ترامپ: اگر در انتخابات ۲۰۲۴ شکست بخورم دموکراسی در آمریکا به پایان می‌رسد

رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده بار دیگر تاکید کرد که شکستش از جو بایدن در سال ۲۰۲۰ به دلیل تقلب در انتخابات بود

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات پیش‌ رو در ایالات متحده، روز شنبه، ۱۶ مارس، گفت که برنده نشدن او در رای‌گیری ماه نوامبر احتمالا به معنای پایان دموکراسی در ایالات متحده خواهد بود.

به گزارش رویترز، ترامپ که با هوادارانش در اوهایو گفت‌وگو می‌کرد، بار دیگر ادعایش را مبنی بر اینکه شکست او در انتخابات سال ۲۰۲۰ از جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات، به دلیل تقلب در انتخابات بوده است، تکرار کرد.

او در تازه‌ترین سخنرانی‌اش پیش‌بینی کرد که اگر در انتخابات سراسری پنجم نوامبر پیروز نشود، دموکراسی آمریکایی به پایان خواهد رسید.

ترامپ تاکید کرد: «اگر ما در این انتخابات پیروز نشویم، من فکر نمی‌کنم شما یک انتخابات دیگر در این کشور داشته باشید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ روز سه‌‌شنبه دوازدهم مارس (۲۲ اسفند) در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در یک ایالت دیگر پیروز شد که سبب شد تعداد نمایندگان موردنیاز برای کسب نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری حامی او از حدنصاب بگذرد و صحنه را برای تکرار رقابت انتخاباتی سال ۲۰۲۰ در نوامبر ۲۰۲۴ آماده کند.

دونالد ترامپ اگرچه با پرونده‌های قضایی متعددی مواجه است، در اغلب رای‌گیری‌های مقدماتی انتخابات ۲۰۲۴ از رقیبش، جو بایدن، آرای بیشتری کسب کرده است. با این حال برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که رقابت این دو به مرور زمان نزدیک‌تر خواهد شد.

رئيس‌جمهوری سابق آمریکا همچنان وعده‌ می‌دهد کسانی را که به‌ دلیل نقش در شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ برای بازگشت ترامپ به دومین دوره ریاست‌جمهوری دستگیر شده‌ و منتظر تفهیم اتهام‌‌اند‌ و احتمالا کسانی را که تفهیم اتهام یا محکوم شده‌اند‌، آزاد می‌کند. ترامپ سخنانش را در دیتون با ادای احترام به این دسته از هوادارانش که در حال حاضر به دلیل شورش در ساختمان کنگره ایالات متحده، در زندان به سر می‌برند، آغاز کرد و آن‌ها را «وطن‌پرست» و «گروگان» خواند.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در بخش دیگری از سخنانش درباره وضع تعرفه بر خودروهای وارداتی و رقابت خارجی برای صنعت خودروسازی آمریکا اعلام کرد: «اگر من انتخاب نشوم، حمام خون در کل کشور به راه می‌افتد.»

جیمز سینگر، سخنگوی ستاد انتخاباتی بایدن، در واکنش به اظهارات ترامپ، «افراط‌گرایی»، «عطش انتقام» و «تهدید به خشونت سیاسی» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را محکوم کرد.

ترامپ همچنین گفته بود: «از تهاجم مهاجران در دولت جو بایدن هیچ‌کس به اندازه جوامع بزرگ آفریقایی‌‌ــآمریکایی و اسپانیایی‌تبار ما آسیب ندیدند.» ترامپ افزود که مهاجران غیرقانونی به افزایش بیکاری در آمریکا منجر شده‌اند و از ر‌ای دهندگان آفریقایی‌ــ‌آمریکایی‌ و لاتین‌تبارها که در انتخابات نوامبر نقشی کلیدی خواهند داشت، درخواست کرد به او رای دهند.

برخی تحلیلگران معتقدند که بایدن برخلاف سال ۲۰۲۰، این بار برای مواجهه با ترامپ با مسیر سخت‌تری روبه‌رو است. در واقع، به نظر می‌رسد که او برای انتخاب مجدد امتیاز زیادی ندارد و طرفداران رئیس‌جمهوری فعلی باید این واقعیت را بپذیرند که ترامپ برای بازپس‌گیری کاخ سفید شانس زیادی دارد.

نظرسنجی‌های انتخاباتی نشان داده است که بسیاری از آمریکایی‌ها عمده‌ترین مشکلات کشورشان را به اقتصاد و مهاجرت مرتبط می‌دانند و معتقدند ترامپ برای حل این بحران‌ها تواناتر از جو بایدن است. به اعتقاد عده‌ای، این امکان وجود دارد که اگر در ماه‌های پیش رو، وضعیت اقتصادی بهبود پیدا کند یا گذرگاه‌های مرزی کنترل شوند، بایدن بتواند علیه ترامپ موضع بگیرد اما واقعیت این است که چنین احتمالی بسیار ضعیف است.

از سوی دیگر، موضوع مهم سن بایدن که بارها به آن اشاره شده، هم یک مشکل دیگر پیش روی رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا است. نظرسنجی تایمز نشان داد که ۷۲ درصد رای‌دهندگان احتمالی می‌گویند سن بایدن برای تصدی یک دوره دیگر مسئولیت ریاست‌جمهوری بسیار بالا است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که جو بایدن در آخرین نظرسنجی در آریزونا، جورجیا و نوادا با پنج امتیاز یا بیشتر عقب است؛ در حالی که از سال ۲۰۰۴ تاکنون هیچ یک از نامزدهای دموکرات در نوادا شکست نخورده‌اند. نمونه‌هایی از ایالت‌های دیگر هم نشان می‌دهد که ترامپ در حال حاضر در ایالت‌های حیاتی برای کسب اکثریت آرا در کالج الکترال، هرچند اندک، پیشی گرفته است.

بیشتر از جهان