احتمال واکنش تلافی‌جویانه تهران؛ اختلال در سیستم‌های موقعیت‌یاب و نقشه در اسرائیل

به گزارش وال استریت ژورنال، روز پنجشنبه راهنمای نقشه روی گوشی‌ تلفن همراه ساکنان اسرائیل موقعیت آنها را در بیروت، پایتخت لبنان نشان می‌داد که کیلومترها دورتر از تل‌آویو، پایتخت اسرائیل است

راهنمای نقشه روی موبایل

روز پنجشنبه به‌دنبال افزایش نگرانی‌ها درباره احتمال واکنش تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی ایران به کشته شدن فرماندهان سپاه در حمله هوایی در دمشق، سیستم‌ موقعیت‌یاب و راهنمای نقشه در اسرائیل دچار اختلال شد. مقامات جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل را عامل حمله به ساختمان مجاور سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق که تابلوی «کنسولی جمهوری اسلامی ایران» روی آن نصب شده معرفی کرده‌اند و از آمریکا خواسته‌اند پاسخگو باشد.

آنها تهدید کرده‌اند که این اقدام را بدون پاسخ نمی‌گذارند.

به گزارش وال استریت ژورنال، روز پنجشنبه راهنمای نقشه روی گوشی‌ تلفن همراه ساکنان اسرائیل موقعیت آنها را در بیروت، پایتخت لبنان نشان می‌داد که کیلومترها دورتر از تل‌آویو، پایتخت اسرائیل است.

این اختلال موجب مشکلاتی در موقعیت‌یابی تاکسی‌ها و خدمات ارسال کالا و غذا شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش این روزنامه آمریکایی، دلیل این اختلال این بود که ارتش اسرائیل در واکنش به احتمال حمله تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی ایران یا گروه‌های نیابتی‌اش سیستم جی‌پی‌اس GPS را مختل کرد. ارتش اسرائیل می‌گوید این اختلال می‌تواند در گمراه کردن سیستم‌های هدف‌گیری برای تسلیحات به عنوان روشی برای محافظت از کشور کاربرد داشته باشد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در این زمینه گفت که این اقدام با هدف خنثی‌سازی تهدید‌ها انجام شده است.

او گفت: می‌دانیم این اختلال می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند اما برای دفاع از توانمندی‌هایمان ضروری است.

 ماهواره جی‌پی‌اس امواج رادیویی را به دریافت‌کننده جی‌پی‌اس ارسال می‌کند و این دریافت‌کننده‌ها از این امواج برای محاسبه موقعیت جغرافیایی استفاده می‌کنند.

وال استریت ژورنال می‌گوید که اسرائیل از آغاز جنگ با حماس در نوار غزه پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، بارها از ابزار اختلال در جی‌پی‌اس‌ استفاده کرده است اما اغلب در شمال کشور، جایی که نیروهای حزب‌الله به حمله راکتی علیه اسرائیل مشغولند.

فعالان در رام‌الله نیز از افزایش اختلال در جی‌پی‌اس پس از حمله هفتم اکتبر خبر داده‌اند.

بیشتر از جهان