بیش از ۲۹ هزار کارگر طی یک سال قربانی حوادث کار شدند

بین پنج تا شش کارگر در روز در اثر حوادث ناشی از کار فوت می‌کنند، بیشتر قربانیان حوادث کار بیمه نیستند

کارگری که در حین انجام کار دچار حادثه شده است-ایلنا

درحالی‌که داده‌های آماری سازمان پزشکی قانونی از افزایش بیش از ۱۱ درصدی مرگ و مصدومیت کارگران در محیط کار حکایت دارد، مقام‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدعی‌اند که آمار حوادث کار به زیر ۱۰ درصد کاهش یافته است.

گزارش سازمان پزشکی قانونی از آمار حوادث کار در سال ۱۴۰۲ از مرگ و مصدومیت بیش از ۲۹ هزار کارگر در نتیجه فقدان ایمنی محیط کار پرده برمی‌دارد. علی ضیایی، رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی ضمن تایید این آمار گفت که طی یک سال اخیر دست‌کم دو هزار و ۱۱۵ کارگر جان خود را از دست دادند و ۲۷ هزار و ۳۷۷ کارگر نیز مصدوم شدند.

این مقام سازمان پزشکی قانونی، آمار قربانیان حوادث کار را در مدت مشابه سال قبل یک هزار و ۹۰۰ نفر اعلام کرد و گفت که حوادث کار منجر به فوت کارگران ۱۱.۳ درصد افزایش یافته است. این آمار به معنای آن است که بین پنج تا شش کارگر در روز در اثر حوادث ناشی از کار فوت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته ضیایی از مجموع کارگرانی که سال گذشته قربانی حوادث کار شدند و جانشان را از دست دادند، دو هزار و ۹۴ نفر مرد و ۲۱ تن نیز زن بودند. درحالی‌که شمار مردان فوت‌شده در حوادث کاری سال قبل از آن یک هزار و ۸۷۰ نفر و شمار زنان ۳۰ نفر بود.

رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی به خبرگزاری ایلنا گفت: «در این مدت استان‌های تهران با ۴۱۴ نفر، اصفهان با ۱۷۲ نفر، خراسان رضوی با ۱۴۷ نفر و مازندران با ۱۳۸ فوتی بیشترین آمار و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با سه نفر، ایلام با ۹ نفر و زنجان با ۱۰ فوتی کمترین آمار تلفات حوادث محیط‌های کار را داشتند.»

داده‌های آماری نشان می‌دهد که بالغ‌بر نیمی از کارگران قربانی در اثر سقوط از ارتفاع، جان خود را از دست می‌دهند یا مصدوم می‌شوند. بر همین اساس، در سال گذشته نیز ۹۸۳ نفر از قربانیان حوادث محیط‌های کار به دلیل سقوط از بلندی جانشان را از دست دادند که ۴۶.۵ درصد کل فوت‌شدگان را شامل می‌شود. این آمار نیز نسبت به سال قبل از آن که ۸۶۱ نفر به دلیل سقوط از بلندی در محیط‌های کاری جان خود را از دست دادند، رشد ۱۴.۲ درصدی داشته است.

پس از سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، دومین عامل حوادث محیط کاری است که مرگ کارگران در اثر آن نیز طی سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن بیش از ۱۴ درصد رشد افزایش یافته است. عواملی مانند برق گرفتگی، سوختگی و کمبود اکسیژن نیز در رتبه‌های بعدی مرگ و مصدومیت کارگران قرار می‌گیرند.

هم‌زمان با انتشار گزارش سازمان پزشکی قانونی از افزایش مرگ و میر و مصدومیت کارگران در محیط کار، علی‌حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادعای کاهش آمار مرگ و میر و مصدومیت کارگران را مطرح کرد و گفت: «در سال ۱۴۰۰ حوادث ناشی از کار به میزان ۷۱۲ نفر بود که این عدد در سال ۱۴۰۲ به ۶۸۰ نفر فوتی کاهش یافت.»

این مقام دولتی در ادامه ادعایش نیز افزود: «با توجه به تلاش وزارت کار برای صیانت از نیروی کار، حوادث ناشی از کار در دو سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل به میزان ۹.۷ کاهش یافته است.» معاون وزیر کار همچنین مدعی شد که آمار حوادث کار در ایران از رنج جهانی کمتر پایین‌تر است.

اختلاف معنادار آمار وزارت کار و سازمان پزشکی قانونی از حوادث محیط کار برای کارگران از این موضوع پرده برمی‌دارد که شمار زیادی از کارگران در محیط‌کاری فاقد ایمنی کار می‌کنند که خارج از شمول قانون کار فعالیت دارند و هیچ نظارتی هم بر آن‌ها نمی‌شود. همین کارگاه‌ها بیشترین حوادث کار را برای کارگران رقم می‌زنند. کارگران شاغل در کارگاه‌های خارج از شمول کار معمولا از خدمات بیمه محروم‌اند و چنانچه حادثه‌ای برای آن‌ها اتفاق بیفتد، تحت حمایت درمانی و تامین اجتماعی نیز قرار نمی‌گیرند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، به‌تازگی در گزارشی اعلام کرد که در حد فاصل ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ تا هفتم اردیبهشت امسال، مرگ دست‌کم هزار و  ۶۸۰ و مصدومیت دست‌کم هشت هزار و  ۱۹۹ کارگر در پی حوادث ناشی از فقدان ایمنی محیط یا شرایط کار ثبت شده است.