محمودخان اچکزی و آصف‌علی زرداری برای کرسی ریاست جمهوری پاکستان رقابت می‌کنند

انتخابات ریاست جمهوری پاکستان شنبه ۹ مارس برگزار می‌شود

در پی دستیابی شهباز شریف به نخست‌وزیری که در نتیجه ائتلاف سیاسی حزب مسلم‌لیگ نواز و حزب مردم پاکستان، برای دومین بار به این مسند رسید، اینک مجلس ملی، مجلس سنا و مجالس ایالتی پاکستان، برای انتخاب رئیس جمهوری این کشور آماده می‌شوند. محمود خان اچکزی، رهبر حزب عواملی ملی، و آصف‌علی زرداری، پدر بلاول بوتو و از رهبران حزب مردم پاکستان، دوشنبه، ۴ مارس (۱۴ اسفند)،  برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری نامزد شدند. روزنامه پاکستانی دان نیوز گزارش داد که کمیسیون مستقل انتخابات این کشور، اسناد محمود خان اچکزی و آصف‌علی زرداری را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دریافت کرده است. آصف‌علی زرداری که تجربه یک دور ریاست جمهوری پاکستان را دارد، از حمایت ائتلاف سیاسی حزب مردم پاکستان و حزب مسلم‌لیگ نواز برخوردار است. این دو حزب یک هفته پس از برگزاری انتخابات مجلس‌های پاکستان، برای تشکیل دولت ائتلافی توافق کردند و بلاول بوتو خبر داد که در نتیجه این توافق، شهباز شریف نخست‌وزیر، و آصف‌علی زرداری رئیس جمهوری پاکستان خواهد بود.

قرار است رای‌گیری در مجلس ملی، مجلس سنا و مجالس ایالتی پاکستان برای گزینش رئیس جمهوری، شنبه، ۹ مارس، برگزار شود. این مجلس‌ها در مجموع حدود  ۱۱۰۰ عضو دارند و نامزدی که بیشترین رای را از نمایندگان به دست آورد، در پنج سال آینده رئیس جمهوری پاکستان خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمود خان اچکزی که در این انتخابات، ائتلاف سیاسی حزب مسلم‌لیگ نواز و حزب مردم پاکستان را به چالش می‌کشد، از حمایت عمران خان، نخست‌وزیر پیشین و رهبر زندانی حزب تحریک انصاف، و نیز شورای اتحاد سنی برخوردار است. هرچند نامزدهای برخوردار از حمایت عمران خان، بیش از ۱۰۰ کرسی در مجلس ملی پاکستان به دست آوردند، به دلیل غیرقانونی اعلام شدن حزب تحریک انصاف و مشارکت آن در انتخابات به حکم دادگاه، نتوانستند نقش موثری در تعیین رئیس مجلس و گزینش نخست‌وزیر داشته باشند.

محمودخان اچکزی از رهبران سیاسی پشتون در پاکستان است و در دو هفته اخیر در اعتراض به نتایج انتخابات اخیر مجلس‌ها، در مناطق پشتون‌نشین تظاهرات برگزار کرد. صبح دوشنبه، ۴ مارس، رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که نیروهای پلیس به خانه محموخان اچکزی در کویته یورش برده‌اند و محل سکونت او دقایقی در محاصره بود. بنا به این گزارش‌ها، دلیل یورش پلیس به خانه محمودخان اچکزی، اتهام غصب زمین متعلق به دولت بود که اخیرا به او وارد شده است. این اقدام پلیس پاکستان با واکنش‌های گسترده، از جمله تجمع اعتراضی هواداران اچکزی، مواجه شد. گوهر خان، از رهبران حزب تحریک انصاف و عضو مجلس ملی پاکستان، در پیامی در شبکه ایکس، ضمن حمایت از نامزدی محمود خان اچکزی برای مسند ریاست جمهوری، یورش پلیس و نیروهای امنیتی پاکستان را به خانه او در شهر کویته محکوم کرد.

هرچند ائتلاف حزب مردم پاکستان و حزب مسلم‌لیگ نواز باعث شد که کرسی‌‌های نخست‌وزیری، ریاست مجلس ملی و وزیر ارشد ایالت پنجاب که از کلیدی‌ترین مسندهای انتخابی در پاکستان است، به حزب مسلم‌لیگ نواز برسد، مخالفان این ائتلاف سیاسی می‌کوشند با به دست آوردن کرسی ریاست جمهوری، نفوذ و جایگاه خود را در ساختار دولت جدید پاکستان حفظ کنند. مخالفان ائتلاف حزب مردم و مسلم‌لیگ در مجلس ملی در اقلیت‌ قرار گرفته‌اند، اما به کسب رای از مجلس سنا و مجلس‌های ایالتی امیدوارند.

بیشتر از جهان