درباره «سه‌شنبه بزرگ» چه می‌دانیم و چرا مهم است؟

در این روز مشخص می‌شود که رای‌دهندگان می‌خواهند کدام نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند

دونالد ترامپ و جو بایدن‌ــ AFP/ Combo Independent Persian

«سه‌شنبه بزرگ» از راه رسیده است و رای‌دهندگان ۱۶ ایالت آمریکا و یک منطقه در انتخابات مقدماتی ۲۰۲۴ رای خود را به صندوق می‌اندازند.

اسوشیتدپرس نگاهی داشته به این موضوع  که چرا این روز مهم است و چرا امسال کمی متفاوت به نظر می‌رسد.

«سه‌شنبه بزرگ» چیست؟

سه‌شنبه بزرگ، اولین سه‌شنبه ماه مارس، مهم‌ترین روز انتخابات مقدماتی سراسری و انجمن‌های حزبی پیش از روز انتخابات در نوامبر است. تا پیش از این روز، فقط یک یا دو ایالت انتخابات مقدماتی را برگزار کرده‌اند.

سه‌شنبه این هفته، رای‌دهندگان ۱۶ ایالت و یک منطقه انتخاب می‌کنند که می‌خواهند کدام نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند. برخی ایالت‌ها همچنین انتخاب می‌کنند که چه کسی نامزد فرمانداری، سناتوری، و دادستانی ایالتشان باشد.

در «سه‌شنبه بزرگ» چه اتفاقی می‌افتد؟

در این روز، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان رای می‌دهند که چه کسی نامزد ریاست‌جمهوری و سایر سمت‌ها باشد. و بعد از شمارش آرا، نمایندگان مردمی انتخاب می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این افراد، به نمایندگی از محله و جامعه‌شان، در مجمع گزینش نامزد حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنند. آن‌ها در واقع کسانی‌اند که نامزد حزبشان در انتخابات نوامبر را انتخاب می‌کنند.

پس از انتخابات مقدماتی روز سه‌شنبه، نامزد احتمالی مشخص نخواهد شد. اما انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهوری، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، به این مرحله نزدیک شوند.

چرا «سه‌شنبه بزرگ» این دوره متفاوت است؟

معمولا سه‌شنبه بزرگ می‌تواند شکست یا موفقیت نامزدها را رقم بزند.

به‌عنوان مثال، بایدن در سال ۲۰۲۰ پس از عملکرد نه‌چندان موفق در انتخابات مقدماتی، در آستانه خروج از گردونه رقابت‌ها بود. سپس، در انتخابات مقدماتی کارولینای جنوبی پیروز شد. چند روز بعد، در سه‌شنبه بزرگ، بازگشتی سریع و خیره‌کننده به دور رقابت‌ها داشت که همه را حیرت‌زده کرد. او آرای ۱۰ ایالت از ۱۴ ایالت را به دست آورد و پس از پیروزی او، سایر نامزدها از گردونه رقابت‌ها خارج شدند. و همه می‌دانیم بعد چه اتفاقی افتاد.

اما امسال احتمال غافلگیری چندانی وجود ندارد. بایدن رئیس‌جمهوری و تنها نامزد اصلی دموکرات‌ها است. در سمت جمهوری‌خواهان، دونالد ترامپ تا‌کنون پیروز انتخابات‌ مقدماتی بوده است و انتظار می‌رود که از انتخابات روز سه‌شنبه نیز پیروز بیرون بیاید.

آیا نتیجه از قبل مشخص است؟

می‌دانیم که بایدن و ترامپ پیشتازند و به نظر می‌رسد این روند ادامه خواهد داشت.

همیشه احتمال تغییر غیرمنتظره وجود دارد. نیکی هیلی هنوز در گردونه رقابت برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری است و در انتخابات مقدماتی ناحیه کلمبیا پیروز شده است. اما او با رقابت‌های دشواری در ایالت‌ها مواجه است. بنابراین، به نظر نمی‌رسد وضعیت خوبی داشته باشد.

با وجود این، نه ترامپ نه بایدن هنوز نمی‌توانند مدعی عنوان «نامزد احتمالی» باشند، ترامپ دست‌کم تا ۱۲ مارس و بایدن تا ۱۹ مارس باید صبر کند.

بیشتر از جهان