افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال واکنش تهران علیه اسرائیل؛ پروازهای لوفتهانزا برای ۲۴ ساعت تعلیق شد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی با وزرای خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و عراق تلفنی صبحت کرد

تصویر آرشیوی از هواپیماهای لوفتهانزا در فرودگاه

چهارشنبه شب، ساعاتی پس از سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مراسم عید فطر و تاکید او بر مجازات اسرائیل، گمانه‌زنی‌ها درباره نوع واکنش تهران به حمله دوشنبه هفته گذشته به ساختمان مجاور سفارت جمهوری اسلامی در دمشق که به کشته شدن فرماندهان سپاه منجر شد، افزایش یافت.

در بحبوحه این گمانه‌زنی‌ها شرکت هواپیمایی لوفتهانزا نیز اعلام کرد که به مدت ۲۴ ساعت پروازها به مقصد و از مبدا ایران را متوقف می‌کند.

رسانه‌های بین‌المللی از بلومبرگ تا وال‌استریت ژورنال، حمله جمهوری اسلامی علیه اسرائیل را قریب‌الوقوع توصیف کرده‌اند. همزمان اعلام شد که ژنرال اریک کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام در همین زمینه عازم اسرائیل است.

به دنبال اظهارات علی خامنه‌ای، ایرنا، خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی مقاله‌ای تحت عنوان «زمان مجازات اسرائیل فرا رسیده است» منتشر کرد و برخی رسانه‌ها و فعالان نزدیک به حکومت در شبکه‌های اجتماعی نیز ضمن انتشار محتواهایی در جهت ملتهب‌تر کردن فضا، تصاویری از قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس و حمله موشکی سپاه به پایگاه تخلیه شده نیروهای آمریکایی در عراق را به اشتراک گذاشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بین حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی با وزرای خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و عراق تلفنی صبحت کرد. 
اکسیوس ساعتی پس از این گفت‌و‌گو خبر داد که وزرای خارجه منطقه که پیش‌تر با برت مک‌گرک، نماینده دولت بایدن در امور خاورمیانه رایزنی کرده بودند، پیام آمریکا مبنی بر پرهیز از تنش را به امیرعبداللهیان رسانده‌اند.

در آمریکا نیز جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده که میزبان نخست‌وزیر ژاپن است، بار دیگر تاکید کرد که حمایت واشینگتن از اسرائیل استوار و محکم است. این درحالی است که امیرعبداللهیان می‌گوید در پیامی روشن به سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا در ایران است به واشینگتن گفته شده که باید به عنوان حامی اسرائیل پاسخگو باشد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در تماس تلفنی با وزیر دفاع اسرائیل بر ایستادگی آمریکا در کنار اسرائیل در مقابل تهدید‌های ایران تاکید کرد.

در بین گزارش‌های متعددی که در گمانه‌زنی واکنش احتمالی جمهوری اسلامی مطرح شده است، برخی تحلیلگران به احتمال اقدام حزب‌الله لبنان اشاره کرده‌اند و می‌گویند از آنجایی که زاهدی، یکی از بلندپایه‌ترین فرماندهان سپاه کشته شده یک دارایی ارزشمند برای حزب‌الله به‌شمار می‌رفت، احتمالا این گروه شبه‌نظامی علیه اسرائیل اقدام می‌کند.

روز چهارشنبه، دقایقی پس از اینکه علی خامنه‌ای اسرائیل را به تنبیه تهدید کرد، وزیر خارجه اسرائیل در پیامی به زبان فارسی و عبری و با خطاب قرار دادن رهبر جمهوری اسلامی گفت که اگر حمله از ایران انجام شود، در ایران نیز به آن پاسخ داده خواهد شد.

درحالی که مقامات جمهوری اسلامی برای پاسخ به حمله در دمشق و کشته شدن فرماندهان ارشد سپاه پاسداران تحت فشار قرار دارند، برخی ناظران گزینه‌های پیش روی تهران، فراتر از استفاده از گزینه‌ نیروهای نیابتی را  محدود می‌دانند.