران، درآمد این نهاد از قطع درختان به هزار و ۶۰۳ میلیارد تومان، یعنی ۱۳۵ درصد افزایش در قیاس با دوره قبل، رسیده است.

همزمان، روزنامه فرهیختگان نیز نوشت که بخشی از درختان پارک ملی سرخه‌حصار در شرق تهران، که تنه آنان پیش از این تراشیده شده بود، به‌زودی قطع و به جای آن رستوران بنا خواهد شد.

بهروز شیخ‌رودی، معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران، به هم‌میهن گفت: «درآمد شهرداری تهران از ابتدای دوره ششم تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۲ از محل جریمه قطع درختان در شهر تهران، هزار و ۶۰۳ میلیارد تومان است که نسبت به دوره پنجم ۱۳۵ درصد رشد داشته است. آقای زاکانی و چمران باید بگویند که مجوز ساخت‌وساز در چند باغ و قطع چند درخت داده شده که این میزان درآمد را به دست آورده‌اند؟ شورای ششم به ریاست آقای چمران، جریمه قطع درخت را به اندازه تورم گران نکرد و این جریمه حداکثر ۲۰ درصد گران شده است؛ یعنی قطع درخت برای بسازبفروش‌ها صرفه اقتصادی دارد. وقتی درآمد حاصل از قطع درخت افزایش پیدا کرده، یعنی تعداد درخت بیشتری هم قطع شده است.»

او درباره آمار‌های شهرداری تهران درباره ایجاد ۶۲۶ هکتار فضای سبز در دوره ششم شورای شهر و شهرداری نیز گفت که بیشتر این آمار مربوط به کمربند سبز پیرامونی شهر تهران است: «باید حساب کرد که برای ایجاد این میزان فضای سبز چه قدر هزینه شده است؟ ما ردیف بودجه‌ای به نام جنگل‌کاری پیرامون شهر تهران داریم و از ابتدای روی کار آمدن دوره ششم تا پایان ۱۴۰۲ حدود ۱۰۹ میلیارد تومان بودجه برای این کار تصویب و هزینه شده است. با این بودجه نمی‌توان ۶۲۶ هکتار درخت‌کاری انجام داد و فضای سبز جدید ایجاد کرد. در بهترین حالت می‌توان گفت رقم عملکرد دوره‌های گذشته را هم به‌عنوان عملکرد دوره ششم حساب کرده‌اند. مگر ممکن است ۶۲۶ هکتار فضای سبز در اطراف و خارج شهر ایجاد کرد، ولی کسی آن را نبیند؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیخ‌رودی همچنین توضیح داد که جز بودجه جنگل‌کاری، بودجه دیگری هم برای فضای سبز در شهرداری تهران وجود دارد که بخش زیادی از آن صرف نگهداری فضای سبز و حقوق و دستمزد کارکنان و کارگران می‌شود: «وقتی از قطع درخت این میزان درآمد دارید، از نظر قانونی و منطقی باید به‌ازای تعداد درخت قطع‌شده، درخت بکارید، اما در مقابل شاهد این هستیم که در برابر هزار و ۶۰۳ میلیارد تومان درآمد از قطع درختان، تنها ۱۰۹ میلیارد تومان از این پول صرف درخت‌کاری در قالب برنامه جنگل‌کاری در اطراف تهران شده است. براساس مصوبه شورای پنجم، شهرداری باید از محل جریمه قطع درختان نسبت به تملک باغات شهر تهران اقدام و این باغات را به بوستان تبدیل می‌کرد.»

آرش میلانی، عضو شورای شهر پنجم، نیز در گفت‌وگو با هم‌میهن تاکید کرد که برخلاف ادعاهای شهردار تهران، فضای سبز برای رسیدن به بهره‌برداری کامل نیاز به زمان دارد و از نظر ارزش اکولوژیک، کاشت نهال‌های ۵ ساله قابل قیاس با یک درخت ۵۰ ساله نیست: «این اقدام که تعدادی از درختان کهنسال را در بافت مرکزی حذف و بعد در محدوده حاشیه شهر چندبرابر آن در یک پارک جنگلی نهال‌کاری کنیم قابل‌قبول نیست.»

روزنامه فرهیختگان نیز در گزارش خود آورده است که اگرچه پس از گزارش قبلی این رسانه درباره علامت‌گذاری و تراشیده شدن تنه تعدادی از درختان پارک ملی سرخه‌حصار دادستانی تهران اعلام کرد این درختان بیمارند و قرار است درختانی دیگر جایگزین آن شوند، حالا گزارش میدانی خبرنگار فرهیختگان نشان می‌دهد که قرار است بخشی از درختان سرخه‌حصار «قطع یا جابه‌جا» شوند و در محوطه مذکور رستوران بنا شود. این درحالی است که، به گفته کارشناسان، جابه‌جایی درختان به کاهش شدید عمر آنان و مرگ زودرس درختان در کمتر از ۳ سال منجر می‌شود.

طبق مشاهدات خبرنگار فرهیختگان، محدوده‌ای که قرار است درختان آن قطع یا جابه‌جا شوند، نزدیک ورودی دوم پارک سرخه‌حصار است و با قدم زدن در خیابان شقایق درختان علامت‌گذاری‌شده با اسپری آبی‌رنگ قابل مشاهده است. این درختان در نزدیکی آلاچیق‌های آن قسمت پارک قرار دارند. افزون بر این، تنه درختان تراشیده‌شده و ۳ درخت ‌قطع‌‌شده نیز مشاهده می‌شود.

این روزنامه ادامه داد: «اتفاقات چند وقت گذشته مربوط به قطع و جابه‌جایی درختان در بوستان‌ها و پارک‌های تهران، از شهرداری فعلی تهران یک تصویر ضد‌درخت در افکار عمومی ساخته است. به نظر می‌رسد شهرداری تهران بهتر است مساله درختان علامت‌گذاری‌شده پارک سرخه‌حصار را برای افکار عمومی شفاف‌سازی کند تا هم بنر‌های زنده‌باد درخت، تبدیل به طنز نشود و هم اینکه این دوره از شهرداری تهران، در افکار شهروندان تهرانی به یک دوره ضد‌محیط‌زیستی تبدیل نشود.»

دهم اردیبهشت امسال، ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، هشدار داده بود که نهادهای دولتی و حکومتی به بزرگ‌ترین نابودکنندگان درختان و فضای سبز پایتخت بدل شده‌اند. به گفته او، شهرداری تهران در ۲ سال و نیم گذشته برای ساخت پروژه‌های عمرانی و بزرگراه‌ها بارها به جابه‌جایی و قطع درختان اقدام کرده است.