وزارت دفاع طالبان به پاکستان: افغان بی‌صاحب نیست و در دفاع تجربه داریم

وزیر کشور پاکستان گفت حقوق بین‌الملل به پاکستان اجازه می‌دهد که در تعقیب طالبان پاکستانی وارد خاک افغانستان شود

نیروهای طالبان چندین مرتبه با مرزبانان پاکستانی به درگیری نظامی هم پرداختند-AFP

وزارت دفاع طالبان یکشنبه، ۱۱ دی (یکم ژانویه ۲۰۲۳)، اظهارات اخیر وزیر داخله (کشور) این گروه را درباره حضور «تحریک طالبان پاکستان» در داخل افغانستان و حمله احتمالی پاکستان به این کشور، «تحریک‌آمیز» و ‌«بی‌اساس» دانست.

در بیانیه وزارت دفاع طالبان آمده است: «چنین ادعاهایی از طرف مقام‌های پاکستانی با آنکه مدارک و شواهد، حاکی از وجود مراکز تی‌تی‌پی در داخل پاکستان است، روابط حسنه بین دو کشور همسایه و برادر را خدشه‌دار می‌‌کند.»

در این بیانیه همچنین ذکر شده است که «افغانستان بی‌صاحب نیست» و از تمامیت ارضی خود دفاع می‌کند: «ما مثل همیشه برای دفاع  از تمامیت ارضی و استقلال کشور آماده دفاع هستیم و در دفاع از کشور عزیز خود، از هر کس بیشتر تجربه داریم.»

نیروهای طالبان در یک سال و نیم گذشته چندین بار با مرزبانان پاکستانی به درگیری نظامی پرداختند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رانا ثنا الله، وزیر کشور پاکستان، در گفت‌وگو با تلویزیون «اکسپرس‌تربیون» گفت که حقوق بین‌الملل به پاکستان اجازه می‌دهد که در تعقیب طالبان پاکستانی، وارد خاک افغانستان شود و علیه آن‌ها عملیات نظامی انجام دهد.

او هشدار داد که اگر حکومت طالبان به درخواست پاکستان مبنی بر تحویل دادن طالبان پاکستانی اقدام نکنند، اسلام‌آباد می‌تواند اعضای تحریک طالبان را در افغانستان هدف قرار بدهد. 

به گفته‌ او، جمعه، ۹ دی، در نشست کمیته امنیت ملی پاکستان، مشخص شد که هیچ گزینه‌ای جز عملیات پاکسازی علیه گروه‌های مسلح در ایالت خیبرپختونخوا، وجود ندارد.

پیش‌تر، رانا ثناالله ادعا کرده بود که هفت الی ۱۰ هزار جنگجوی تحریک طالبان پاکستانی در مرز این کشور و افغانستان حضور دارند.

به‌گفته او، این جنگجویان را ۲۵ هزار تن از اعضای خانواده‌هایشان همراهی می‌کنند.

او گفته بود که به ‌دلیل ناتوانی حکومت محلی خیبرپختونخوا و اداره مبارزه با تروریسم، تحریک طالبان پاکستانی به حملات در این کشور اقدام می‌کنند.

پس از پایان آتش‌بس چند ماهه، فعالیت گروه تحریک طالبان پاکستان در نوامبر ۲۰۲۲ از سر گرفته شد و این گروه از نیروهایش خواست که حملات خود را علیه نظامیان پاکستانی آغاز کنند. این آتش‌بس شکننده با پادرمیانی حکومت طالبان، به‌ویژه سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان، صورت گرفته بود. 

گفته می‌شود که سراج‌الدین حقانی نفوذ زیادی روی این گروه دارد.

 پس از پایان آتش‌بس، نخستین بمب‌گذاری انتحاری در اسلام‌آباد پس از سال ۲۰۱۴، روز جمعه، دوم دی (۲۳ دسامبر)، رخ داد و به دنبال آن، چندین حمله دیگر نیز در نقاط مختلف انجام شد. 

تحریک طالبان پاکستان مسئولیت این حمله‌ها را برعهده گرفت و باعث افزایش خشم مقام‌های پاکستانی شد.

جمعه، ۹ دی (۳۰ دسامبر ۲۰۲۲)، تحریک طالبان پاکستان در اقدامی که «جسورانه» دانسته شد، ساختار جدید خود را شامل وزارتخانه‌ها، ارگان‌های قضایی، واحدهای نظامی و اطلاعاتی، رونمایی کرد که شباهت‌ زیادی به ساختار دولت طالبان دارد. بر اساس این ساختار، نورولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان، ریاست اداره استخبارات را به عهده دارد.

منطقه موردنظر تحریک طالبان پاکستان برای استقرار و فعالیت بر اساس این ساختار، ایالت خیبرپختونخواه پاکستان است.

شهروندان پاکستانی با تفکر «جهادی» که سابقه‌ جنگیدن در کنار طالبان را در دهه ۱۹۹۰ در افغانستان داشتند، «تحریک طالبان پاکستان» را در سال ۲۰۰۷ تاسیس کردند.

این گروه در مناطق قبایلی پاکستان نفوذ داشت. آن‌ها در سال ۲۰۱۴ به یک مدرسه کودکان پرسنل ارتش پاکستان یورش بردند و نزدیک به ۱۵۰ تن را که بیشترشان دانش‌آموز بودند، به قتل رساندند.

پس از این حمله، ارتش پاکستان با هدف سرکوب تحریک طالبان، «عملیات‌ پاکسازی» را در مناطق قبایلی این کشور آغاز کرد.

دولت پاکستان ادعا می‌کند که «تحریک طالبان پاکستان» در مناطق مرزی افغانستان حضور دارد و حملاتی را از خاک أفغانستان، علیه پاکستان راه‌اندازی می‌کند.

تا پیش از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، حکومت پیشین این کشور دولت پاکستان را متهم می‌کرد که از تروریسم حمایت می‌کند و به طالبان فشار نمی‌آورد که از جنگ دست بردارند. اما اسلام‌آباد ادعای حمایت از تروریست‌ها و طالبان را رد می‌کرد.

برخی از مقام‌های حکومت پیشین افغانستان به اسلام‌آباد هشدار داده بودند که حمایت از «تروریست‌ها» باعث شعله‌ور شدن جنگ در این کشور خواهد شد، اما مقام‌های پاکستانی به این هشدارها بی‌اعتنا بودند.

بیشتر از جهان