پیشنهاد دو میلیارد دلاری عربستان سعودی برای برگزاری تور جهانی مشترک تنیس زنان و مردان

۹ مسترز هزار امتیازی شامل ایندیان ولز، اوپن میامی، اوپن مادرید، اوپن ایتالیا، اوپن کانادا، مسترز سینسیناتی، مسترز شانگهای، مسترز پاریس و مسترز مونت کارلو جزو این طرح است

عربستان سعودی با پیشنهاد خیره‌کننده دو میلیارد دلاری به دنبال هماهنگی و یکپارچه‌ کردن تورهای تنیس زنان و مردان جهان و جذب تعداد بیشتری از هواداران این رشته پرطرفدار به این کشور است.

به گزارش تلگراف، این پیشنهاد هفته جاری به مدیران ۹ تورنمنت مسترز هزار امتیازی تنیس ارائه شد و مهلت آن ۹۰ روز است؛ آنچه مالکان تورهای جهانی تنیس را وادار می‌کند بین پذیرش پیشنهاد سعودی‌ها یا طرح رقیب به نام «پریمیوم‌ تور» (Premium Tour) که چهار گرنداسلم مطرح ارائه کرده‌اند، به‌سرعت یکی را انتخاب کنند.

پیشنهاد چشمگیر و تامل‌برانگیز عربستان سعودی میزبانی یک تورنمنت مسترز هزار امتیازی در این کشور در هفته اول فصل تنیس سال خواهد بود؛ یک رقیب مستقیم برای رقابت‌های تیمی مختلط جام حذفی (یونایتدکاپ/United Cup) که در استرالیا و پیش از مسابقات اوپن این کشور برگزار می‌شود.

تلگراف می‌گوید به همین دلیل کریگ تایلی، رئیس اتحادیه تنیس استرالیا، مخالفت شدیدش را با این ایده که از حدود بیش از یک سال پیش مطرح شده، اعلام کرده است. این در حالی است که در طرح‌های پیشنهادی عربستان سعودی هنوز میزبانی از گرنداسلم‌ها دیده نمی‌شود.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی که مالک چندین باشگاه فوتبال در این کشور و سراسر جهان است، به‌تازگی با حمایت مالی از مسابقات انجمن حرفه‌ای تنیس مردان (ای‌تی‌پی/ATP) به دنیای این ورزش وارد شد. انتظار می‌رود سازمان حرفه‌ای تنیس زنان (دبلیوتی‌ای/WTA) هم مسابقات فینال پایان فصلش را در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برگزار کند. طبق توافق پیشنهادی، فینال بخش مردان در فصل جاری هم در عربستان سعودی برگزار می‌شود.

اما در صورت اجرایی شدن کامل این پروژه، قرار است تورهای زنان و مردان با مدیریت و حمایت مالی کامل عربستان سعودی، به صورت یکپارچه و تحت عنوان جدید تور پی‌آی‌اف (PIF)، با مزایای مالی چشمگیر برای بازیکنان و تورنمنت‌ها برگزار شود.

طرح جسورانه سعودی‌ها را آندرا گودنزی، رئیس ایتالیایی انجمن حرفه‌ای تنیس مردان و قهرمان سابق این رشته ورزشی، هدایت می‌کند. از سال ۲۰۲۲ و  لغو امتیاز رده‌بندی مسابقات ویمبلدون پس از محرومیت بازیکنان روس و بلاروس از حضور در تورنمنت‌های ای‌تی‌پی، تورهای اتحادیه‌های مردان و زنان روابط پرتنشی با گرنداسلم‌ها داشته‌اند. اما حالا گودنزی که حامی عربستان سعودی است، در حال رقابتی مهم با مدل پیشنهادی «پریمیوم‌ تور» قرار دارد که چهار گرنداسلم ارائه کرده‌اند و کریگ تایلی استرالیایی آن را مدیریت می‌کند.

