‌ترامپ برای سومین بار نامزد جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری شد

دونالد ترامپ سه‌شنبه شب در پی پیروزی در انتخابات مقدماتی جورجیا، به حدنصاب لازم برای نامزدی جمهوری‌خواهان رسید

دونالد ترامپ روز سه‌‌شنبه در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در یک ایالت دیگر پیروز شد، که او را از حدنصاب نمایندگان موردنیاز برای کسب نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری گذراند و صحنه را برای تکرار رقابت انتخاباتی ۲۰۲۰ در نوامبر سال جاری آماده کرد.

رئیس‌جمهوری سابق سه‌شنبه شب در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در جورجیا، می‌سی‌سی‌پی، و واشینگتن و انجمن‌های حزبی جمهوری‌خواهان در هاوایی پیروز شد، و حدنصاب ۱۲۱۵ نماینده مورد نیاز برای کسب نمایندگی حزب جمهوری‌خواه را پشت سر گذاشت.

او در پستی در رسانه اجتماعی‌اش، سوشال تروث، نمایندگی حزبش را «افتخار بزرگ من» خواند و بعد به رقیب دموکراتش تاخت‌ــ و او را «بدترین، بی‌کفایت‌ترین، فاسدترین، و مخرب‌ترین رئيس‌جمهوری تاریخ ایالات متحده آمریکا» توصیف کرد.

جو بایدن پیش‌تر در روز سه‌شنبه پس از پیروزی حزبش در انتخابات مقدماتی جورجیا، به‌راحتی نامزدی حزب دموکرات برای ریاست‌جمهوری را کسب کرد. او سپس در انتخابات مقدماتی می‌سی‌سی‌پی و واشینگتن پیروز شد.

هفته گذشته، با خروج نیکی هیلی از گردونه رقابت در پی آخرین نمایش مایوس‌کننده‌اش در «سه‌شنبه بزرگ»، مسیر ترامپ به سمت نامزدی عاری از هرگونه مانعی شد. این فرماندار و نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، به‌رغم فعالیت کارزار انتخاباتی‌اش در ایالت‌هایی مانند ویرجینیا، ماساچوست، یوتا و تگزاس، بین بیش از ده ایالت شرکت‌کننده در انتخابات هفته گذشته، فقط در یک ایالت پیروز شد‌ــ ورمونت، که از قضا این ایالت کوچک‌ترین جایزه عصر آن روز بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او یک روز بعد از رقابت انتخاباتی کناره‌گیری کرد، از حامیانش تشکر کرد و از اعلام پشتیبانی علنی از رقیبش خودداری کرد. او گفت ترامپ باید رای جمهوری‌خواهان و افراد مستقل مخالف نامزدی او از جانب جمهوری‌خواهان را «به دست بیاورد».

به نظر می‌رسد ترامپ در حالی که به سمت برگزاری مجمع جمهوری‌خواهان می‌رود قدم‌هایی به سمت این گروه از رای‌دهندگان برداشته است و در روزهای اخیر از جمله در قرار صرف شام با ویکتور اوربان، رهبر مجارستان که با اتهام‌ دارا بودن گرایش‌های اقتدارگرایی مواجه است، نشانه‌ها حاکی از پایان گردش ترامپ به سمت تندروترین جناح راست افراطی جنبش محافظه‌کار آمریکا است. علاوه بر این، رئيس‌جمهوری سابق همچنان وعده‌ می‌دهد کسانی را که به‌دلیل نقش در شورش ۶ ژانویه برای بازگشت ترامپ به دومین دوره ریاست‌جمهوری دستگیر شده‌اند و منتظر تفهیم اتهام‌‌اند‌ــ و احتمالا کسانی هم که تفهیم اتهام و/یا محکوم شده‌اند‌ــ آزاد می‌کند.

هیلی آخرین رقیب برجسته ترامپ برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه بود. بیشتر رقبای جمهوری‌خواه رئیس‌جمهوری سابق برای انتخابات ریاست‌جمهوری در نهایت پس از کناره‌گیری از رقابت، از او پشتیبانی کردند، البته استثناهای قابل‌توجه هیلی و فرماندار سابق نیوجرسی، کریس کریستی، بودند. کریستی به‌ویژه همچنان منتقد صریح اقدام‌های ادعایی مرتبط با ۹۱ فقره جرم و چند پرونده حقوقی ترامپ است.

کارزار انتخابات سراسری در حالی آغاز می‌شود که هم ترامپ و هم رئیس‌جمهوری فعلی، جو بایدن، در حالت حمله قرار دارند؛ ترامپ بایدن را دچار زوال شناخت و بانی ورشکستگی اقتصادی ترسیم می‌کند، و رئیس‌جمهوری فعلی استدلال می‌آورد که سلفش همچنان تهدیدی مستقیم برای آینده دموکراسی آمریکا است. ترامپ به‌دلیل تلاش برای باقی ماندن در قدرت در سال ۲۰۲۰، با چند اتهام کیفری هم در سطح فدرال و هم در جورجیا مواجه است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دادستان‌ها در آریزونا در مورد پیامد انتخابات ۲۰۲۰ و کارزار فشاری که ترامپ و متحدانش به راه انداختند تا مقام‌های ایالتی را وادار به تغییر نتایح کنند، مشغول تحقیق‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان