روز آخر انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه با اتهام‌‌ خرابکاری به اوکراین آغاز شد

حامیان الکسی ناوالنی در طرحی با عنوان «ظهر ضدپوتین» از مردم سراسر روسیه خواسته‌اند در حرکتی اعتراضی همگی ظهر یکشنبه رای بدهند

روسیه آخرین روز انتخابات ریاست‌جمهوری را در حالی آغاز کرد که مسکو کی‌یف را متهم می‌کند که با حملات هوایی، قصد خرابکاری در انتخاباتی را دارد که انتظار می‌رود ولادیمیر پوتین را یک دوره شش ساله دیگر در کرسی ریاست‌جمهوری حفظ کند.

به گزارش رویترز، به نقل از مقام‌های روسیه، بیش از نیمی از رای‌دهندگان در دو روز اول از انتخابات سه روزه پای صندوق‌های رای رفته‌اند. روز آخر آزمون قدرت حزب مخالف دولت است، که از تمام حامیانش خواسته  است در اقدامی جمعی که نامش را «ظهر ضدپوتین» گذاشته‌اند، ظهر یکشنبه هم‌زمان در ساعتی مشخص رای بدهند.

اعتراض‌های پراکنده‌ای هم‌زمان با انتخابات صورت گرفته است اما تازه‌ترین تحول در جنگ با اوکراین سایه‌ای بزرگ‌تر روی رای‌گیری انداخته است. پوتین روز جمعه ۱۵ مارس کی‌یف را متهم کرد که با تشدید حملات پهپادی و موشکی به خاک روسیه و منطقه تحت کنترل روسیه در اوکراین، سعی دارد در انتخابات اختلال ایجاد کند. او همچنین وعده داده است که اوکراین تاوان این کار را خواهد داد.

مقام‌های محلی روسیه در نخستین ساعات روز یکشنبه گفتند که نیروهای کی‌یف به حملات به مناطق مرزی روسیه ادامه داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در سخنرانی ویدیویی شبانه‌اش به این حملات گزارش‌شده اشاره‌ای نکرد، اما از نیروهای نظامی و اطلاعاتی «بابت ظرفیت‌های دوربرد جدید اوکراین» تشکر کرد.

کی‌یف رای‌گیری انتخاباتی در قسمت‌هایی از خاکش را که تحت کنترل روسیه قرار داد غیرقانونی و باطل می‌داند. تحلیلگران نظامی حملات هرروزه کی‌یف به بخش انرژی و سایر زیرساخت‌های کلیدی را تلاشی برای تضعیف حس ثبات روس‌ها و ضربه به موضع روسیه در جنگ می‌دانند.

طرح «ظهر ضدپوتین»

جنگ اوکراین مرگبارترین درگیری در اروپا پس از جنگ جهانی دوم بوده است. هیچ‌کدام از سه نامزد دیگر شرکت‌کننده در انتخابات چالش خاصی برای پوتین ۷۱ ساله محسوب نمی‌شوند که بر چشم‌انداز سیاسی روسیه سایه انداخته است.

اما حامیان بزرگ‌ترین مخالف پوتین، الکسی ناوالنی که ماه گذشته ناگهان در زندان درگذشت، از مردم سراسر روسیه خواسته‌اند همگی ظهر یکشنبه رای بدهند.

یولیا ناوالنایا، همسر ناوالنی، از حرکت «ظهر ضدپوتین» اعلام حمایت کرده است. این حرکت راهی برای ابراز مخالفت مردم است بدون اینکه با خطر دستگیری مواجه شوند زیرا صف می‌بندند تا قانونی رای بدهند. کرملین به مردم هشدار داده است در تجمع‌های بی‌مجوز شرکت نکنند.

طرح «ظهر ضدپوتین» صبح یکشنبه در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «امروز می‌خواهیم به همه‌مان بگوییم‌ــ ظهر تازه نقطه آغاز است.»

«بله، برخی ترسیده‌ایم. بله، انتخاب راحتی نیست. اما ما مردمیم. و از پس این انتخاب و مسئولیت بر خواهیم آمد.»

بیش از ۱۱۴ میلیون نفر روس‌، از جمله در مناطقی که مسکو «اراضی جدید» می‌خواند واجد شرایطند تا رای بدهند‌ــ این اراضی جدید چهار منطقه در اوکراین را شامل می‌شود که تحت کنترل نسبی نیروهای روسیه قرار دارند و  روسیه متعلق به خود می‌داند‌.

بنا بر اعلام کمیته مرکزی انتخابات روسیه، تا عصر شنبه بیش از ۶۳ میلیون نفر پای صندوق‌های رای رفته بودند.

بیشتر از جهان