آرایش مات به دنیای مد بازمی‌گردد

بسیاری از متخصصان معتقدند که آرایش خیس در پوست‌های دارای آکنه یا مشکلات پوستی عیوب صورت را برجسته‌تر می‌کند

کیم کارداشیان با آرایش مات‌ــ AFP

در سال‌های گذشته، سبک آرایش خیس و براق یکی از روندهای زیبایی فراگیر بین ستارگان مشهور و چهره‌های شبکه‌های اجتماعی بود اما اینک به نظر می‌رسد آرایش مات یواش‌یواش در حال بازگشت به عرصه است.

وال گارلند، مدیر هنری آرایش در شرکت لورآل پاریس، در‌این‌باره به ووگ می‌گوید: «زمان بازگشت آرایش مات است، با آن پوست محو رویایی که به همه می‌آید.»

این هنرمند نیز مانند بسیاری از متخصصان، تاکید می‌کند که آرایش خیس برای پوست‌های دارای آکنه یا مشکلات پوستی، باعث می‌شود عیوب صورت برجسته‌تر به نظر برسند، در حالی که آرایش مات یا پوست ابری (Cloud Skin/ اصطلاحی که این روزها در تیک‌تاک برای آرایش مات استفاده می‌شود) می‌تواند به پنهان کردن آن‌ها کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این او معتقد است که مد پوست براق و شیشه‌ای که چند سال گذشته محبوب بود، تنها برای دنیای مد و مجلات و تبلیغات جلوه خوبی دارد، اما در دنیای واقعی فرد بیشتر شبیه کسی با صورت عرق‌کرده به نظر می‌آید.

گارلند در ادامه توضیح می‌دهد که به همین دلیل از کرم‌پودرهای مات استقبال می‌کند، زیرا آن‌ها برای همه انواع پوست به‌خوبی کار می‌کنند.

اما سوال دیگری که به ذهن می‌رسد این است که مگر مد آرایشی که پوست را شاداب و سالم نشان بدهد، در واکنش به مد قبلی نبود که با سایه‌سازی زیاد (contouring) جلو دوربین معجزه می‌کرد اما در زندگی واقعی مصنوعی به نظر می‌رسید؟

خابیر رودریگز لوسنا، هنرمند آرایشگری که در شرکت لوازم آرایشی مک کار می‌کند، به این سوال چنین جواب می‌دهد: سایه‌سازی تکنیکی است که از تئاترهای قدیمی می‌آید، اما در سال ۲۰۰۸ و تحت تاثیر کارداشیان‌ها به عنوان یک الگوی تکراری راهش را به آرایش روزمره باز کرد. اما تفاوت این تکنیک در زمان حال این است که هرچند پوست را با آن مات می‌کنند، مقدار کمتری از محصول و فقط در مناطقی که لازم است، استفاده می‌شود.

آرایش مات سال ۲۰۲۴ اشاره‌ای مستقیم به زیبایی‌شناسی اواخر قرن بیستم است: روکشی کمینه‌گرا (مینیمالیستی) و نرم و مات که از پودرهای فشرده به مقدار موردنیاز و نه بیش از حد استفاده می‌کند. به قول رودریگز، در این تکنیک، پوستی مات و درخشان (اما نه براق) خواهیم داشت.

گارلند نیز معتقد است قسمت میانی صورت بیشتر مات و کناره‌ها درخشنده‌تر خواهد بود که هم برای فرش قرمز و هم استفاده روزمره مناسب است.

بیشتر از مُد و زیبایی