ماموریت یوناما در افغانستان با هدف «برقرای صلح و تعامل با طالبان» تمدید شد

شورای امنیت سازمان ملل از کشورهایی که در امور افغانستان فعال‌اند و یا دیپلمات‌هایشان در کابل حضور دارند خواست تا در اجرای ماموریتشان با یوناما هماهنگ باشند

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که در آن ماموریت یوناما در افغانستان تمدید شد-UN Photo/Eskinder Debebe

شورای امنیت سازمان ملل جمعه ۲۵ اسفند (۱۵ مارس) ماموریت یوناما را در افغانستان یک‌ سال دیگر تمدید کرد. در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درمورد این نشست آمده است که شورا با تصویب قطعنامه ۲۷۲۷ (۲۰۲۴)، به اتفاق آرا، بر اهمیت حضور مستمر یوناما و سایر آژانس‌های سازمان ملل در سراسر افغانستان تاکید کرد. در این بیانیه بر تعامل یوناما با طالبان و تلاش برای برقراری صلح در افغانستان تاکید شده است.

شورای امنیت از کشورهایی که در امور افغانستان فعال‌اند و یا دیپلمات‌های‌شان در کابل حضور دارند خواست تا در اجرای ماموریتشان با یوناما هماهنگ باشند و امنیت وآزادی رفت‌وآمد کارکنان سازمان ملل و کارکنان آژانس‌های مرتبط را در سراسر کشور تضمین کنند. شورا همچنین از آنتونیو گوترش درخواست کرد که هر سه ماه یک بار درمورد وضعیت افغانستان و ماموریت یوناما گزارش دهد.

نصیراحمد فایق، سرپرست کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد، در این نشست گفت: «عدم تعهد و ناتوانی طالبان در رسیدگی به وضعیت دشوار این کشور، نیاز به تاسیس دستگاه حکومتی عادلانه، مسئول و فراگیر که نماینده تمامی مردم افغانستان باشد تشدید کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده ژاپن، رئیس دوره‌ای شورای امنیت در ماه مارس، در سخنرانی پس از رای‌گیری این قطعنامه گفت: «ماموریت یوناما ماموریتی مهم، جدی و انعطاف‌پذیر در مقابله با چالش‌های چندوجهی پیشِ روی افغانستان است. این ماموریت برای افغانستان ضروری است، زیرا جامعه بین‌المللی به‌دنبال تعمیق تعامل و ایجاد کردن رابطه قابل اعتماد با طالبان است و به مردم افغانستان این پیام را می‌دهد که سازمان ملل به کار خستگی‌ناپذیر برای آنها ادامه خواهد داد.»

همچنین نماینده ایالات متحده گفت که شورای امنیت، با تمدید ماموریت یوناما، سازمان ملل را قادر ساخته است تا به اولویت‌های جامعه بین‌المللی در افغانستان، ارتقای صلح و ثبات و تسهیل گفت‌وگو میان تمامی بازیگران سیاسی ملی ادامه دهد. با این حال، او بر لزوم حمایت از تلاش‌ها برای احیای حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه افغان‌ها، به‌ویژه زنان و دختران، تاکید کرد. او همچنین افزود: «مردم افغانستان مستحق صلح، امنیت و ثبات‌اند.»

نمایندگان شماری دیگر از کشورها نیز با اظهار حمایتشان از تمدید ماموریت یوناما، بر دنبال کردن خواست‌های مردم افغانستان، به‌ویژه در زمینه دسترسی به حقوق اساسی‌شان، تاکید کردند. نماینده کره جنوبی، با اشاره به آغاز سال تحصیلی تا چند روز دیگر، گفت که در افغانستان بیش از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دختر از دسترسی به آموزش محروم‌اند و « این امر نباید در نظر ما عادی شود».

در همین حال نمایندگان چین و روسیه، با حمایت از تعامل و تماس کشورها با طالبان، بر ادامه گفت‌وگو برای برقراری صلح پایدار در افغانستان تاکید کردند.

نماینده چین گفت، افغانستان هنوز با چالش‌های بشردوستانه، اقتصادی و تروریسم مواجه است، اما «وضعیت کلی افغانستان ثبات دارد». نماینده چین ابراز امیدواری کرد که یوناما به نقش فعال خود در تسهیل همگرایی منطقه‌ای و کمک به مردم افغانستان برای ساختن زندگی بهتر ادامه دهد.

یوناما در سال ۲۰۰۲، پس از فروپاشی رژیم طالبان و برقراری دولت موقت در افغانستان، برای برقراری صلح پایدار در این کشور ایجاد شد، اما با گذشت ۲۰ سال از فعالیت این نهاد دولت  افغانستان فروپاشید و طالبان دوباره به قدرت رسید.

در حالی که برخی سازمان‌های حقوق بشری ادامه ماموریت یوناما را ضروری می‌دانند، اما شماری دیگر، به‌ویژه فعالان سیاسی مخالف طالبان، این نهاد را لابی طالبان در سطح بین‌الملل و ناکام در زمینه برقراری صلح در افغانستان قلمداد می‌کنند.

عفو بین‌الملل، با استقبال از تمدید ماموریت یوناما، گفت: «یوناما باید به طالبان فشار بیاورد تا تمام فرمان‌هایی را که حقوق زنان و دختران را سرکوب می‌کنند لغو کند.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در پیامی در تلویزیون ملی افغانستان گفت که طالبان خواهان روابط خوب با سازمان ملل و دولت‌های جهان است، اما یوناما باید سعی کند که رژیم طالبان را به رسمیت بشناسد. مجاهد افزود که کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد باید به نماینده این گروه واگذار شود و سرمایه‌های مسدودشده بانک مرکزی افغانستان نیز باید آزاد شود.

بیشتر از جهان