واکنش رهبر طالبان به انتقادها؛ به تبلیغات اعتماد نکنید

 ملا هیبت‌الله آخوندزاده: مسئولان و مردم باید حواسشان به دسیسه‌ و برنامه‌های شوم و تبلیغات دشمن باشد و به آن‌ها توجه نکنند

در این بیانیه به نقل از رهبر طالبان آمده است که مخالفان طالبان در عرصه نظامی شکست خوردند اما در بخش تبلیغاتی تلاش می‌کنند-MOHD RASFAN / AFP

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، روز شنبه ۲۹ بهمن (۱۸ فوریه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، با شماری از علمای دینی، استانداران و مسئولان نظامی استان‌های بدخشان، هرات، فراه، بادغیس و نیمروز دیدار کرده است.

در این بیانیه‌ اشاره شده که طی دو دهه اخیر، برای تخریب این گروه تلاش زیادی صورت گرفته است و حالا علمای دین و مقام‌های طالبان باید مردم را با نظام اسلامی آشنا کنند. در بیانیه به نقل از رهبر طالبان آمده است که مخالفان طالبان در عرصه نظامی شکست خوردند اما در بخش تبلیغاتی همچنان فعال‌اند تا مردم را به «حکومت اسلامی» طالبان بی‌اعتماد کنند.

رهبر طالبان تاکید کرد: «مسئولان و مردم باید حواسشان به دسیسه‌ و برنامه‌های شوم و تبلیغات دشمن باشد و به آن‌ها توجه نکنند.»

طالبان چندین سال است که بیشتر بیانیه‌‌ها و خبرنامه‌های خود را با نام ذبیح‌الله مجاهد، به‌عنوان سخنگوی این گروه، منتشر می‌کنند. او یکی از چهره‎‌های مشهور طالبان به شمار می‌رود و همواره از مواضع این گروه دفاع کرده است.

تلویزیون ملی افغانستان که زیر نظر طالبان است، روز شنبه بخشی از سخنرانی شیرمحمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه این گروه، پخش کرد که در آن گفته اطاعت از دستورهای رهبر این گروه بر تمام طالبان «واجب» است، چون آن‌ها با او بیعت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اختلاف‌ها میان رهبران این گروه را رد و ادعا کرد که «امیر» تا یک طالب عادی همه یکدست و یک‌کلام‌اند.

او در حالی بر حمایت از رهبر نامرئی‌ طالبان تاکید کرد که ملا یعقوب، وزیر دفاع، سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور)، و عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان، تلویحا از مواضع رهبرشان انتقاد کرده‌اند. ملا یعقوب ۲۶ بهمن در مراسم سالروز خروج نیروهای ارتش سرخ شوروی سابق افغانستان، تاکید کرد که باید از «تکبر» و «غرور» پرهیز و به خواست مشروع مردم توجه شود. او از رهبری طالبان خواست که به هر طریق ممکن نظام طالبان را حفظ کنند.

سراج‌الدین حقانی نیز از انحصار قدرت در حکومت این گروه انتقاد و بر تعامل با کشورهای جهان تاکید کرد. او گفته بود که گروه طالبان از طریق گزینه «مشروع» خواستار تعامل با جهان است و انحصار قدرت نباید ادامه پیدا کند.

از حکومت طالبان ۱۸ ماه می‌گذرد و در این مدت هیچ کشوری حکومت آن‌ها را به رسمیت نشناخته است. در این مدت، طالبان نه تنها حکومتی فراگیر با حضور همه اقوام تسکیل نداده‌اند که فرمان‌های متعدد زن‌ستیزانه‌ای مبنی بر ممنوعیت بر کار و تحصیل زنان وضع کرده‌اند. طالبان همچنین زنان معترض را بازداشت، شکنجه کرده و به هر نوع اعتراضی واکنش‌های شدید و خشن نشان داده‌اند. گزارش‌های متعددی هم مبنی بر انتقام‌جویی از کارکنان و نظامیان سابق منتشر شده است.

بیشتر از