سراج‌الدین حقانی از مالزی خواست پلیس طالبان را آموزش دهد

هیئتی از سیاستمداران مالزی به رهبری شازلینا عابدین، با مقام‌های ارشد طالبان در کابل دیدار کرد

سراج‌الدین حقانی و شازلینا عابدین، رئیس بخش آسیای جنوبی و مرکزی در وزارت خارجه مالزی- X/@abdulmateenqani

سراج‌الدین حقانی در ملاقات با هیئت اعزامی دولت مالزی به کابل از این کشور خواست در آموزش پلیس طالبان به این گروه کمک کند.

روز پنجشنبه هیئتی متشکل از نمایندگان نخست‌وزیر، وزارت کشور و وزارت دفاع دولت مالزی با ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع، و سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) رژیم طالبان، ملاقات کردند.

سخن‌گویان وزارتخانه‌های دفاع و داخله رژیم طالبان، با انتشار اطلاعیه‌های جداگانه گفتند که مولوی محمد یعقوب و سراج‌الدین حقانی در دیدارشان با هیئت دولت مالزی بر تقویت روابط طالبان و مالزی تاکید کردند. در اطلاعیه وزارت داخله طالبان، به نقل از حقانی، آمده‌ است: «ما خواهان روابط و تعامل حسنه با همه کشورهای جهان به‌ویژه جهان اسلام هستیم. مالزی یک کشور اسلامی پیشرفته است، باید از تجاربی که با موقعیت جغرافیایی و تاریخی ما سازگار است استفاده کنیم.»

در این اطلاعیه، به‌نقل از شازلینا عابدین، رییس هیئت اعزامی دولت مالزی به افغانستان، آمده‌ است که مالزی حاضر است در زمینه امنیت سایبری و کنترل جرایم دیجیتال با طالبان همکاری کند. سراج‌الدین حقانی از این هیئت خواست که در زمینه مبارزه با مواد مخدر نیز با طالبان همکاری کند. حقانی و یعقوب، که دو نهاد کلیدی امنیتی طالبان را اداره می‌کنند، مدعی شدند که با سلطه این گروه بر افغانستان، امنیت سراسری در افغانستان حاکم شده‌ است.

در حالی که نگرانی از تقویت روزافزون داعش خراسان در افغانستان افزایش یافته‌ است، مولوی یعقوب مدعی است که داعش در این کشور وجود ندارد. در اطلاعیه وزارت دفاع طالبان، به نقل از یعقوب، آمده‌ است: «در افغانستان هیچ گروه مخربی به‌شمول داعش به‌شکل فیزیکی وجود ندارد و امارت اسلامی به کسی اجازه نخواهد داد تا کشورهای دیگر را از خاک این کشور تهدید کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولیت هیئت اعزامی دولت مالزی به افغانستان را شازلینا عابدین، مدیر آسیای مرکزی و جنوبی در وزارت خارجه مالزی، برعهده دارد، اما در ملاقات با سراج‌الدین حقانی و ملا محمد یعقوب، رییس این هیئت در حاشیه مجلس نشسته‌ است.

هیئت‌دولت مالزی در چند روز گذشته با شماری دیگر از اعضای کابینه رژیم طالبان، ازجمله وزیر خارجه، وزیر صنعت و تجارت و وزیر صحت عامه (بهداشت)، دیدار کردند. در خبرنامه‌های طالبان آمده‌ است که هدف اصلی از سفر این هیئت تقویت روابط طالبان و مالزی است، همچنین جلب توجه مالزی به سرمایه‌گذاری در افغانستان.

دولت مالزی پیش از بازگشت طالبان به قدرت و از طریق تلاش‌هایی که در روند مذاکره میان طالبان و آمریکا و همچنین مذاکره میان طالبان و دولت پیشین افغانستان کرده بود، روابط خود را با این گروه افزایش داد. زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان که بانی مذاکره و توافق صلح آمریکا با طالبان بود، در جریان مذاکرات صلح چندین بار با سیاستمداران مالزی دیدار کرد تا از تاثیرگذاری این کشور بر طالبان به نفع مذاکرات صلح استفاده کند. مالزی و اندونزی، دو کشور اسلامی که اقتصاد پیشرویی دارند، با وجود روابط نزدیک با طالبان و واگذاری سفارت‌خانه‌های افغانستان به این گروه، رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند.

طالبان ضمن نقض گسترده حقوق بشر، دختران و زنان را از دسترسی به آموزش و اشتغال محروم کردند و با وضع محدودیت‌های شدید بر زنان و مردان، حقوق اساسی شهروندان افغانستان را نقض کردند. وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گذشته در گزارشی درمورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، طالبان را متهم کرد که در زمینه‌های مختلف و به‌شکل وسیع حقوق بنیادین و اساسی زنان و مردان را نقض کرده‌اند. در این گزارش همچنین آمده‌ است که طالبان زنان و مردان زندانی را، که بیشتر به‌دلیل مخالفت و انتقاد از طالبان بازداشت شده‌اند، به روش‌های مختلف شکنجه می‌کنند و حتی در مواردی به زنان زندانی تجاوز می‌کنند.

طالبان با رد اتهام‌هایی که بر این گروه وارد شده‌ است مدعی‌اند که رژیم آنان شرایط به رسمیت شناخته شدن به‌عنوان دولت رسمی افغانستان را دارد و دولت‌های دیگر، به‌ویژه دولت‌های اسلامی، باید آنان را به رسمیت بشناسند. ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، و شماری از مقام‌های ارشد این گروه بارها از کشورهای اسلامی خواستند که این گروه را به رسمیت بشناسند، اما در بیشتر موارد سیاستمداران کشورهای مختلف با رد این درخواست گفتند تا زمانی که دولت فراگیر، پاسخ‌گو و متعهد به موازین حقوق بشری در افغانستان شکل نگیرد رژیم حاکم را به رسمیت نخواهند شناخت.