درخواست اسرائیل برای تحریم‌ جمهوری اسلامی؛ رئیسی: در صورت حمله «پاسخی سهمگین» می‌دهیم

در حالی که متحدان تل‌آویو خواستار خویشتن‌داری برای جلوگیری از تشدید درگیری شده‌اند، اسرائیل می‌گوید به حمله هوایی ایران پاسخ خواهد داد

در بحبوحه درگیری میان تهران و تل‌آویو پس از اولین حمله مستقیم ایران به اسرائیل، یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل روز سه‌شنبه گفت که از کشورهای جهان خواسته است برنامه موشکی جمهوری اسلامی را تحریم کرده و همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کنند.

کاتز با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «در کنار پاسخ نظامی به شلیک موشک‌ها و پهپادها، یک حمله دیپلماتیک علیه ایران را رهبری می‌کنم.»

وزیر خارجه اسرائیل گفت که به ۳۲ کشور نامه فرستاده و با همتایان متعددی صحبت کرده و از آنها خواسته است که در کنار تحریم پروژه موشکی ایران، سپاه پاسداران را سازمان تروریستی اعلام کنند تا راهی برای توقف و تضعیف جمهوری اسلامی باشد.

اسرائیل گفته است که به حمله موشکی و هواپیمای بدون سرنشین آخر هفته ایران پاسخ خواهد داد، در حالی که متحدان تل‌آویو خواستار خویشتن‌داری برای جلوگیری از تشدید درگیری در خاورمیانه شده‌اند.

در همین حال، شبکه تلویزیونی «کان ۱۱» اسرائیل،‌ اوایل روز سه‌شنبه با استناد به برخی گزارش‌ها اعلام کرد که تل‌آویو به کشورهای عربی پیامی فرستاده است مبنی بر این که حمله به جمهوری اسلامی، منطقه را ناامن نخواهد کرد. بر اساس این گزارش، اسرائیل تاکید کرده است طوری به حمله موشکی و پهپادی ایران پاسخ می‌دهد که امنیت کشورها یا دولت‌های منطقه به خطر نیفتد.

این گزارش در حالی است که شبکه خبری ان‌بی‌سی به نقل از چهار مقام آمریکایی نوشت به باور واشینگتن، پاسخ اسرائیل به حمله جمهوری اسلامی محدود است و احتمالا روی اهداف کلیدی در خارج از ایران متمرکز خواهد بود.

همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله ایران، یولی ادلشتاین، عضو ارشد حزب حاکم اسرائیل تاکید کرد که «اگر اسرائیل به این حمله پاسخ ندهد، جمهوری اسلامی فکر می‌کند می‌تواند هر هفته به ما حمله کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 رئیس کمیته امور خارجه و دفاع حزب لیکود در گفتگو با اورشلیم پست گفت: «نمی‌توانیم چون موفق شدیم از خودمان (در برابر حمله ایران) دفاع کنیم، وانمود کنیم واقعا هیچ اتفاقی نیفتاده است. اسرائیل باید برای جلوگیری از عادی‌سازی حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل واکنش نشان دهد.»

در سوی دیگر نیز ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد که «کوچکترین اقدام علیه منافع ما قطعا با پاسخی سهمگین مواجه خواهد شد.»

به گزارش رسانه‌های داخلی، ابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه در پاسخ به تماس تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، تاکید کرد: «سازمان ملل متحد و شورای امنیت به وظایف قانونی در محکومیت حمله به کنسولگری ایران در دمشق عمل نکردند بنابراین جمهوری اسلامی در راستای اعمال حق دفاع مشروع خود، عملیاتی را علیه همان مراکزی که علیه ما شرارت کرده بودند، طراحی و اجرا کرد. اکنون نیز قاطعانه اعلام می‌کنیم که کوچکترین اقدام علیه منافع ایران قطعا با پاسخی سهمگین، گسترده و دردناک علیه همه عاملان آن مواجه خواهد شد.»

رئیس‌جمهوری ایران روز سه‌شنبه نیز در دیدار شیخ علی خطیب، نائب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، تاکید کرد: «در صورت ارتکاب هر اشتباهی، صهیونیست‌ها و حامیان آنها معنای پاسخ واقعی و گسترده ایران را درخواهند یافت.»

علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی هم پیشتر تاکید کرده بود که اقدام متقابل تهران در پی هرگونه اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل «چند ثانیه بعد خواهد بود» و ایران دیگر ۱۲ روز برای پاسخ دادن منتظر نمی‌شود.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، کابینه جنگ اسرائیل برای بررسی پاسخ به حمله ایران قرار است روز سه‌شنبه نیز تشکیل جلسه دهد. پس از شلیک بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد ایران به اسرائیل در شنبه‌شب، این سومین باری است که کابینه تصمیم‌گیر تشکیل جلسه می‌دهد.

کابینه جنگ اسرائیل متشکل از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، یوآو گالانت وزیر دفاع و همچنین بنی گانتز وزیر دفاع سابق و رقیب نتانیاهو است.

در همین حال، آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان هم روز سه‌شنبه برای گفتگو در مورد چگونگی جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه به اسرائیل سفر خواهد کرد. او در یک کنفرانس خبری با همتای اردنی خود، ایمن صفدی، گفت: «برای ما به‌عنوان دولت فدرال آلمان در این زمان‌های حساس، بسیار مهم است که همه با هم برای کمک به کاهش تنش برای کل منطقه همکاری کنیم.»