مروری بر شایعه‌های بیماری که دست از سر پوتین برنمی‌دارند

کرملین همواره هرگونه ادعا در مورد بیماری پوتین را به‌سرعت رد کرده است

پوتین با لباس جودو‌ــ AFP

سال‌ها است سلامت ولادیمیر پوتین‌ــ با ادعاهایی در مورد اینکه او به مجموعه‌ای از بیماری‌های متفاوت مبتلا است‌ــ موضوع گمانه‌زنی و شایعات بوده است‌.

تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که به بیماری پارکینسون دچار است، حمله قلبی داشته است و با انواع سرطان مبارزه می‌کند.

با وجود این، کرملین همواره هرگونه ادعای ابتلای پوتین به یک بیماری سخت را به‌سرعت تکذیب کرده است و شایعات استفاده‌اش از بدل برای اینکه بتواند استراحت کند را به تمسخر گرفته و رد کرده است.

پوتین ۷۱ ساله همیشه خودش را به زحمت انداخته است تا با گرفتن عکس هنگام ورزش جودو، یا شکار در مناطق روستایی روسیه و اسب‌سواری‌ــ معمولا با بالاتنه‌ برهنه‌ــ به مردم روسیه نشان بدهد که چقدر قوی و مقاوم است.

به احتمال بسیار زیاد به‌زودی پنجمین دوره ریاست‌جمهوری‌اش را آغاز می‌کند و ممکن است بار دیگر با سوال‌هایی در مورد سلامتش مواجه شود.

ایندیپندنت تعدادی از این ادعاها را گردآوری کرده است...

بیماری پارکینسون

سر ریچارد دیرلاو، رئیس سابق سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا (MI6)، گفت پوتین «مشکلی اساسی» دارد و وضعیت سلامتش رو به وخامت گذاشته است.

سر ریچارد در رادیو ال‌بی‌سی در پاسخ به سوال در مورد وضعیت سلامت پوتین، گفت: «پاسخ روشنی به این سوال ندارم اما هنوز در شرق اروپا روابط و دوستانی دارم که فکر می‌کنند او از لحاظ پزشکی مشکلی اساسی دارد. اما من پزشک نیستم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در شرح بیماری احتمالی پوتین گفت: «شاید پارکینسون باشد که البته نمودهای مختلف، انواع گوناگون، و شدت متفاوتی دارد.»

«اما اگر این مرد دچار بدگمانی باشد، و به نظر من قتل ناوالنی ممکن است حاکی از بدگمانی باشد، این یکی از علائم است.»

شایعات ابتلای پوتین به این بیماری نورون حرکتی وقتی پیچیده‌تر شد که او چند بار در حالی که نحیف و نگران به نظر می‌رسید، در انظار عمومی ظاهر شد.

در جلسه‌ ضبط‌شده پوتین با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، او تمام مدت جلسه نشسته و میز را محکم چسبیده است، و در کل ویدیو ۱۲ دقیقه‌ای میز را رها نمی‌کند.

در دیداری دیگر با الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس و متحد روسیه، پوتین را می‌توان دید که رعشه دست و پا دارد، و در همان حال گاهی مشتش را به تنش چسبانده است.

سرطان

یک مامور سابق سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) مدعی شده است که پوتین «دو تا سه سال دیگر بیشتر زنده نیست» و رئیس‌جمهوری روسیه به «نوع وخیمی از سرطان به‌سرعت پیش‌رونده» مبتلا است.

این مامور روس به ساندی میرر (Sunday Mirror) گفت: «به ما گفته شده است که او دچار سردرد است و وقتی در تلویزیون ظاهر می‌شود، باید هرچه می‌خواهد بگوید را از روی کاغذهایی بخواند که همه چیز رویش با حروف درشت نوشته شده است.»

«حروف آن‌قدر بزرگ‌اند که روی هر صفحه فقط دو سه تا جمله جا می‌شود. دید چشمش به‌طور جدی دارد ضعیف می‌شود.»

یک الیگارش سابق نیز صدایش ضبط شده است که هنگام گفت‌و‌گو در مورد سلامت پوتین با یک سرمایه‌گذار، ادعای مشابهی را مطرح می‌کند.

در این فایل ضبط‌شده، که مجله آمریکایی نیو لاینز (New Lines) به دست آورده است، فردی که نامش مشخص نیست گفت پوتین پیش از حمله روسیه به اوکراین، تحت عمل جراحی قرار گرفت و اضافه کرد که رئیس‌جمهوری «دیوانه» شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری تحقیقی پروئکت (Proekt)، پوتین همراه یک متخصص سرطان ده‌ها سفر رفته است و دو متخصص گوش و حلق و بینی نیز او را معاینه کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه، او همراه پزشکان بیمارستان بالینی مرکزی مسکو مرتب به شهر تفریحی سوچی می‌رود.

این موضوع گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه پوتین در مقطعی تحت یک عمل جراحی پیچیده مرتبط با نوعی بیماری تیرویید یا سرطان قرار گرفته را افزایش داده است.

تومور مغزی

انگوس دالگلیش، استاد سرطان‌شناسی در دانشکده پزشکی سنت جورج، دانشگاه لندن، گفته است نحوه‌ای که پوتین در چند سال اخیر «رفتار و تغییر کرده» به این معنا است که ممکن است تومور مغزی داشته باشد.

او به نشریه میرر گفت: «به دو سه سال قبل و امروز او که نگاهی می‌کنی، تقارنی در چهره‌اش وجود دارد.»

«با توجه به نحوه‌ای که عمل کرده و رفتارش تغییر کرده است، قطع ارتباطش با محیط اطراف و مشکل شناختی این سوال به ذهنم خطور می‌کند که آیا تومور مغزی دارد.»

حمله قلبی

یک ادعای ناخوشایند دیگر این است که پوتین چند حمله قلبی داشته است.

یک کانال تلگرامی مرموز به نام جنرال اس‌وی‌آر (General SVR)، که پیش‌تر ادعاهایی در مورد سلامت پوتین مطرح کرده است، گفت محافظان رهبر روسیه را در حالی کف اتاق خواب پیدا کرده بودند که «روی زمین افتاده و چشم‌هایش چرخیده بود».

این کانال تلگرامی مدعی شد پزشکان به‌سرعت او را احیا کردند و به یک اتاق ویژه مراقبت‌های پزشکی در آپارتمانش در مسکو منتقل شد.

سخنگوی کرملین همواره این ادعاها در مورد سلامت پوتین را رد کرده و «مزخرف محض» خوانده است.

© The Independent

بیشتر از جهان