فرمانده ارشد آمریکایی: جنگ روسیه و اوکراین آزمایشگاه تسلیحات نظامی کره شمالی شده است

بنابر آنچه کی‌یف اعلام کرده است، نیروهای روسیه از زمان آغاز تهاجم حدود ۵۰ بار موشک‌های ساخت کره شمالی را به سمت اوکراین شلیک کرده‌اند

درحالی‌که جنگ روسیه و اوکراین که از فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد، همچنان ادامه دارد و هنوز پایانی برای آن پیش‌بینی نشده است، ژنرال چارلز فلین، یک فرمانده ارشد آمریکایی، هشدار داد که استفاده مسکو از موشک‌های کره شمالی در جریان این جنگ، به پیونگ‌یانگ فرصتی نادر داده است تا تسلیحاتش را آزمایش کند وعملکرد آن‌ها را ارتقا دهد.

به گزارش بلومبرگ، ژنرال فلین که فرمانده ارتش آمریکا در اقیانوس آرام است، گفت: «گمان نمی‌کنم برای ارتش کره شمالی آزمایشگاهی بهتر از میدان جنگ کنونی روسیه و اوکراین وجود داشته باشد.»

به گفته او، درگیری این دو کشور به کره شمالی فرصت می‌دهد در زمینه مسائل فنی، شیوه‌های عملکرد و نوع مهمات اطلاعات ارزشمندی به دست آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چارلز فلین روز شنبه در جریان یک بازدید نظامی در حدود ۸۰ کیلومتری جنوب سئول، گفت که یکی از نگرانی‌های بزرگ درباره جنگ کنونی روسیه و اوکراین این است که کره شمالی می‌تواند در مورد تسلیحاتش کارآزموده شود، فرصتی که پیش از این هرگز نمی‌توانست داشته باشد.

ایالات متحده، کره جنوبی و بسیاری از کشورهای دیگر کره شمالی را متهم کرده‌اند که جدیدترین موشک‌های بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را به روسیه ارسال کرده است. به گفته آن‌ها، این موشک‌ها را می‌توان به‌راحتی مخفی‌ کرد، به‌سرعت مستقر می‌شوند و به‌سختی می‌توان آن‌ها را سرنگون کرد.

به گفته کارشناسان، تصاویری که ایالات متحده ارائه کرده، نشان می‌دهد از جمله تسلیحاتی که کره شمالی به روسیه داده، موشک هواسونگ‌-۱۱ است که از  موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد محسوب می‌شود و می‌تواند نقاط موردنظر را با دقتی قابل‌توجه هدف قرار دهد.

برخی مقام‌های اوکراین در ماه مارس اعلام کردند که نیروهای روسیه از زمان آغاز تهاجم حدود ۵۰ بار با موشک‌های ساخت کره شمالی به سمت اوکراین شلیک کرده‌اند. آن‌ها برای این ادعا اسنادی هم ارائه کرده‌اند.

کره‌ شمالی یکی از معدود کشورهایی است که از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ آشکارا از روسیه حمایت کرده است. مسکو و پیونگ‌یانگ اتهام همکاری نظامی در جنگ علیه اوکراین را رد می‌کنند، با این حال تعداد زیادی عکس ماهواره‌ای که گروه‌های تحقیقاتی و دولت آمریکا منتشر کرده‌اند، نشان‌دهنده ارسال تسلیحات از کره شمالی به روسیه و سپس انتقال آن‌ها به انبارهای مهمات در نزدیکی مرز با اوکراین است.

مقام‌های کره جنوبی می‌گویند روسیه در ازای این تسلیحات که احتمالا چندین میلیارد دلار ارزش دارد، غذا، مواد خام و قطعاتی برای ساخت سلاح در اختیار کره شمالی قرار می‌دهد، معامله‌ای که به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، کمک می‌کند امنیت غذایی را در کشور تحریم‌شده‌اش بهبود بخشد و توانایی تسلیحاتی‌اش را توسعه دهد.

پیش از این نیز فایننشال تایمز، در گزارشی اعلام کرده بود که سربازان اوکراینی در حال استفاده از موشک‌های ساخت کره شمالی برای حمله به نیروهای روسیه مشاهده شده‌اند. به گزارش این روزنامه، سربازان اوکراینی گفتند که چنین موشک‌هایی را یک کشور «دوست» توقیف و به اوکراین ارسال کرده است، اما در مورد منبع این سلاح‌ها اطلاعات بیشتری ارائه نکردند.

طبق تحریم‌های سازمان ملل متحد، کره شمالی حق ندارد هیچ‌ تسلیحاتی به سایر کشورها بفروشد، اما گزارش‌های همین سازمان نشان می‌دهد که حکومت کیم به سوریه، لیبی، سودان و سایر کشورهای دستخوش درگیری در سراسر جهان به‌طور غیرقانونی سلاح فروخته است.

بیشتر از جهان