درگیری مرزی طالبان و نظامیان پاکستانی

طالبان و مرزبانان پاکستان دست‌کم پنج بار درگیر شده‌اند

خط مرزی میان افغانستان و پاکستان‌- Shafiullah KAKAR/AFP

برخی نیروهای طالبان از درگیری مرزی با نظامیان پاکستانی در شهرستان علی‌شیر استان خوست در عصر روز شنبه، ۱۹ اسفند (۹ مارس)، خبر داده‌اند.  

این منابع ادعا کردند که این درگیری در منطقه‌‌ای موسوم به ببرک خان تانه و هنگامی رخ داده است که نظامیان پاکستانی می‌خواسته‌اند برای ساخت تاسیسات نظامی اقدام کنند.  

منابع مردمی در شهرستان علی‌شیر خبر داده‌اند که نیروهای مرزی طالبان و پاکستان در این درگیری از سلاح‌های سنگین علیه یکدیگر استفاده کرده‌اند. ویدیویی هم به دست ایندیپندنت فارسی رسیده که از لحظه شلیک نیروهای طالبان به سمت مرز با پاکستان گرفته شده است و در آن نیروهای طالبان پس از شلیک، فریاد پیروزی سر می‌دهند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رژیم طالبان و حکومت پاکستان  هنوز در مورد این درگیری مرزی اظهارنظر نکرده‌اند و از تلفات درگیری اخیر هم جزئیاتی در دست نیست.  

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ حکومت پیشین افغانستان را که تحت حمایت آمریکا و کشورهای غربی بود، سرنگون کردند و از آن زمان تاکنون چندین بار با مرزبانان پاکستان، جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان درگیر شده‌اند. دست‌کم پنج مورد از درگیری‌ها با نظامیان پاکستانی بوده و اغلب به‌ دلیل تداوم دیوارکشی در مرز با افغانستان و ایجاد تاسیسات نظامی پاکستان در مرز صورت گرفته است.  

به‌‌رغم مخالفت کابل، اسلام‌آباد تاکنون بیشتر مرز دو هزار و ۶۰۰ کیلومتری‌‌اش با افغانستان را حصارکشی کرده است. 

در زمان نظام سابق افغانستان، دولت پاکستان بارها مناطق مرزی در شرق این کشور را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داده بود. در آن زمان، واکنش دولت افغانستان نرم‌تر بود اما طالبان هرازگاهی پس از مشاجره لفظی، به سمت پاکستان شلیک می‌کنند. 

طالبان معمولا درگیری‌های مرزی را ناشی از سوءتفاهم می‌دانند. بیشتر نیروهای طالبان مستقر در گذرگاه‌های مرزی، درباره چگونگی رفتار با نیروهای مرزی کشورهای همسایه آموزش ندیده‌اند و به همین دلیل، گاه با برخوردهای نادرست، به درگیری‌های مرزی دامن می‌زنند. 

تحلیلگران نظامی معتقدند که درگیری‌های مرزی طالبان باعث می‌شود کشورهای همسایه به‌دلیل احساس خطر از جانب طالبان، استحکامات نظامی‌شان را در مرز با افغانستان تقویت کنند. 

با همه این‌ها، پاکستان از کشورهای نزدیک به رژیم طالبان محسوب می‌شود و در دو دهه گذشته به تعدادی از فرماندهان طالبان و اعضای خانواده‌ آنان پناه داده بود. بخشی از نیروهای طالبان هم در پاکستان آموزش‌ نظامی دیده‌اند. قسمتی از نیروی جنگی طالبان برای جنگ با حکومت افغانستان و متحدان آن آمریکا و ناتو از مدارس دینی پاکستان تامین می‌شد اما حکومت پاکستان و رژیم طالبان در مورد تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) اختلاف نظر دارند. اسلام‌آباد ادعا می‌کند که فرماندهان و نیروهای تی‌تی‌پی در افغانستان حضور دارند و رژیم طالبان باید تهدید این گروه را دفع و فرماندهان آن را تحویل دهد، اما طالبان می‌گویند که از خاک افغانستان علیه هیچ کشور تهدیدی وجود ندارد و پاکستان باید خودش برای مهار ناامنی‌ها اقدام کند.  

بیشتر از جهان