ترور ۱۸ فرمانده و عضو ارشد سپاه در سوریه؛ خامنه‌ای شکست را می‌پذیرد؟

رهبر جمهوری اسلامی برای پاسخ به حملات اسرائیل یا فراموش کردن وعده انتقام و عقب‌نشینی در تنگنایی بی‌سابقه قرار گرفته است

ساختمان تخریب‌شده کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق، ۱۳ فروردین ۱۴۰۳‌ــ رویترز

پس از حمله نیروهای حماس به خاک اسرائیل و کشته شدن ۱۲۰۰ غیرنظامی، ارتش اسرائیل در حدود چهار ماه اخیر دست‌کم ۱۸ فرمانده و عضو ارشد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را در سوریه ترور کرده است؛ آماری قابل‌توجه و بی‌سابقه که نشان‌دهنده عزم جدی دولت بنیامین نتانیاهو برای ایستادگی مقابل جمهوری اسلامی است و هر لحظه می‌تواند آتش جنگی همه‌جانبه و مستقیم را میان دو کشور شعله‌ور کند.

روزنامه اطلاعات، چاپ تهران، به بهانه کشته شدن هفت فرمانده دیگر سپاه قدس در روز دوشنبه گذشته، در گزارشی به بررسی فهرست فرماندهان کشته‌شده سپاه قدس در سوریه ظرف تقریبا چهار ماه اخیر پرداخت و با اتکا به گزارش «صابرین‌نیوز» نوشت: «رژیم تروریستی اسرائیل از زمان شروع نبرد طوفان‌ الاقصی ١٠ حمله مستقیم به منابع، دارایی و پرسنل نیروی قدس سپاه پاسداران انجام داده است.»

در این گزارش آمده است که پس از ماجرای هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و پرتاب بیش از پنج هزار موشک از سمت نیروی تحت حمایت جمهوری اسلامی در غزه به اسرائیل، ابتدا حمله موشکی اسرائیل در تاریخ یازدهم آذر ۱۴۰۲ (دوم دسامبر) به دمشق، پایتخت سوریه، موجب شد تا دو فرمانده سپاه قدس به نام‌های سردار پناه تقی‌زاده و سردار محمدعلی عطایی کشته شوند و سپس در روز چهارم دی‌ ۱۴۰۲ (۲۵ دسامبر) با حمله هوایی اسرائیل به شهر دمشق، سردار سرتیپ سیدرضی موسوی، مسئول پشتیبانی و لجستیک نیروی قدس سپاه در سوریه، کشته شد.

حمله هوایی ۳۰ دی‌ سال (۲۰ ژانویه) جنگنده‌های اسرائیل به پایتخت سوریه هم با هدف ترور پنج فرمانده و نیروهای دیگر سپاه قدس به نام‌های سردار سرتیپ حجت‌الله امیدوار، پاسدار علی آقازاده، پاسدار حسین محمدی، پاسدار سعید کریمی و پاسدار محمد امین صمدی انجام شد.

در تاریخ ۱۳ بهمن‌ (۲ فوریه) نیز سربازان دولت نتانیاهو با استفاده از جنگنده‌های آمریکایی، سعید علیدادی، از نیروهای امنیتی سپاه قدس، را در دمشق ترور کردند.

حملات پیاپی ارتش اسرائیل به فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران همچنان ادامه داشت و یازدهم اسفند ۱۴۰۲ (اول مارس) بود که سرهنگ پاسدار رضا زارعی، از فرماندهان میانی نیروی دریایی سپاه، در شهر حمص سوریه کشته شد.

در همین حال، حمله دیگر جنگنده‌های اسرائیلی در روز هفتم فروردین‌ (۲۶ مارس) به منطقه دیرالزور سوریه، به کشته شدن سرهنگ پاسدار بهروز واحدی، از نیروهای میدانی و اطلاعاتی سپاه قدس، منجر شد.

و در نهایت، در پرواز اخیر جنگنده‌های ارتش اسرائیل بر فراز آسمان منطقه المزه در پایتخت سوریه و شلیک به ساختمان مجاور کنسولگری جمهوری اسلامی در روز ۱۳ فروردین (اول آوریل)، هفت فرمانده و عضو ارشد سپاه قدس به نام‌های سردار سرتیپ محمدرضا زاهدی، سردار سرتیپ محمدهادی حاج‌رحیمی، پاسدار حسین امان‌اللهی، پاسدار سیدمهدی جلادتی، پاسدار محسن صداقت، پاسدار علی آقابابایی و پاسدار سیدعباس صالحی روزبهانی کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه اطلاعات به نقل از صابرین‌نیوز، کانال تلگرامی نزدیک به سپاه قدس، مدعی شد که ارتش اسرائیل در روزهای ۲۹ ژانویه، ۲۱ فوریه و ۲۹ فوریه سال هم حملاتی مشابهی به مناطق زینبیه، کفرسوسه و بابیلا در دمشق انجام داده تا سردار محمدسعید ایزدی، معروف به حاج رمضان، را که قدیمی‌ترین نیروی سپاه قدس در لبنان، مسئول زنجیره تامین سلاح برای حزب‌الله و رابط رهبر جمهوری اسلامی و دبیرکل حزب‌الله لبنان محسوب می‌شود، ترور کند که با شکست مواجه شده است.

اکنون در شرایطی که شماری از مقام‌ها و چهره‌های ارشد نظام جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای دولتی و حکومتی «انتقام زودهنگام» از اسرائیل را وعده داده‌اند، همه نگاه‌ها به سمت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، معطوف شده است که آیا دستور حمله‌ نظامی مستقیم به خاک اسرائیل یا نهادهای دیپلماتیک دولت نتانیاهو در کشورهای دیگر را خواهد داد یا خیر؛ آنچه به نظر می‌رسد رهبر جمهوری اسلامی را در تنگنایی بی‌سابقه قرار داده است؛ زیرا گرفتن انتقام کشته‌های سپاه قدس از طریق حمله موشکی و نظامی، می‌تواند جمهوری اسلامی را به جنگی همه‌جانبه با اسرائیل و دیگر قدرت‌های جهانی که حامی این کشورند، وارد و نظام جمهوری اسلامی را با خطر فروپاشی مواجه کند. از سوی دیگر ندادن پاسخی قاطع نیز به معنی برد اسرائیل در مقطع فعلی است و می‌تواند به ادامه ترور نیروهای جمهوری اسلامی و همچنین شرمساری رهبر رژیم ایران مقابل نیروهای تحت امرش در داخل منجر خواهد شد.

در همین رابطه، لطف‌الله دژکام، نماینده خامنه‌ای در استان فارس، روز چهارشنبه با اشاره به حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه، گفت: «ما همه ابعاد این قضیه را نمی‌دانیم و در این نبرد باید گوش به فرمان خامنه‌ای باشیم. او نیز گوش به دهان امام زمان دارد. در برخی موارد صبر تلخ است، اما نتیجه‌ آن شیرین است.»