درگیری طالبان و مرزبانان پاکستانی چندین کشته و زخمی بر جا گذاشت

برخی منابع مردمی ادعا می‌کنند که این درگیری پس از تلاش نیروهای طالبان برای ایجاد یک پاسگاه امنیتی رخ داده است

طالبان چندین بار با نیروهای مرزی پاکستان به درگیری پرداختند-JAVED TANVEER / AFP

بنا به گزارش منابع مستقل، روز یکشنبه، ۲۰ آذر (۱۱ دسامبر)، در نزدیکی گذرگاه چمن در مرز افغانستان و پاکستان، میان نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی درگیری رخ داد.

منابع مردمی ادعا کردند که در نتیجه برخورد یک «راکت» در نزدیکی گذرگاه چمن در منطقه «سپین بولدک» استان قندهار در جنوب افغانستان، دست‌کم پنج تن کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

حاجی زید، سخنگوی والی طالبان برای قندهار، به رسانه‌های افغانستان گفت که در جریان این درگیری یک نیروی طالبان کشته و دست‌کم ۱۰ نیروی دیگر زخمی شدند.

یک ویدیو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که شماری غیرنظامی تحت درمان قرار دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چندین ویدیو دیگر نیز صدای تبادل آتش در مرز میان پاکستان و افغانستان به گوش می‌رسد و مردم سراسیمه از آن محل می‌گریزند.

یکی از شاهدان این درگیری مرزی، از دولت طالبان و پاکستان می‌خواهد که به ‌دلیل تلفات غیرنظامیان، از درگیری مرزی پرهیز کنند. او می‌گوید که به ‌دلیل این درگیری، مردم محل به انبارها فرار کردند، و می‌افزاید: «در چمن [گذرگاه مرزی میان افغانستان و پاکستان] آتش شعله‌ور است و مردم در وحشت هستند. چرا طالبان و دولت پاکستان به سمت ما [غیرنظامیان] شلیک می‌کنند؟ باید جلو این درگیری‌ها گرفته شود.»

مولوی محمد هاشم، فرمانده پلیس شهرستان سپین بولدک، در گفت‌وگو با «طلوع‌نیوز» تایید کرد که نیروهای طالبان و پاکستان باهم درگیر شدند. 

او درباره انگیزه و تلفات این رویداد جزئیاتی ارائه نکرد. 

برخی از منابع مردمی ادعا می‌کنند که این درگیری پس از تلاش نیروهای طالبان برای ایجاد یک پاسگاه امنیتی در مرز، رخ داده است.

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ از طریق گزینه نظامی بر افغانستان مسلط شدند و حکومت این کشور را که حمایت غرب برخوردار بود، ساقط کردند. از آن پس تاکنون، چندین درگیری نظامی بین نیروهای طالبان با مرزبانان پاکستان، ایران و ترکمنستان رخ داده است. 

۲۲ آبان (۱۳ نوامبر) یک مرد مسلح در حضور اعضای طالبان، با اسلحه کمری به سربازان پاکستانی شلیک کرد. این رویداد پس از مشاجره لفظی با یک نظامی پاکستانی رخ داده بود. اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، ادعا کرد که «یک فرد ناشناس» به سربازان پاکستانی حمله کرده است.

پس از این رویداد، مرز افغانستان با پاکستان یک هفته مسدود بود. 

فروردین ۱۴۰۱، نیروهای طالبان به یک هلیکوپتر ارتش پاکستان در مرز افغانستان شلیک کردند. این نیروها در دی ماه ۱۴۰۰ هم در واکنش به حصارکشی ارتش پاکستان در خط مرزی با افغانستان، با آن‌ها درگیر شدند. به‌‌رغم مخالفت کابل، اسلام‌آباد تاکنون بیشتر خط مرزی دو هزار و ۶۰۰ کیلومتری‌ خود را با افغانستان، حصارکشی کرده است.

طالبان معمولا درگیری‌های مرزی را ناشی از سوءتفاهم می‌دانند. بیشتر نیروهای طالبان مستقر در گذرگاه‌های مرزی، درباره چگونگی رفتار با نیروهای مرزی کشورهای همسایه آموزش ندیده‌اند و به همین دلیل، گاه با برخوردهای نادرست، به درگیری‌های مرزی دامن می‌زنند.

ایران و پاکستان میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان‌اند و برخی از مهاجران بر این باورند که درگیری‌های مرزی طالبان، به افزایش فشارها بر آنان در این کشورها منجر می‌شود.

همزمان، اسوشیتدپرس گزارش داد که در نتیجه‌ گلوله‌باری نیروهای طالبان در گذرگاه چمن، شش تن در پاکستان کشته شدند.

ارتش پاکستان اعلام کرد که به‌دلیل «تیراندازی بی‌دلیل و بی‌رویه» نیروهای طالبان با سلاح‌های سنگین، ۱۷ تن نیز زخمی شدند. 

ارتش پاکستان گفت که به آتش‌باری نیروهای طالبان پاسخ داده است، اما جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرد. در بیانیه ارتش پاکستان آمده است که اسلام‌آباد با کابل تماس گرفته است. 

بیشتر از جهان