یک هلندی رکورددار طولانی‌ترین پیوند قلب جهان است

برت یانسن دلیل و شاهدی است که نشان می‌دهد زندگی طولانی با قلب پیوندی امکان‌پذیر است

برت یانسن، ۵۷ ساله، و همسرش پترا در خانه‌شان در هلند - ۲۹ فوریه ۲۰۲۴ - Reuters

چهار دهه پس از ابتلای برت یانسن به بیماری جدی قلبی و مهلت شش ماهه‌ای که برای زنده ماندنش تشخیص داده بودند، او حالا رکورد جهانی گینس را برای برخورداری از طولانی‌ترین پیوند قلب در دنیا از آن خود کرده است.

به گزارش رویترز، این مرد هلندی زمانی که ۱۷ سال داشت، به کاردیومیوپاتی مبتلا شد. کاردیومیوپاتی بیماری عضله قلب است و پس از ابتلا به آن، قلب در انتقال خون به بدن (پمپاژ خون) با مشکل مواجه می‌شود.

برت یانسن می‌گوید: «می‌خواهم برای مردم الگو باشم.» به گفته یانسن، شرایط او دلیل و شاهدی است که نشان می‌دهد زندگی طولانی با قلب پیوندی امکان‌پذیر است.

هلند در ۱۹۸۴ هنوز اولین پیوند قلب را انجام نداده بود، بنابراین، آلبرت مترت، متخصص قلب، این نوجوان را به بیمارستان«هارفیلد» انگلستان (Harefield Hospital) معرفی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یانسن در ژوئن همان سال تحت عمل جراحی پیوند قلب قرار گرفت. قلب به‌جا‌مانده از حادثه دلخراش تصادف اتومبیل که موجب مرگ دو جوان شده بود، برای عمل پیوند قلب استفاده شد و مگدی یاکوب، پیشگام عمل پیوند قلب، این جراحی حیاتبخش را بر عهده گرفت.

یانسن ۵۷ ساله و متاهل که اینک دو فرزند پسر دارد و می‌کوشد خلبان گلایدر (هواگرد بی‌موتور) شود، می‌گوید: «آن روز را مهم‌تر از روز تولدم می‌دانم. مطلقا چنین آینده‌ای طولانی برای خود تصور نمی‌کردم.»

با اینکه یانسن از سلامت و تناسب‌اندام برخوردار است، داروهای قلبش عوارض جانبی نیز داشته است و او در سال‌های اخیر مجبور شده است سرعت انجام کارها را کاهش دهد.

او می‌گوید: «هنوز کمابیش کارهایی که می‌خواهم، انجام می‌دهم، البته با آهنگ و سرعتی متفاوت.»

به گفته کاسپر ارلینگز، متخصص قلب فعلی یانسن، میانگین امید به زندگی بیماران قلبی پس از پیوند، ۱۶ سال است.

رکود جهانی گینس دستاورد یانسن را - بعد از ۳۵ سال و ۱۰۰ روز زندگی پس از عمل پیوند قلب - به رسمیت شناخت. به گزارش رکورد جهانی گینس، نمونه قبلی هرولد سوکیرکای کانادایی در ۲۰۲۱ بود که  پس از پیوند قلب، زندگی‌اش ۳۴ سال و ۳۵۹ روز ادامه یافت.

ارلینگر می‌گوید: «باید شیوه زندگی سالم را رعایت کنید و فعالیت داشته باشید؛ همان کاری که جانسن می‌کرد.»

یاکوب از یانسن به دلیل دستاوردش و آنچه برای جامعه سلامت به ارمغان آورده است، سپاسگزاری می‌کند. یانسن می‌گوید: «در واقع منم که باید ممنون و سپاسگزار او باشم.»  

بیشتر از بهداشت و درمان