«سه‌شنبه بزرگ» به نفع ترامپ و بایدن رقم خورد؛ نیکی هیلی کناره‌گیری می‌کند؟

دونالد ترامپ در سخنرانی پس از پیروزی‌، جو بایدن را «بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ» نامید

در «سه‌شنبه بزرگ» که مهم‌ترین روز رای‌گیری مقدماتی سراسری پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر محسوب می‌شود،‌ همان‌طور که انتظار می‌رفت، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق این کشور، موفق شدند بیشترین آرا را به دست آورند.

به گزارش رویترز، نتایج به دست آمده از انتخابات مقدماتی روز سه‌شنبه پنجم مارس (پانزدهم اسفند) نشان می‌دهد که با وجود کاهش محبوبیت هر دو نامزد اصلی دموکرات و جمهوری‌خواه، انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به احتمال زیاد، تکرار رقابت دوره پیش خواهد بود.

دونالد ترامپ در ۱۲ ایالت‌ــ از جمله کالیفرنیا و تگزاس‌ــ آرای جمهوری‌خواهان را به دست آورد و تنها رقیب باقی‌مانده‌اش در این حزب یعنی نیکی هیلی را کنار زد.

هیلی، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، که تاکنون شکست‌های متعددی را مقابل ترامپ متحمل شده اما در دور رقابت‌ باقی مانده، حالا امیدهایش را بیش از پیش از دست داده است و باید دید که آیا کناره‌گیری خواهد کرد یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرای به‌دست‌آمده حاکی از آن است که تنها برد نیکی هیلی در «سه‌شنبه بزرگ» در ورمونت رقم خورده است. او روز سه‌شنبه در انظار عمومی ظاهر نشد و کارزار انتخاباتی‌ او نیز هیچ رویدادی را برای روزهای آینده برنامه‌ریزی نکرد. در غیاب هیلی، سخنگوی او با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رای‌گیری روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که «عده زیادی از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه در مورد دونالد ترامپ نگرانی عمیقی دارند».

ترامپ اگرچه با پرونده‌های قضایی مختلفی مواجه شده است، پس از عملکرد عالی در سه‌شنبه بزرگ نشان داد که همچنان می‌تواند اعتماد جمهوری‌خواهان را جلب کند و برای سومین بار متوالی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شود.

پس از مشخص شدن نتایج، ترامپ و بایدن در سخنرانی‌های پس از پیروزی‌ از یکدیگر انتقاد کردند. رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که در مارلاگو سخنرانی می‌کرد، به سیاست‌های مهاجرتی بایدن پرداخت و او را «بدترین رئیس‌جمهوری» تاریخ نامید. او که در کارزار انتخاباتی‌اش به طور ویژه‌ بر انتقاد از سیاست‌های مهاجرتی بایدن تمرکز کرده، افزود: «شهرهای ما مملو از مهاجران مجرم شده است و باید برای این موضوع فکری کرد.»

در سوی دیگر، جو بایدن هم در بیانیه‌ای بار دیگر ترامپ را «تهدیدی برای دموکراسی آمریکا» دانست و گفت: «نتایج امشب یک انتخاب پیش روی مردم آمریکا می‌گذارد: یا به حرکت رو به‌ جلو ادامه دهیم یا به دونالد ترامپ اجازه بدهیم ما را به سمت هرج‌ومرج، تفرقه و تاریکی دوره ریاست‌جمهوری‌اش بکشاند؟»

بایدن در حالی برای انتخابات ماه نوامبر آماده می‌شود که کارزار انتخاباتی او تحت تاثیر حمله اسرائیل به غزه قرار گرفته و با نگرانی‌های زیادی درباره کاهش روزافزون آرا مواجه است. رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا در ۱۵ ایالت فرد منتخب دموکرات‌ها شد اما در ایالت مینه‌سوتا، آرای «بدون تعهد» رای‌دهندگان دموکرات نزدیک به ۲۰ درصد گزارش شد که از ۱۳ درصدی که هفته گذشته در میشیگان به دست آمد، بیشتر بود.

در میان جمهوری‌خواهان، نظرسنجی‌های اخیر نشان داده است که مهاجرت و اقتصاد از نگرانی‌های اصلی رای‌دهندگان به شمار می‌رود و بسیاری از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه اعلام کرده‌اند که از سیاست دونالد ترامپ درباره اخراج مهاجران غیرقانونی حمایت می‌کنند.

بایدن و ترامپ در حالی روز سه‌شنبه در مهم‌ترین روز انتخابات مقدماتی پیروز شدند که هرکدام نقطه‌ضعف‌هایی دارند. بایدن که در حال حاضر مسن‌ترین رئیس‌جمهوری ایالات متحده در تاریخ شناخته می‌شود، با مشکل سن بالا و کاهش اعتماد عمومی به توانایی‌های ذهنی‌ او مواجه است و دونالد ترامپ نیز پرونده‌های قضایی باز دارد که نتیجه آ‌ن‌ها ممکن است در اقبال عمومی جمهوری‌خواهان به او تاثیرگذار باشد.

بیشتر از جهان