ظروف نچسب بی‌ضررند؟

در پوشش ظروف نچسب از نوعی ماده شیمیایی تجریه‌ناپذیر استفاده می‌شود که برای سلامتی مضر است

عکس تزئینی - تصویر ماهی‌تابه نچسب که در آن تخم‌مرغ و سوسیس در ست می‌کنند - Canva

چه آشپزی کارکشته و حرفه‌ای باشید چه تازه‌کار، حتما می‌دانید که کار با ماهی‌تابه نچسب چقدر آسان است و دل کندن از آن چقدر دشوار. در این ظروف نچسب می‌توانید تخم‌مرغ‌های را به‌راحتی نیمرو کنید، سبزیجات را کاملا یکدست بپزید و از همه مهم‌تر اینکه مجبور نیستید برای تمیز کردن آن زمان زیادی صرف کنید.

به گزارش یاهولایف، با وجود آنکه این ماهی‌تابه‌های نچسب در آشپزخانه بسیار به کار می‌آیند، برخی بررسی‌ها حاکی از خطرات احتمالی‌‌ ظروف نچسب برای سلامت است و این پرسش را ایجاد می‌کند که آیا ظروف ساخته‌شده از آلیاژهای دیگر بهترند یا نه.

واقعا باید نگران استفاده از این تابه‌های نچسب باشیم؟

چرا ظروف نچسب قدیمی بحث‌برانگیز شدند؟

ماهی‌تابه‌های نچسب به‌دلیل وجود پرفلوئورواکتانوئیک اسید یا پی‌اف‌او‌اِی (PFOA)در پوشش‌شان اسباب نگرانی شده‌اند. پرفلوئورواکتانوئیک اسید نوعی ترکیب پی‌اف‌اِی‌اس (PFAS) است که به «مواد شیمیایی پایدار» معروف‌اند، زیرا تجزیه‌‌ناپذیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تفلون معروف‌ترین ظرف نچسبی بود که پرفلوئورواکتانوئیک اسید در آن به کار می‌رفت، اما در اوایل دهه ۲۰۰۰، پس از ابراز نگرانی‌ها و فشار آژانس حفاظت محیط زیست درباره آسیب‌های بهداشتی این ماده شیمیایی، شرکت سازنده تفلون پرفلوئورواکتانوئیک اسید را به‌تدریج از محصولاتش حذف کرد.

تاشا استویبر، دانشمند ارشد گروه کاری محیط زیست، به یاهو‌لایف گفت: «تولید پی‌اف‌او‌اِی انتشار پایدار در محیط زیست را به‌دنبال دارد و آلودگی محیطی گسترده ازجمله آب آشامیدنی را موجب می‌شود.» او با اشاره به تحقیقات انجام‌شده روی حیوانات و انسان‌ها، درمورد آسیب‌های بسیار این ماده ازجمله خطر سرطان کلیه، سرطان بیضه، افزایش کلسترول، فشار خون بالا در دوره بارداری و بیماری تیروئید، هشدار داد.

اما پس از حذف پی‌اف‌او‌اِی، انواع دیگری از پی‌اف‌اِی‌اس‌ها جایگزین آن‌ شدند، که به گفته استویبر ضررهای مشابهی دارند و در محیط زیست پایدارند.

آیا باید ظروف نچسب را دور بیندازیم؟

اگر ماهی‌تابه قدیمی نچسب دارید که پیش از ۲۰۱۵ تولید شده است، بهتر است آن را دور بیندازید، زیرا احتمال دارد که حاوی پی‌اف‌او‌اِی باشد. با این حال، این احتمال هم وجود دارد که حتی اگر ماهی‌تابه‌تان را بعد از ۲۰۱۵ خریده‌ باشید بازهم حاوی پی‌اف‌اِی‌اس باشد.

استویبر توصیه می‌کند که ایمن‌ترین راه این است که ظروف نچسب نخرید و ظروف چدنی یا فولادی را انتخاب کنید. ظروف سرامیکی و استیل نیز که خودشان به‌شکل طبیعی نچسب‌اند گزینه‌های خوبی به شمار می‌آیند.

با این همه، کارشناسان می‌گویند که پی‌اف‌اِی‌اس فراتر از ظروف نچسب، در آب آشامیدنی آلوده، در برخی غذاها یا بسته‌بندی مواد غذایی و همچنین در گردوغبار نیز وجود دارند و ما از آن رهایی نداریم.

آنها همچنین درباره نحوه استفاده از ظروف نچسب قدیمی ‌هشدار می‌دهند و می‌گویند در صورت خراشیده شدن سطحشان نانوپلاستیک و ریزپلاستیک بر جای می‌گذارند و مواد شیمیایی بالقوه مضر را به موادغذایی انتقال می‌دهند. به همین دلیل در صورت خراشیده ‌شدن این ظروف آنها را دور بیندازید. دیگر توصیه‌های مهم، اجتناب از حرارت دادن بالا به این ظروف است، زیرا در دمای بالا لایه سطحی ظروف نچسب تجزیه می‌شود و مواد شیمیایی را در هوا آزاد می‌کند.

بیشتر از بهداشت و درمان