در همین راستا، گودنزی در هفته‌های گذشته و با ادعای ابتلا به کرونا، از شرکت در اوپن استرالیا خودداری کرد. رئیس انجمن تنیس استرالیا هم در همین مسابقات بازیکنان جهانی را در جریان پیشنهاد تورش قرار داد. این در حالی است که گودنزی چند روز بعد، برای مذاکره با صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان به این کشور سفر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون در گرنداسلم‌ها جوایزی مساوی برای زنان و مردان در نظر گرفته می‌شود، اما در تورنمنت‌های رده پایین‌تر چنین نیست و این پیشنهاد سعودی‌ها برای تنیس‌بازان زن و اتحادیه آنان یک دستاورد قابل‌توجه خواهد شد.

بر اساس این طرح بین ۱۱ تا ۱۴ رویداد جهانی به گرنداسلم‌ها اضافه می‌شود تا یک مدار و حلقه تازه برای بازیکنان برتر جهان شکل بگیرد. در کنار آن نیز به پیشنهاد عربستان سعودی و گودنزی، یک تور توسعه درجه ۲ شامل مسابقات فعلی ۲۵۰ و ۵۰۰ امتیازی برگزار خواهد شد.

رویدادهای اضافه‌شده عبارت‌اند از ۹ تورنمنت مسترز هزار امتیازی انجمن تنیس حرفه‌ای مردان شامل مسابقات ایندیان ولز، اوپن میامی، اوپن مادرید، اوپن ایتالیا، اوپن کانادا، مسترز سینسیناتی، مسترز شانگهای، مسترز پاریس و مسترز مونت کارلو که هر کدام ۱۰ روز به طول می‌انجامند و به صورت مختلط و با حضور زنان و مردان برگزار می‌شوند.

در واقع این به معنای آن است که ۱۰۰ بازیکن برتر تنیس جهان نسبت به قبل در طول سال در رویدادهای بسیار کمتری شرکت خواهند کرد که باعث می‌شود فشار بر این بازیکنان کاهش یابد؛ مشکلی که مدت‌ها است موردبحث است. همچنین به بازیکنان دوره‌‌های استراحت طولانی‌تری در خارج از فصل مسابقات داده می‌شود که این نیز یکی دیگر از خواسته‌های بازیکنان تنیس در سالیان اخیر بوده است.

انجمن تنیس حرفه‌ای مردان و انجمن تنیس زنان ماه‌ها است برای ادغام تورهایشان در حال مذاکره‌اند. در حال حاضر انجمن تنیس زنان به دلیل حمایت کمتر اسپانسرها و مخاطبان بیشتر تنیس مردان، از نظر مالی در وضعیت ضعیف‌تری قرار دارد و ۲۰ درصد از حقوق تجاری‌شان را به یک شرکت سرمایه‌گذاری فروخته‌ است. میزان درآمد انجمن تنیس حرفه‌ای مردا، بیش از دو برابر درآمد بخش زنان است.

حالا دنیای تنیس با یک انتخاب سرنوشت‌ساز بین دو مدل رقیب روبرو است؛ پیروی از گرنداسلم‌ها یا پیروی از عربستان سعودی و دستیابی به منابع مالی چشمگیر.

اوایل فوریه اعلام شد که قرار است در ماه اکتبر ۲۰۲۴، رافائل نادال، نواک جوکوویچ و چهار ستاره دیگر تنیس جهان در رویدادی با نام «اسلم شش پادشاه» (6Kings Slam) در ریاض، پایتخت عربستان سعودی به مصاف هم بروند. در این رویداد ورزشی بازیکنان شناخته‌‌شده‌ای از جمله دانیل مدودف، کارلوس آلکاراز و یانیک سینر نیز شرکت خواهد کرد و هولگر رونه به عنوان ستاره جدید دنیای تنیس نیز در این رقابت حضور دارد.

ترکی آل‌شیخ، رئیس سازمان سرگرمی عربستان سعودی، نیز تایید کرد که این رقابت، بخشی از برنامه‌های موسم ریاض در سال ۲۰۲۴ است. رافائل نادال که ۲۲ بار عنوان قهرمانی مسابقات گرند اسلم را دریافت کرده، به‌تازگی به عنوان سفیر فدراسیون تنیس عربستان سعودی معرفی شده است. جده، دیگر شهر عربستان سعودی، هم پیش از این به‌عنوان میزبان رقابت‌های حرفه‌ای تنیس ای‌تی‌پی (ATP) مردان زیر ۲۱ سال از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ انتخاب شده بود.

بیشتر از ورزش