پاکستان مدعی شد تی‌تی‌پی در افغانستان شش‌هزار نیرو دارد و هند از آن‌ها حمایت می‌کند

پاکستان که از گسترش روابط هند و رژیم طالبان نگران است، بار دیگر ادعای حمایت دهلی‌نو از طالبان پاکستانی را مطرح کرده است 

آصف درانی، نماینده ویژه دولت پاکستان در امور افغانستان، ادعا کرد شواهدی در اختیار دارد که از حضور پنج تا شش‌هزار نیروی تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در افغانستان و حمایت هند از این گروه خبر می‌دهد.

درانی که شنبه ۲۶ اسفند (۱۶ مارس) در نشستی در یک اندیشکده مستقر در اسلام‌‌آباد سخنرانی می‌کرد، افزود که شمار جنگجویان تی‌تی‌پی و خانواده‌هایشان به ۷۰هزار نفر می‌رسد.

به گفته آصف درانی، مذاکرات صلح با تی‌تی‌پی به‌ این دلیل با شکست مواجه شد که این گروه نه تسلیم می‌شود و نه قانون اساسی پاکستان را می‌پذیرد.

نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان افزود: «تی‌تی‌پی نمی‌خواهد بابت جنایت‌های فجیعی که مرتکب شده است، از جمله حمله به مدرسه تحت حمایت ارتش در پیشاور، تحت پیگیرد قرار گیرد.»

در حمله تی‌تی‌پی به این مدرسه ۱۵۰ نفر از جمله ۱۳۱ دانش‌آموز پاکستانی کشته شدند و پس از این حمله بود که حکومت پاکستان عملیات گسترده پاکسازی وزیرستان از تی‌تی‌پی و گروه‌های متحد آن را آغاز کرد. پس از آغاز این عملیات، شماری از فرماندهان و نیروهای تی‌تی‌پی مجبور شدند به افغانستان بروند.

او درباره وجود حمایت از تی‌تی‌پی در افغانستان استدلال کرد: «بدیهی است که نهاد دیگری هزینه‌ نگهداری آن‌ها را پرداخت می‌کند، زیرا دولت موقت افغانستان از عهده تامین هزینه‌ زندگی این تعداد افراد برنمی‌آید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های پاکستانی بارها با اشاره به همکاری دیپلماتیک گسترده هند و دولت سابق افغانستان، ادعا کرده‌اند که هند از تی‌تی‌پی و دیگر گروه‌های مخالف پاکستان حمایت می‌کند، ادعایی که هند همواره رد کرده است.

با فروپاشی حکومت پیشین افغانستان در اوت ۲۰۲۱ و سلطه‌ مجدد طالبان، اسلام‌آباد امیدوار بود با همکاری این گروه بتواند تهدید تی‌تی‌پی را دفع کند. حکومت طالبان به‌ویژه سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر کشور طالبان، میزبانی گفت‌وگوهای صلح میان تی‌تی‌پی و حکومت پاکستان را به عهده گرفت و پس از چندین دور گفت‌وگو، آتش‌بس هم برقرار شد، اما این آتش‌بس در نوامبر ۲۰۲۲ لغو شد و تی‌تی‌پی به نیروهایش دستور داد حمله‌ به پاکستان را از سر بگیرند.

حکومت پاکستان تحت فشار حملات تی‌تی‌پی و دیگر گروه‌های تروریستی قرار دارد و مدعی است که این گروه از خاک افغانستان حملات در این کشور را سازماندهی می‌کند، اما این کشور به‌شدت دچار مشکلات اقتصادی است و در مقطع کنونی نمی‌تواند برای مقابله با تی‌تی‌پی عملیاتی گسترده آغاز کند.

از سوی دیگر، هند با فروپاشی حکومت سابق افغانستان، سفارتخانه و کنسولگری‌هایش را در این کشور تعطیل کرد زیرا طالبان و پاکستان روابط نزدیکی داشتند، اما کوشید با اعزام کمک‌های بشردوستانه، روابطش را با طالبان گسترش دهد. هند در ژوئن ۲۰۲۲ اعلام کرد یک تیم کارشناسی در سفارت این کشور در کابل مستقر می‌کند تا زمینه حضور رسمی دیپلماتیک این کشور در افغانستان پس از سرنگونی نظام جمهوریت فراهم شود.

حدود ۱۰ روز پیش، جی‌پی‌ سنگ، نماینده ویژه دولت هند در امور افغانستان، با امیرخان متقی، وزیر خارجه رژیم طالبان، در کابل دیدار کرد و هر دو طرف خواستار ارتقای سطح روابط سیاسی و اقتصادی شدند. امیرخان متقی از کمک‌های بشردوستانه هند به افغانستان قدردانی کرد و خواستار تسهیل صدور ویزای تجاری، درمانی و تحصیلی برای شهروندان افغانستان شد. 

پاکستان هم که از گسترش روابط هند با رژیم طالبان نگران است، بار دیگر ادعای حمایت دهلی‌نو از تی‌تی‌‌پی را پیش کشیده است.

بیشتر از جهان